Teatr, performans i muzyka w perspektywie kulturoznawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-1L3SEM23F5 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Teatr, performans i muzyka w perspektywie kulturoznawczej |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla studentów III roku studiów I stopnia (licencjackich) IKP |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone będzie szeroko rozumianym praktykom scenicznym, w skład których wchodzi zarówno teatr, performans, jak i muzyka. Przedmiotem zajęć będą też kwestie praktyczne dotyczące pisania pracy licencjackiej. |
Pełny opis: |
Seminarium poświęcone będzie szeroko rozumianym praktykom scenicznym, w skład których wchodzi zarówno teatr, performans, jak i muzyka. Analizie zostaną poddane podstawowe pojęcia związane ze zwrotem performatywnym w nauce i sztuce. Będziemy przyglądać się, jak można rozumieć zmianę paradygmatu w myśleniu o praktykach performatywnych w ostatnich latach, dokonamy krytycznego przeglądu definicji performansu, przyjrzymy się także, w jaki sposób można analizować teatr, performans i muzykę, umieszczając je zarówno w kontekście estetycznym, jak i społecznym. Przedmiotem zajęć będą też kwestie praktyczne dotyczące pisania pracy licencjackiej: wybór zakresu tematycznego, sporządzenie konspektu, przygotowanie bibliografii, omówione zostaną formalne aspekty pracy (język, aparat naukowy itp.). Seminarium odbywa się w trybie mieszanym: na początku semestru kilka spotkań dla całej grupy, następnie indywidualne konsultacje. |
Literatura: |
Literatura na wspólne zajęcia: Ewa Domańska, „Zwrot performatywny” we współczesnej humanistyce, „Teksty Drugie” 2007, nr 5. Anna Zeidler-Janiszewska, Perspektywy performatywizmu, „Teksty Drugie” 2007, nr 5. Peggy Phelan, Ontologia performansu. Reprezentacja bez reprodukcji, tłum. Agnieszka Kowalczyk, w: Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O improwizacji tańca, Łódź 2013. Rebecca Schneider, Performans pozostaje, tłum. Dorota Sosnowska, w: Re-mix. Performans i dokumentacja, red. Dorota Sajewska, Tomasz Plata, Warszawa 2014, s. 20-35. Shannon Jackson, Performans: jak to robimy?, przeł. Anna Dzierzgowska, w: Performans, red. Joanna Zielińska, Warszawa 2020. Literatura na konsultacje indywidualne będzie dobierana stosownie do tematyki podejmowanej w pracy licencjackiej. |
Efekty uczenia się: |
Osoba potrafi określić swoistość nauk o kulturze w kontekście innych nauk humanistycznych i społecznych; w zaawansowanym stopniu zna wybrane metodologie nauk o kulturze, strategie poznawcze i stosowane metody badawcze; jest w stanie wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych; umie interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny co będzie prowadzić do napisania pracy licencjackiej, w której samodzielnie dobiera literaturę i w sposób poprawny stosuje terminologię z zakresu nauk o kulturze. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na wspólnych seminariach (dopuszczalne jest opuszczenie jednego spotkania); - obecność na przynajmniej dwóch konsultacjach indywidualnych; - na zaliczenie seminarium student przedstawia pracę pisemną o objętości ok. 40 tys. znaków wraz z bibliografią spełniającą formalne standardy tekstu naukowego. Na podstawie odbytych konsultacji i złożenia pracy student/studentka dopuszczany jest do egzaminu licencjackiego. Seminarium kończy się zaliczeniem bez oceny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM-LIC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Bogucki | |
Prowadzący grup: | Marcin Bogucki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.