Historia kultury antycznej - ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-1LHKA1CO |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Historia kultury antycznej - ćwiczenia |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla studentów I roku studiów I stopnia (licencjackich) IKP |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi formami myślenia o kulturze antyku (czyli starożytnej Grecji i Rzymu). Kultura antyczna traktowana jest przede wszystkim jako zbiór odniesień służących lepszemu zrozumieniu tożsamości kulturowej Europejczyków. Czytając teksty literackie i filozoficzne Greków i Rzymian, próbujemy na tych zajęciach zrozumieć, jak formułowali oni problemy związane z ludzką egzystencją, których aktualność odczuwamy również w naszych czasach – mimo wielkiej odmienności kultury antycznej względem nowożytnej i współczesnej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje historię kultury dwóch społeczeństw antycznych: Grecji i Rzymu od czasów archaicznych (pojawienie się pisma, początki literatury) po okres wczesnego Cesarstwa Rzymskiego. Szczególny nacisk położony jest na zagadnienia obyczajowości, typu przekazu i komunikacji społecznej (oralność a piśmienność, wykształcenie - paideia, teatr, funkcje literatury i obrazu, widowiska), form życia społecznego (uczestnictwo w życiu politycznym, stosunek do obcych), zjawisk akulturacji (inne kultury, wzajemne związki, kultura grecka a Rzym) i przemian kultury (na przykład nowe zjawiska w okresie hellenistycznym). |
Pełny opis: |
Ćwiczenia – Cel zajęć jest dwojaki: Po pierwsze, będziemy obserwować Greków i Rzymian w ich „środowisku naturalnym”, w świecie, który przeżywali, tworzyli i opisywali dostępnymi im kategoriami intelektualnymi – odmiennymi od tych, jakimi posługują się ludzie innych epok i kultur (w tym naszej). W ten sposób poznamy Greków i Rzymian w całej ich „obcości”, odmienności. Pozwoli to uniknąć pułapek potocznego myślenia o rzekomo bardzo nam bliskiej starożytności. Z drugiej jednak strony zwracać będziemy uwagę na pewne wyjątkowe cechy, wyróżniające cywilizację Greków i Rzymian na tle innych cywilizacji. Te wyjątkowe cechy (np. religia obywatelska czy wspólnota obywatelska) stanowią tło, na którym narodziły się i ewoluowały zjawiska o fundamentalnym znaczeniu dla dalszego rozwoju cywilizacji europejskiej, jak choćby filozofia i demokracja. Jednym słowem, patrząc na świat antyczny będziemy się starali widzieć jednocześnie to, co stanowi o cywilizacyjnej ciągłości dziejów Europy, jak i to, co stanowi o odrębności cywilizacji grecko-rzymskiej. |
Literatura: |
1) Thomas Stearns Eliot, Kto to jest klasyk 2) Erich Auerbach, Blizna Odyseusza 3) wybrane utwory Safony, Alkajosa, Anakreonta, Solona 4) Ajschylos, Agamemnon 5) Eurypides, Bachantki 6) Arystofanes, Żaby 7) Heraklit, wybór fragmentów 8) Platon, Fajdros 9) Arystoteles, Zachęta do filozofii 10) Plutarch, Żywot Aleksandra. 11) Kallimach, Antologia Palatyńska, Teokryt (wybór epigramów i sielanek) 12) Dion Chryzostom, Mowa trojańska 13) Epiktet, Encheiridion 14) Herodot, Dzieje, fragmenty I 1-14, II 1-34, II 84-90 15) Tukidydes, Wojna peloponeska, fragmenty I 1, I 22, II 34-53, V 84-116 16) Polibiusz, Dzieje, fragmenty I 1-5, VI 3-9, VI 43-58 17) Cyceron, O państwie, fragmenty I 19-47, VI 9-26 18) Katullus, wybór wierszy i Propercjusz, elegia II 13 19) Wergiliusz Ekloga I i IV, Horacy, pieśni I 9 (Vides ut alta), I 11 (Tu ne quaesieris), I 37 (Nunc est bibendum), II 3 (Aequam memento), III 30 (Exegi monumentum), IV 7 (Diffugere nives) 20) Swetoniusz, Żywot Tyberiusza 21) Tacyt, Germania 22) Jean-Baptiste Racine, Brytanik |
Efekty uczenia się: |
Podstawowa wiedza na temat ważnych omawianych na wykładzie i ćwiczeniach zjawiskach kultury antycznej. Umiejętność analizy wybranych starożytnych tekstów źródłowych oraz rozpoznania najwistotniejszych realiów starożytnych pojawiających się w tekście. Umiejętność samodzielnego poszukiwania w odpowiednich pomocach naukowych informacji w zakresie dziejów i kultury starożytnej Grecji i Rzymu. Po zakończeniu cyklu student: - posiada podstawowy zasób wiedzy na temat kultury antycznej - potrafi ze zrozumieniem czytać i analizować teksty greckie i łacińskie w przekładach - potrafi interpretować znaczenia fenomenów kultury antycznej i ich role w kulturze epok późniejszych - rozumie doniosłość tradycji klasycznych w rozwoju kultury europejskiej - rozpoznaje ślady kultury antycznej we współczesnym krajobrazie kulturowym - jest w stanie przekazać wiedzę o antyku innym obserwatorom rzeczywistości kulturowej Ponadto student zna i rozumie: swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi K_W01; rolę dziedzictwa antycznego i biblijnego w historii kultur K_W03; metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury K_W08; student potrafi: wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych K_U01; interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny K_U02; wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane K_U04; pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych dociekań badawczych, a także wygłosić referat będący rezultatem samodzielnej analizy literatury przedmiotu; w swych wypowiedziach pisemnych i ustnych stosuje w sposób poprawny terminologię z zakresu nauk o kulturze K_U05; zabierać głos w dyskusji stosując poprawne strategie argumentacyjne i operacje logiczne K_U06; samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego K_U08; inicjować i prowadzić badawcze prace zespołowe; współdziałać w zespole z innymi osobami; organizować pracę indywidualną i zespołową K_U09; stale dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo K_U10; student jest gotów do: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści K_K01; przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów K_K02; angażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością K_K07; wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego K_K09. |
Metody i kryteria oceniania: |
W sesji letniej egzamin ustny obejmujący całość materiału z obu semestrów ćwiczeń. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Majewski, Maciej Staniszewski | |
Prowadzący grup: | Paweł Majewski, Maciej Staniszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.