Seminarium
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 3002-2SZS-2SEM2 |
| Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
| Nazwa przedmiotu: | Seminarium |
| Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
| Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP |
| Punkty ECTS i inne: |
30.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Tryb prowadzenia: | w sali |
| Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone jest pracy ze studentem/studentką nad jego/jej rozprawą magisterską, która obejmuje realizację projektu oraz przygotowanie tekstu będącego krytycznym autorskim komentarzem do zrealizowanego działania. |
| Pełny opis: |
Podczas seminarium studenci i studentki będą mieli możliwość pogłębionej pracy nad działaniami realizowanymi w projekcie dyplomowym – w trybie indywidualnym i grupowym. Praca seminaryjna zakłada zespołowe omówienia kolejnych etapów przygotowań do projektu, a następnie samego działania, będzie też polegała na prezentacji roboczych fragmentów pisemnej części pracy magisterskiej. Pośród zagadnień omawianych na zajęciach znajdą się m.in.: - diagnoza lokalna i szerokie rozpoznanie kontekstu dla własnych działań; - określanie grup odbiorców/uczestników, ich potrzeb oraz celów i rezultatów projektu; - dobór narzędzi i metod twórczych do realizowanego projektu, - projektowanie procesu grupowego; - inicjowanie działań partycypacyjnych. |
| Literatura: |
"Cultures of Participation", ed. Brigit Ericksson et al, Routledge 2020; 'Arts and Community Change", ed. Max O. Stephenson, Routledge 2015; P. Block, "Community. The Structure of Belonging", Berrett-Koehler Publishers 2018; F. Matarasso, "A Restless Art. How Participation Won and Why It Matters", Calouste Gulbenkian Foundation 2019; "Twórcze społeczności. Notatki z terenu", red. Z. Dworakowska, J. Kubicka, Warszawa 2013; "Lokalnie. Animacja kultury/community arts", red. I. Kurz, Warszawa 2008; "Etnografia-animacja-sztuka. Nierozpoznane wymiary rozwoju kulturalnego", red. T. Rakowski, Warszawa 2013; M. Krajewski, "W kierunku relacyjnej koncepcji uczestnictwa w kulturze", "Kultura i społeczeństwo", nr 1/2013. |
| Efekty uczenia się: |
Student/ka zna i rozumie: - swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich związki z praktykami artystycznymi i naukami społecznymi - różnorodne praktyki partycypacyjne, zróżnicowane pod względem miejsca i czasu realizacji, uczestników oraz metod; - podstawowe strategie współpracy z grupą oraz ich psychologiczne i społeczne uwarunkowania - różne metody planowania projektu artystyczno-społecznego, tworzenia zespołu, zdobywania funduszy, współpracy międzyinstytucjonalnej; - system finansowania kultury (grantodawcy, konkursy, jakie organizują oraz ich wymogi formalne i merytoryczne; Student/ka potrafi: - interpretować współczesne i nowe zjawiska życia społecznego za pomocą narzędzi antropologicznych; - stosować narzędzia popularyzacji zdobytej wiedzy; - samodzielnie zaplanować i przeprowadzić pogłębione badanie wybranego aspektu rzeczywistości, dobierając odpowiednią metodologię i zaprezentować jego wyniki z uwzględnieniem złożoności kulturowego kontekstu - wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych i praktyk kulturowych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejące lub stworzyć nowe narzędzia badawcze i metody działania dla własnych celów; - wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z zakresu działania w kulturze - zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić dyskusję publiczną, - inicjować i prowadzić prace zespołowe; współdziałać w zespole z innymi osobami; prowadzić zespół; organizować pracę indywidualną i zespołową; ciągle dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo; ukierunkowywać innych w tym zakresie. Student/ka jest gotów/gotowa do: - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności; - przyjęcia postawy szacunku i ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów; - dostrzegania wagi działania w kulturze dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju - zaangażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością; działania na rzecz przestrzegania zasad etyki zawodowej; - wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego; aktywnego działania na rzecz jego zachowania - planowania i uzasadniania swoich działań badawczych i społecznych – kierując się stworzoną na podstawie posiadanej wiedzy wizją świata społecznego. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegają aktywność na zajęciach oraz praca nad projektem dyplomowym (regularność w pracy nad tekstem i bibliografią oraz sposób realizacji projektu). Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach: osoba studiująca ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi zaliczyć je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecność na więcej niż pięciu zajęciach skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć.” |
| Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM-MGR
CZ SEM-MGR
PT |
| Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Zofia Dworakowska, Joanna Zięba | |
| Prowadzący grup: | Zofia Dworakowska, Joanna Zięba | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM-MGR
SEM-MGR
CZ SEM-MGR
PT |
| Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Zofia Dworakowska, Dorota Sosnowska, Joanna Zięba | |
| Prowadzący grup: | Zofia Dworakowska, Dorota Sosnowska, Joanna Zięba | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
