Historia kultury francuskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-HKOF2C |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Historia kultury francuskiej |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe Historia kultury obcej do wyboru (II r I st) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka francuskiego nie jest wymagana, choć z pewnością ułatwi poszerzenie wiedzy zdobytej podczas zajęć. Obowiązkowe lektury czytamy w języku polskim. Wskazane jest posiadanie przez osoby studiujące podstawowej wiedzy z historii politycznej Francji drugiej połowy XIX i początku XX wieku. |
Skrócony opis: |
Historia kultury francuskiej: przełom nowoczesności Program zajęć obejmuje wybrane zagadnienia z historii kultury francuskiej drugiej połowy XIX wieku i początku XX wieku. Celem jest wskazanie najważniejszych zjawisk charakteryzujących francuski modernizm i czasy Belle Epoque. Materiałem do analizy są przede wszystkim teksty literackie (eseje, powieści, opowiadania) i obrazy (malarskie, fotograficzne i filmowe), którym towarzyszą wybrane opracowania teoretyczne. Kolejne tematy łączą się ze sobą i składają na możliwie spójny, choć z pewnością niewyczerpujący obraz przemian społeczno-kulturowo-obyczajowych we Francji tego okresu. Wydarzenia polityczne są istotnym kontekstem dla analiz kulturowych, ale same w sobie nie są tematem zajęć. Wymagana jest zatem podstawowa wiedza historyczna. |
Pełny opis: |
Historia kultury francuskiej: przełom nowoczesności Pełny program (wraz z wybranymi tekstami literackimi, które omawiane będą w trakcie semestru) zostanie przedstawiony i omówiony na pierwszych zajęciach. Każdy z poniższych tematów będziemy realizować podczas dwóch spotkań. 1. Modernité Zagadnienia: kategoria modernité w pismach krytycznych Charles’a Baudelaire’a – filozofia nowoczesności – Gustave Flaubert i Charles Baudelaire jako konstruktorzy „przestrzeni sztuki nowoczesnej”. 2. Realizm Zagadnienia: realizm w malarstwie francuskim XIX wieku na przykładzie Gustave'a Courbeta – fotografia jako medium nowoczesności – próba nowego zdefiniowania relacji między obrazem i rzeczywistością – kryzys realizmu na przełomie XIX i XX wieku. 3. Miasto Zagadnienia: przemiany przestrzeni miejskiej Paryża w drugiej połowie XIX wieku – plany urbanistyczne barona Georges’a Haussmanna – wielka przebudowa Paryża w latach 50. i 60. XIX wieku – bulwary, pasaże, place: nowe przestrzenie i nowe sposoby posługiwania się nimi – budowa Wieży Eiffela i wystawa światowa w Paryżu w 1889 roku – naturalizm a realizm w literaturze i malarstwie – "Zdobycz" Emila Zoli i filmowa adaptacja powieści w reżyserii Rogera Vadima. 4. Perspektywy Zagadnienia: przemiany percepcji i nowe formy doświadczania na przełomie XIX i XX wieku – nowe prądy w malarstwie – między impresjonizmem a kubizmem – wpływ impresjonizmu na filozofię, literaturę, muzykę i film. 5. Ruchomy obraz Zagadnienia: wiek XIX jako wiek wynalazków – przemiany w postrzeganiu czasu i przestrzeni na przełomie XIX i XX wieku – wynalezienie i upowszechnienie kinematografu – bracia Lumiére i Georges Méliès: dwa modele kinematograficznego pojmowania rzeczywistości – kino a sztuki tradycyjne. 6. Narracje Zagadnienia: nowe formy narracji powieściowej na początku XX wieku – modernizm w literaturze – strategie autobiograficzne w prozie Prousta i Colette – przemiany obyczaju i seksualności czasów Belle Époque. 7. Wielka Wojna Zagadnienia: pierwsza wojna światowa z perspektywy Francji – „wojna kubistyczna”: doświadczenie wojny a przemiany w sztuce europejskiej – nowa koncepcja działań wojennych – radykalizm projektu literacko-egzystencjalnego Céline'a. |
Literatura: |
Literatura podstawowa (podczas pierwszych zajęć przedstawiona zostanie ostateczna lista lektur - wszystkie lektury udostępniane będą w formie skanów na classroomie): Charles Baudelaire, Malarz życia nowoczesnego [w:] tegoż, Rozmaitości estetyczne, słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2000, s. 309–346. Pierre Bourdieu, Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego, Universitas, Kraków 2001, s. 78–133. Emil Zola, Proudhon i Courbet [w:] tegoż, Słuszna walka, PIW, Warszawa 1982. André Rouillé, Fotograficzna nowoczesność [w:] tegoż, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, Universitas, Kraków 2007, s. 21–61. Emil Zola, Zdobycz, PIW, Warszawa. Walter Benjamin, Paryż – stolica XIX wieku [w:] tegoż, Anioł historii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1996. Jonathan Crary, Uwalnianie widzenia [w:] tegoż, Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009 (fragmenty). Rosalind E. Krauss, Oryginalność awangardy, w: tejże, Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne, słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2011. Bernard Chardère, Pierwsze dokonania, pierwsze projekcje, „Kwartalnik Filmowy” 1995/1996, nr 12–13. Georges Sadoul, Rozmowa z Louisem Lumiérem, „Kultura Filmowa” 1970, nr 12. Marcel Proust, W stronę Swanna, przeł. Tadeusz Boy-Żeleński, PIW, Warszawa 1992, s. 7–49. Colette, Moje lata terminowania, w: tejże, Niebieska latarnia, przeł. Krystyna Dolatowska, PIW, Warszawa 1984. Louis-Ferdinand Céline, Podróż do kresu nocy, Świat Literacki, Izabelin 2005, s. 9–52. Modris Eksteins, Święto wiosny. Wielka wojna i narodziny nowego wieku, przeł. Krystyna Rabińska, Warszawa 1996, s. 161–178, 235–243 . |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Osoba studiująca zna i rozumie: - w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty historii kultury francuskiej przełomu XIX i XX wieku; - dynamikę przemian społeczno-kulturowo-obyczajowych we Francji w drugiej połowie XIX wieku i na początku XX wieku w kontekście najważniejszych wydarzeń historycznych tego okresu; - najważniejsze zjawiska charakteryzujące pole artystyczne we Francji na przełomie XIX i XX wieku - zwłaszcza w obszarze literatury i sztuk wizualnych (m.in. realizm, naturalizm, impresjonizm i kubizm); - miejsce i rolę Francji na mapie kulturowej Europy ze szczególnym uwzględnieniem kultury polskiej; - koncepcje teoretyczne służące badaniu kultury francuskiej (m.in. kategorię modernité Baudelaire’a, teorię powieści naturalistycznej Zoli, koncepcje pola literackiego Bourdieu, autofikcji Doubrovskiego czy wojny kubistycznej Eksteinsa); - metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury francuskiej przełomu XIX i XX wieku (m.in. analiza społecznych użyć fotografii, interpretacja dzieł sztuki awangardowej z perspektywy przemian percepcji i przemian technologicznych, analiza języka literatury modernistycznej). UMIEJĘTNOŚCI Osoba studiująca potrafi: - wykorzystać wiedzę na temat kultury francuskiej przełomu XIX i XX wieku, by samodzielnie opracować problemy badawcze będące punktem wyjścia do napisania pracy zaliczeniowej; - wykorzystać zdobytą w czasie zajęć wiedzę i umiejętności, by w pracy samodzielnej i grupowej oraz pisemnej pracy zaliczeniowej analizować i interpretować wybrane praktyki i teksty kultury francuskiej przełomu XIX i XX wieku, uwzględniając szerszy kontekst historyczny, społeczny i polityczny; - posługiwać się narzędziami teoretycznymi wprowadzonymi podczas zajęć do analitycznej i interpretacyjnej pracy z wybranymi tekstami kultury francuskiej, również w perspektywie porównawczej i transkulturowej; - w pracy zaliczeniowej poprawnie stosować terminologię wypracowaną w trakcie zajęć i ujmować konkretne zjawiska, praktyki i teksty kultury francuskiej ze świadomością ich historyczności oraz warunkujących je kontekstów; - zabierać głos w dyskusji i formułować pytania, wykorzystując wiedzę zdobytą podczas zajęć oraz czerpaną z dodatkowej literatury naukowej (również w języku angielskim i - jeśli znajomość języka na to pozwala - francuskim); - przygotowywać zagadnienia do wybranych zajęć w oparciu o udostępnione przez prowadzącą teksty i/lub materiały wizualne; - samodzielnie rozwijać swoją wiedzę i zainteresowania dotyczące kultury francuskiej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Osoba studiująca jest gotowa do: - weryfikacji i rozwijania posiadanej wiedzy na temat wybranych aspektów kultury francuskiej przełomu XIX i XX wieku oraz krytycznej oceny przekonań opartych na stereotypach rasowych i narodowych; - przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury francuskiej - zarówno historycznych, jak i współczesnych; - dostrzegania wagi refleksji historycznokulturowej dla rozumienia procesów zachodzących we współczesnej kulturze i życiu społecznym we Francji; - analizowania różnic międzykulturowych (choćby między kulturą francuską a polską) ze zrozumieniem i empatią; - zainteresowania europejskim dziedzictwem kulturowym i zrozumienia, że wyrazem troski o jego zachowanie może być również ćwiczenie umiejętności analizy i interpretacji tekstów kultury. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez prowadzącą. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach (30%) skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%. Ocena na zaliczenie zostanie wystawiona na podstawie pisemnej pracy semestralnej pisanej w sali. Na miesiąc przed rozpoczęciem sesji prowadząca udostępni listę tematów do samodzielnego opracowania w oparciu o notatki z zajęć, literaturę i materiały wizualne udostępnione na classroomie i ewentualnie dodatkowe opracowania. W trakcie zaliczenia osoba studiująca będzie zobowiązana do napisania w przeciągu półtorej godziny krótkiej pracy na dwa wskazane przez prowadzącą tematy z listy. Oceniana będzie przede wszystkim (70%) wiedza na temat wybranych aspektów kultury francuskiej przełomu XIX i XX wieku i umiejętność posługiwania się wprowadzonymi podczas zajęć koncepcjami teoretycznymi, a także poprawność językowa i stylistyczna (20%) i struktura wypowiedzi pisemnej (10%). Szacunkowy nakład pracy osoby uczestniczącej w zajęciach: udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 30h (1 ECTS), opracowanie tematów prac zaliczeniowych i napisanie pracy zaliczeniowej 30h (1 ECTS). Łącznie 90h (3 ECTS). Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pisemnych pracach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Kwiatkowska | |
Prowadzący grup: | Paulina Kwiatkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Kwiatkowska | |
Prowadzący grup: | Paulina Kwiatkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.