Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Formy doświadczenia kulturowego w literaturze XX wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-KON2023K18
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Formy doświadczenia kulturowego w literaturze XX wieku
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Konwersatoria fakultatywne IKP
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Zajęcia przeznaczone są dla osób zainteresowanych lekturą tekstów literackich przy użyciu pojęć i kategorii właściwych dla nauk o kulturze.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiotem zajęć jest analiza wybranych utworów literatury światowej XX wieku prowadzona za pomocą metod antropologicznych i kulturoznawczych, co znaczy, że teksty będące przedmiotem dyskusji nie będą odczytywane wyłącznie jako teksty literackie, lecz również jako świadectwa rozmaitych sytuacji kulturowych, w których powstawały i które wpłynęły na ich jakości literackie.

Pełny opis:

Celem tych zajęć jest lektura ubiegłowiecznych tekstów artystycznych według kluczy interpretacyjnych, jakich dostarcza współczesna antropologia kulturowa i kulturoznawstwo. Zajęcia mają też na celu odpowiedź lub próbę odpowiedzi na pytanie, czy taka lektura tekstów artystycznych może posłużyć jako podstawa służąca do skonstruowania jeszcze jednego scenariusza historii kultury Zachodu ubiegłego stulecia. „Tekst literacki” czy „tekst artystyczny” będą tutaj rozpatrywane jako pewien szczególny typ praktyk słownych, którego zadaniem jest projektowanie tożsamości kulturowej. W miarę potrzeby stosować się będzie w trakcie analiz narzędzia wypracowane we współczesnych teoriach badań literackich – od strukturalizmu przez psychoanalizę i hermeneutykę po gender i postkolonializm – jednak naczelnym celem zajęć nie będzie podporządkowywanie dzieł literackich teoriom, lecz czytanie kultury Zachodu poprzez dzieła literackie.

Literatura:

Friedrich Nietzsche, O prawdzie i kłamstwie w pozamoralnym sensie

Joseph Conrad, Smuga cienia lub inne opowiadanie

James Joyce, Ulisses, jeden lub dwa epizody, Dublińczycy, jedno opowiadanie

Ernest Hemingway, Krótkie szczęśliwe życie Franciszka Macombera, Wzgórza jak białe słonie, Rzeka dwóch serc

Ezra Pound, wybór wierszy

Rainer Maria Rilke, wybór wierszy

Marguerite Yourcenar, Opowieści wschodnie // Stephen King, Zdolny uczeń

Howard Philips Lovecraft, wybór opowiadań

Jim Morrison, wiersze

Jorge Luis Borges, Alef, Biblioteka Babel

John Barth, Zagubiony w labiryncie śmiechu

George Saunders, jedno lub dwa opowiadania

Ernst Junger, Awanturnicze serce

Yukio Mishima, Onnagata

Efekty uczenia się:

Po zaliczeniu zajęć student/ka zna i rozumie

K_W01 swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi

K_W02 w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty historii kultury polskiej i ościennych kultur obcych

K_W04 w zaawansowanym stopniu wybrane metodologie nauk o kulturze, strategie poznawcze i stosowane metody badawcze

K_W05 podstawowe media i środki transmisji kultury (słowo, obraz, widowisko) oraz ich wpływ na kształt procesu kulturowego

K_W06 w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty kultury literackiej i twórczości słownej, widowisk kulturowych i kultury teatralnej, kultury wizualnej i filmowej oraz relacjach między nimi

K_W07 podstawową terminologię nauk o kulturze

K_W08 metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury

potrafi

K_U01 wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych

K_U02 interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny

K_U03 określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji

K_U04 wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane

K_U05 pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych dociekań badawczych, a także wygłosić referat będący rezultatem samodzielnej analizy literatury przedmiotu; w swych wypowiedziach pisemnych i ustnych stosuje w sposób poprawny terminologię z zakresu nauk o kulturze

K_U06 zabierać głos w dyskusji stosując poprawne strategie argumentacyjne i operacje logiczne

jest gotów/owa do

K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści

K_K02 przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów

K_K03 dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju

K_K04 samodzielnego, twórczego i przemyślanego działania w kulturze

K_K05 zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy ze zrozumieniem i empatią

K_K06 uczestnictwa w debacie publicznej na poziomie lokalnym, w środowisku uniwersyteckim

K_K07 angażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością

K_K08 dążenia do upowszechniania i otwartości zasobów wiedzy

K_K09 wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego

Metody i kryteria oceniania:

Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.

Ocena końcowa jest oceną krótkiego (5-7 tys. znaków) tekstu dotyczącego tematyki zajęć (może to być recenzja utworu literackiego albo wypowiedź zawierająca pogląd autora/ki na wybrane zjawisko literackie XX wieku).

Praktyki zawodowe:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Majewski
Prowadzący grup: Paweł Majewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-319af3e59 (2024-10-23)