Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polska szkoła sztuki operatorskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-KON2023K38
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Polska szkoła sztuki operatorskiej
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Konwersatoria fakultatywne IKP
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Własne zainteresowania osób uczestniczących w zajęciach związane ze sztuką filmową.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia, prowadzone w formie warsztatowej, będą poświęcone analizie sztuki operatorskiej kilku najwybitniejszych operatorów w historii polskiego kina oraz nawiązaniom do ich dokonań we współczesnych polskich filmach fabularnych, realizowanych przez nowe pokolenie operatorów filmowych.

Pełny opis:

Zajęcia, prowadzone w formie warsztatowej, będą poświęcone analizie sztuki operatorskiej kilku najwybitniejszych operatorów w historii polskiego kina, ukazaniu na konkretnych przykładach specyfiki realizowanych przez nich zdjęć, z podkreśleniem występujących różnic. Omówione zostaną m.in dokonania Jerzego Lipmana ("Pokolenie", "Kanał"), Jana Laskowskiego ("Pociąg"), Jerzego Wójcika (m.in. "Nikt nie woła"), Witolda Sobocińskiego ("Wszystko na sprzedaż", "Sanatorium pod klepsydrą"). Dokonania "klasyków" polskiej sztuki operatorskiej zostaną zestawione z pracami współczesnych operatorów, którzy nawiązują do dokonań swoich mistrzów. Będą to m.in Łukasz Żal ("Ida") czy Piotr Sobociński jr ("Najlepszy", "Boże Ciało").

Zostanie postawione pytanie o istnienie tzw. "stylu operatorskiego". Sztuka operatorska będzie analizowana jako jeden z elementów obrazu filmowego, zostanie zwrócona uwaga na zintegrowanie sztuki operatorskiej z innymi elementami współtworzącymi dzieło filmowe. Zajęcia będą zarazem uczyły analizy i interpretacji filmu fabularnego.

Tytuły zaproponowanych filmów będą mogły ulec zmianie po wspólnych ustaleniach z uczestnikami zajęć.

Literatura:

"Kwartalnik Filmowy" nr 7-8, 1994 (nr poświęcony sztuce operatorskiej); Zdjęcia: Jerzy Lipman, Warszawa 2005; J. Wójcik, Labirynt światła, Warszawa 2006; Okiem operatora, Łódź 2014; B. Brown, Cinematography. Sztuka operatorska, Warszawa 2014; "Każdy mój film był inny". Rozmowy z Witoldem Sobocińskim, Toruń 2022; wybrane wypowiedzi operatorów i publikacje dotyczące analizowanych filmów z prasy i periodyków filmoznawczych.

Uczestnicy zajęć będą proszeni o obejrzenie omawianych filmów.

Lektury będą przesyłane w pdf-ach.

Efekty uczenia się:

Student posiada:

- umiejętność analizy i interpretacji dzieła filmowego,

- samodzielność, oryginalność i kreatywność w obrębie wybranych zadań filmoznawczych,

- umiejętność pogłębionej i krytycznej oceny wartości artystycznej dzieła filmowego,

- umiejętność interpretacji dzieła filmowego w szerokim kontekście kulturowym- student jest oryginalny i kreatywny w podejściu do interpretacji dzieła filmowego

Student zna i rozumie:

- w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury filmowej związane z samodzielnie obraną drogą badawczą,

- metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze,

Student potrafi:

- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki,

- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny,

- wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejący lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań,

- zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub dyskusję publiczną

Metody i kryteria oceniania:

Kontrola obecności, aktywność na zajęciach, praca semestralna.

Uczestnicy zajęć mogą opuścić 2 zajęcia (2 x 90 min). Inne nieobecności są zaliczane w sposób uzgodniony z prowadzącym.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Seweryn Kuśmierczyk
Prowadzący grup: Seweryn Kuśmierczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-319af3e59 (2024-10-23)