Polska szkoła sztuki operatorskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-KON2023K38 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Polska szkoła sztuki operatorskiej |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Konwersatoria fakultatywne IKP |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Własne zainteresowania osób uczestniczących w zajęciach związane ze sztuką filmową. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia, prowadzone w formie warsztatowej, będą poświęcone analizie sztuki operatorskiej kilku najwybitniejszych operatorów w historii polskiego kina oraz nawiązaniom do ich dokonań we współczesnych polskich filmach fabularnych, realizowanych przez nowe pokolenie operatorów filmowych. |
Pełny opis: |
Zajęcia, prowadzone w formie warsztatowej, będą poświęcone analizie sztuki operatorskiej kilku najwybitniejszych operatorów w historii polskiego kina, ukazaniu na konkretnych przykładach specyfiki realizowanych przez nich zdjęć, z podkreśleniem występujących różnic. Omówione zostaną m.in dokonania Jerzego Lipmana ("Pokolenie", "Kanał"), Jana Laskowskiego ("Pociąg"), Jerzego Wójcika (m.in. "Nikt nie woła"), Witolda Sobocińskiego ("Wszystko na sprzedaż", "Sanatorium pod klepsydrą"). Dokonania "klasyków" polskiej sztuki operatorskiej zostaną zestawione z pracami współczesnych operatorów, którzy nawiązują do dokonań swoich mistrzów. Będą to m.in Łukasz Żal ("Ida") czy Piotr Sobociński jr ("Najlepszy", "Boże Ciało"). Zostanie postawione pytanie o istnienie tzw. "stylu operatorskiego". Sztuka operatorska będzie analizowana jako jeden z elementów obrazu filmowego, zostanie zwrócona uwaga na zintegrowanie sztuki operatorskiej z innymi elementami współtworzącymi dzieło filmowe. Zajęcia będą zarazem uczyły analizy i interpretacji filmu fabularnego. Tytuły zaproponowanych filmów będą mogły ulec zmianie po wspólnych ustaleniach z uczestnikami zajęć. |
Literatura: |
"Kwartalnik Filmowy" nr 7-8, 1994 (nr poświęcony sztuce operatorskiej); Zdjęcia: Jerzy Lipman, Warszawa 2005; J. Wójcik, Labirynt światła, Warszawa 2006; Okiem operatora, Łódź 2014; B. Brown, Cinematography. Sztuka operatorska, Warszawa 2014; "Każdy mój film był inny". Rozmowy z Witoldem Sobocińskim, Toruń 2022; wybrane wypowiedzi operatorów i publikacje dotyczące analizowanych filmów z prasy i periodyków filmoznawczych. Uczestnicy zajęć będą proszeni o obejrzenie omawianych filmów. Lektury będą przesyłane w pdf-ach. |
Efekty uczenia się: |
Student posiada: - umiejętność analizy i interpretacji dzieła filmowego, - samodzielność, oryginalność i kreatywność w obrębie wybranych zadań filmoznawczych, - umiejętność pogłębionej i krytycznej oceny wartości artystycznej dzieła filmowego, - umiejętność interpretacji dzieła filmowego w szerokim kontekście kulturowym- student jest oryginalny i kreatywny w podejściu do interpretacji dzieła filmowego Student zna i rozumie: - w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury filmowej związane z samodzielnie obraną drogą badawczą, - metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze, Student potrafi: - wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki, - interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny, - wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejący lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań, - zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub dyskusję publiczną |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności, aktywność na zajęciach, praca semestralna. Uczestnicy zajęć mogą opuścić 2 zajęcia (2 x 90 min). Inne nieobecności są zaliczane w sposób uzgodniony z prowadzącym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Seweryn Kuśmierczyk | |
Prowadzący grup: | Seweryn Kuśmierczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.