Laboratorium analizy filmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-KON2023K7 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Laboratorium analizy filmu |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Konwersatoria fakultatywne IKP |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Własne zainteresowania osób uczestniczących w zajęciach związane ze sztuką filmową |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Laboratorium będzie poświęcone twórczości filmowej Andrieja Tarkowskiego, jednego najwybitniejszych reżyserów w historii kina światowego. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą poświęcone omówieniu twórczości filmowej Andrieja Tarkowskiego, uważanego za jednego z najwybitniejszych reżyserów w historii kina. Zostaną przeprowadzone, w sposób szczegółowy, analizy i interpretacje wszystkich filmów fabularnych Tarkowskiego. Będą omówione najważniejsze motywy obecne w twórczości reżysera, pojawiająca się w jego filmach symbolika, cytaty malarskie, zostanie wykonana analiza kompozycji obrazu filmowego, zastosowanej kolorystyki, zostanie omówiona rola muzyki i dźwięku. Pojawią się także informacje dotyczące procesu powstawania filmów, pracy na planie, walki reżysera z cenzurą i jego decyzji o pozostaniu na Zachodzie. Na zajęciach zostaną także wykorzystane fragmenty filmów dokumentalnych zrealizowanych przez Tarkowskiego i filmów dokumentalnych poświęconych Tarkowskiemu |
Literatura: |
Literaturę będą stanowiły fragmenty z monografii „Tarkowski. Encyklopedia” – najnowszej książki prowadzącego zajęcia, poświęconej twórczości Andrieja Tarkowskiego. Będą to – przygotowane z wykorzystaniem obszernej bibliografii – materiały zawierające analizy i interpretacje poszczególnych filmów Tarkowskiego, omawiające okoliczności ich powstania, przynoszące informacje o pracy na planie i spotykających reżysera utrudnieniach. Materiały będą zawierały także fragmenty wypowiedzi Tarkowskiego na temat sztuki filmowej i przedstawiały jego autorską filozofię kina. Osoby uczestniczące w zajęciach będą proszone o obejrzenie filmów fabularnych Tarkowskiego. Lektura będzie udostępniana w pdf-ach. |
Efekty uczenia się: |
- dobra umiejętność analizy i interpretacji dzieła filmowego, - samodzielność, oryginalność i kreatywność w obrębie wybranych zadań filmoznawczych, - umiejętność pogłębionej i krytycznej oceny wartości artystycznej dzieła filmowego, - umiejętność interpretacji dzieła filmowego w szerokim kontekście kulturowym- student jest oryginalny i kreatywny w podejściu do interpretacji dzieła filmowego Student zna i rozumie: - w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury filmowej związane z samodzielnie obraną drogą badawczą, - metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze, Student potrafi: - wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki, - interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny, - wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejący lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań, - zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub dyskusję publiczną |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności, aktywność na zajęciach, praca semestralna. Uczestnicy zajęć mogą opuścić 2 zajęcia (2 x 90 min). Inne nieobecności są zaliczane w sposób uzgodniony z prowadzącym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Seweryn Kuśmierczyk | |
Prowadzący grup: | Seweryn Kuśmierczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.