Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zdrowie w kulturze: interdyscyplinarne wprowadzenie do critical health studies

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-KON2024K1
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zdrowie w kulturze: interdyscyplinarne wprowadzenie do critical health studies
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Konwersatoria fakultatywne IKP
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Na zajęciach potrzebna jest znajomość języka angielskiego w stopniu pozwalającym na czytanie tekstów naukowych.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z możliwościami zastosowania perspektywy krytycznej do zagadnień związanych z szerokopojętym zdrowiem podejmowanych w polu różnych dyscyplin: medycyny, psychologii, socjologii, kulturoznawstwa, ekonomii, dietetyki, pedagogiki i innych. W ramach zajęć studenci poznają specyficzne dla kultury Zachodu modele zdrowia i choroby, relacji lekarz-pacjent czy organizacji instytucji opieki zdrowotnej. Pod dyskusję poddawane będą między innymi praktyki produkcji wiedzy o zdrowiu, zarówno w kontekście życia codziennego jak i wiedzy eksperckiej, rola kategorii zdrowia i choroby w organizacji życia społecznego, a zwłaszcza uzasadniania praktyk rządzenia.

Pełny opis:

W ramach bloków tematycznych poruszane będą między innymi zagadnienia związane z praktykami i narzędziami diagnozy,

farmaceutyzacją i farmakofobią, medykalizacją, niepełnosprawnością, zarządzaniem ryzykiem, urynkowieniem opieki medycznej,

indywidualizacją odpowiedzialności za zdrowie. Studenci będą pracować na materiałach źródłowych dotyczących bieżących, poruszanych

w debacie publicznej, a istotnych w kontekście tematu kwestii, przede wszystkim związanych ze zdrowiem psychicznym

(neuroróżnorodność, debata wokół skuteczności leków psychiatrycznych, „self-diagnosis”) czy żywieniem (stygmatyzacja otyłości,

koncepcja „intuitive eating”, kultura diety).

BLOKI TEMATYCZNE I PORUSZANE ZAGADNIENIA:

MEDYCYNA JAKO KULTURA I SYSTEM

zagadnienia: kultura medyczna Zachodu; medycyna jako system społeczny; społeczno-kulturowe uwarunkowania i funkcje opieki

zdrowotnej; edukacja medyczna; społeczna rola lekarza; rola chorego, rola pacjenta; ubezpieczenia zdrowotne; opieka zdrowotna;

medycyna jako kultura: symbole, mity, rytuały

DIAGNOZA I: DEFINICJE ZDROWIA I CHOROBY, NORMA I PATOLOGIA

zagadnienia: modele relacji lekarz-pacjent: paternalistyczny, inżynierski, partnerski; sposoby definiowania zdrowia i choroby; chorowanie;

disease, illness, disorder; sickness behavior; niepełnosprawność; diagnoza nozologiczna i funkcjonalna; społeczna funkcja diagnozy;

reifikacja; etykietowanie, stygmatyzacja;

DIAGNOZA II: POMIAR ZDROWIA, KLASYFIKACJE I „FAKTY”

zagadnienia: systemy klasyfikacyjne ICD i DSM – historia, ewolucja, kontrowersje; definicja zdrowia w naukach ekonomicznych; wskaźniki

pomiaru zdrowia i choroby; Global Burden of Disease; norma i patologia; Evidence Based Medicine i Evidence Based Practice.

REDUKCJONIZMY I PRZEMIANY PARADYGMATYCZNE; MODELE ZDROWIA PSYCHICZNEGO

zagadnienia: modele: biomedyczny, psychologiczny, biopsychospołeczny, środowiskowy; ewolucja szpitalnictwa: od modelu azylowego do

środowiskowego; redukcjonizmy; dyskurs EBM w retoryce CBT; analiza konfliktu na linii przedstawicieli nurtów psychodynamicznych i CBT: wartości, argumenty, koncepcje podmiotu, kultury i zdrowia.

RYZYKO, ODPOWIEDZIALNOŚĆ, DYSCYPLINA

zagadnienia: „społeczeństwo ryzyka” a zdrowie; indywidualizacja odpowiedzialności za zdrowie; neoliberalizm a zdrowie; healithism;

moralny wymiar chorowania

MEDYKALIZACJA

zagadnienia: źródło kategorii „medykalizacji”; medykalizacja jako hegemonia; argumenty za i przeciw; medykalizacja porodu i żałoby:

analiza debaty publicznej; Kultura Głuchych

LEK JAKO OBIEKT I SYMBOL

zagadnienia: redukcjonizm biomedyczny i farmaceutyzacja a farmakofobia; postawy społeczne wobec leków; medykalizacja

psychodelików i „renesans psychodeliczny” a psychofarmakofobia; historia i konteksty leków psychotropowych: kontrowersje, konteksty

lokalne i ekonomiczne; konsumeryzm zdrowotny: leki a suplementy; relacja pacjent-lek-lekarz; lek jako obiekt relacji; lek jako symbol.

SPOŁECZNY OBIEG WIEDZY EKSPERCKIEJ: PRZYPADEK DEBATY WOKÓŁ SKUTECZNOŚCI SSRI

zagadnienia: dyskursy eksperckie i paraeksperckie w debacie publicznej; popularyzacja wiedzy naukowej a problem translacji i

ekskluzywności wiedzy medycznej; demokratyzacja wiedzy naukowej a asymetria relacji pacjent-lekarz; popularność koncepcji

biomedycznych u laików a popularność koncepcji holistycznych u ekspertów; odpowiedzialność społeczna środowiska profesjonalnego

NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ: NEURORÓŻNORODNOŚĆ

zagadnienia: analiza ruchu „neuroróżnorodności” a przemiany paradygmatów, oddolne ruchy pacjenckie, kwestionowanie autorytetów

medycznych; fenomen „self-diagnosis”: źródła, konsekwencje, konteksty; diagnoza a tożsamość; model kategorialny i wymiarowy na

przykładzie autyzmu

PROMOCJA ZDROWIA CZY CHOROBY? STYGMATYZACJA OTYŁOŚCI A EBM I PRAKTYKI OPORU

zagadnienia: stygmatyzacja otyłości jako „promocja zdrowia” a paradoksalne wyniki badań naukowych; dyskursy wokół clean eating a

zaburzenia odżywiania się; dyskursy „wojny z otyłością” a ruch Intuitive Eating; konteksty intersekcjonalne a IE; od bodypositivity do

bodyneutrality.

Literatura:

Wszystkie teksty będą udostępniane w formie skanów. Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na początku semestru.

Blaxter M. (2008), Zdrowie, przeł. M. Okła, Wydawnictwo Sic!, Warszawa [wybór]

Brown, R.C.H., Maslen, M, Savulescu, J. (2019) Against Moral Responsibilisation of Health: Prudential Responsibility and Health Promotion, Public Health Ethics, (12)2, s. 114–129

Gearin, A. K., & Devenot, N. (2021). Psychedelic medicalization, public discourse, and the morality of ego dissolution. International Journal of Cultural Studies, 24(6), 917-935

Getzen, T. (2000) Ekonomika zdrowia. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN [wybór]

Grue, J. (2016), The social meaning of disability: a reflection on categorisation, stigma and identity. Sociology of Health and Illness (38), s. 957-964.

Jutel, A. (2009), Sociology of diagnosis: a preliminary review. Sociology of Health & Illness 31, s. 278-299

Kilger, M., Pérez Aronsson, F. (2024) “You were born into this world an intuitive eater”: Healthism and self-transformative practices on social media, Food and Foodways, 32(1), s. 1-21

Kleinman, A. (1986) Concepts and a Model for the Comparison of Medical Systems as Cultural Systems [w:] Concepts of Health, Illness and Disease (2020) red. Caroline Currer, Meg Stacey, s. 95 – 137

Lupton, D. (2012) Medicine as Culture. Illness, Disease and the Body in Western Societies, wyd. 3, Thousand Oaks, CA: Sage [wybór]

Lupton, D. (2019) ‘It’s made me a lot more aware’: a new materialist analysis of health self-tracking. Media International Australia, 171(1), s. 66-79

Łuków, P. (2021) Modele relacji lekarz-pacjent. Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej. https://ippez.pl/modele-relacji-lekarz-pacjent-pawel-lukow/ [dostęp: 18.01.2023]

McLellan, F. (2007) Medicalisation: a medical nemesis. Lancet 369(9562), s. 627-628

Moncrieff, J. et al. (2022). The serotonin theory of depression: A systematic umbrella review of the evidence. Molecular Psychiatry, 28(8):1-14

Murawiec, S. (2004) Lek jako obiekt relacji — opis przypadku. Psychiatria Polska 38, s. 707–717

Murawiec, S. (2023) Psychofarmakologia skoncentrowana na leku spotyka psychofarmakoterapię skoncentrowaną na osobie – leki przeciwdepresyjne. Psychiatria i Psychologia Kliniczna 22 (4), s. 204–213 [lektura dodatkowa]

Ne’eman, A. Pellicano, E. (2022) Neurodiversity as Politics. Human Development 66(2), s. 149–157

Pope, C. (2003) Resisting Evidence: The Study of Evidence-Based Medicine as a Contemporary Social Movement. Health 7(3), s. 267-282

Roudinesco, E. (2014) Po co psychoanaliza? Wydawnictwo Krytyki Politycznej [wybór]

Sadler, J. Z., et al. (2009) Can medicalization be good? Situating medicalization within bioethics. Theoretical Medicine and Bioethics 30, s. 411–425

Efekty uczenia się:

Wiedza

Osoba biorąca udział w konwersatorium zna i rozumie:

- zależność kategorii "zdrowia" i "choroby" oraz "normy" i "patologii" od właściwego im kontekstu społeczno-kulturowego

- podstawowe modele zdrowia i choroby oraz relacji lekarz-pacjent charakterystyczne dla kultury zachodniej i ich związki ze sposobami organizacji życia społecznego

- możliwości zastosowania perspektywy krytycznej do analizy bieżących problemów społecznych

Umiejętności

Osoba studiująca potrafi

- wykorzystać zdobytą w czasie zajęć wiedzę i umiejętności, by w pracy samodzielnej i grupowej analizować zjawiska kulturowe dotyczące zdrowia i choroby z perspektywy krytycznej

- zabierać głos w dyskusji na podstawie przeczytanych tekstów

Kompetencje społeczne

Osoba studiująca jest gotowa do:

- udziału w dyskusji dotyczącej zagadnień zdrowia i choroby w sposób uwzględniający podmiotowość drugiej osoby i różnorodność grupy

- samodzielnego czytania tekstów naukowych uwzględniającego poszukiwanie kontekstu i weryfikację źródeł

- pracy w grupie nad wybranym zagadnieniem z omawianego tekstu

Metody i kryteria oceniania:

1.Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w ramach dyżuru prowadzącej. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.

2. Ocena na zaliczenie zostanie wystawiona na podstawie aktywności na zajęciach w postaci zabierania głosu w dyskusji lub uczestniczenia w dyskusji w grupach (50%) oraz przygotowania prezentacji w wybranej formule (wypowiedź ustna, powerpoint, prezentacja opublikowana na platformie classroom etc.) lub innej, ustalonej z prowadzącą formy, wykorzystującej materiał z zajęć do interpretacji wybranego przez siebie zagadnienia badawczego (50%).

3.Szacunkowy nakład pracy osoby studiującej: 3 ECTS (90h) - udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 30h (1 ECTS), przygotowanie zaliczenia 30h (1 ECTS);

4. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów a także generowania tekstu i slajdów.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Hoss
Prowadzący grup: Anna Hoss
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z możliwościami zastosowania perspektywy krytycznej do zagadnień związanych z szerokopojętym zdrowiem podejmowanych w polu różnych dyscyplin: medycyny, psychologii, socjologii, kulturoznawstwa, ekonomii, dietetyki, pedagogiki i innych. W ramach zajęć studenci poznają specyficzne dla kultury Zachodu modele zdrowia i choroby, relacji lekarz-pacjent czy organizacji instytucji opieki zdrowotnej. Pod dyskusję poddawane będą między innymi praktyki produkcji wiedzy o zdrowiu, zarówno w kontekście życia codziennego jak i wiedzy eksperckiej, rola kategorii zdrowia i choroby w organizacji życia społecznego, a zwłaszcza uzasadniania praktyk rządzenia.

Pełny opis:

W ramach bloków tematycznych poruszane będą między innymi zagadnienia związane z praktykami i narzędziami diagnozy, farmaceutyzacją i farmakofobią, medykalizacją, niepełnosprawnością, zarządzaniem ryzykiem, urynkowieniem opieki medycznej, indywidualizacją odpowiedzialności za zdrowie. Studenci będą pracować na materiałach źródłowych dotyczących bieżących, poruszanych w debacie publicznej, a istotnych w kontekście tematu kwestii, przede wszystkim związanych ze zdrowiem psychicznym (neuroróżnorodność, debata wokół skuteczności leków psychiatrycznych, „self-diagnosis”) czy żywieniem (stygmatyzacja otyłości, koncepcja „intuitive eating”, kultura diety).

BLOKI TEMATYCZNE I PORUSZANE ZAGADNIENIA:

MEDYCYNA JAKO KULTURA I SYSTEM

zagadnienia: kultura medyczna Zachodu; medycyna jako system społeczny; społeczno-kulturowe uwarunkowania i funkcje opieki zdrowotnej; edukacja medyczna; społeczna rola lekarza; rola chorego, rola pacjenta; ubezpieczenia zdrowotne; opieka zdrowotna; medycyna jako kultura: symbole, mity, rytuały

DIAGNOZA I: DEFINICJE ZDROWIA I CHOROBY, NORMA I PATOLOGIA

zagadnienia: modele relacji lekarz-pacjent: paternalistyczny, inżynierski, partnerski; sposoby definiowania zdrowia i choroby; chorowanie; disease, illness, disorder; sickness behavior; niepełnosprawność; diagnoza nozologiczna i funkcjonalna; społeczna funkcja diagnozy; reifikacja; etykietowanie, stygmatyzacja;

DIAGNOZA II: POMIAR ZDROWIA, KLASYFIKACJE I „FAKTY”

zagadnienia: systemy klasyfikacyjne ICD i DSM – historia, ewolucja, kontrowersje; definicja zdrowia w naukach ekonomicznych; wskaźniki pomiaru zdrowia i choroby; Global Burden of Disease; norma i patologia; Evidence Based Medicine i Evidence Based Practice.

REDUKCJONIZMY I PRZEMIANY PARADYGMATYCZNE; MODELE ZDROWIA PSYCHICZNEGO

zagadnienia: modele: biomedyczny, psychologiczny, biopsychospołeczny, środowiskowy; ewolucja szpitalnictwa: od modelu azylowego do środowiskowego; redukcjonizmy; dyskurs EBM w retoryce CBT; analiza konfliktu na linii przedstawicieli nurtów psychodynamicznych i CBT: wartości, argumenty, koncepcje podmiotu, kultury i zdrowia.

RYZYKO, ODPOWIEDZIALNOŚĆ, DYSCYPLINA

zagadnienia: „społeczeństwo ryzyka” a zdrowie; indywidualizacja odpowiedzialności za zdrowie; neoliberalizm a zdrowie; healithism; moralny wymiar chorowania

MEDYKALIZACJA

zagadnienia: źródło kategorii „medykalizacji”; medykalizacja jako hegemonia; argumenty za i przeciw; medykalizacja porodu i żałoby: analiza debaty publicznej; Kultura Głuchych

LEK JAKO OBIEKT I SYMBOL

zagadnienia: redukcjonizm biomedyczny i farmaceutyzacja a farmakofobia; postawy społeczne wobec leków; medykalizacja psychodelików i „renesans psychodeliczny” a psychofarmakofobia; historia i konteksty leków psychotropowych: kontrowersje, konteksty lokalne i ekonomiczne; konsumeryzm zdrowotny: leki a suplementy; relacja pacjent-lek-lekarz; lek jako obiekt relacji; lek jako symbol.

SPOŁECZNY OBIEG WIEDZY EKSPERCKIEJ: PRZYPADEK DEBATY WOKÓŁ SKUTECZNOŚCI SSRI

zagadnienia: dyskursy eksperckie i paraeksperckie w debacie publicznej; popularyzacja wiedzy naukowej a problem translacji i ekskluzywności wiedzy medycznej; demokratyzacja wiedzy naukowej a asymetria relacji pacjent-lekarz; popularność koncepcji biomedycznych u laików a popularność koncepcji holistycznych u ekspertów; odpowiedzialność społeczna środowiska profesjonalnego

NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ: NEURORÓŻNORODNOŚĆ

zagadnienia: analiza ruchu „neuroróżnorodności” a przemiany paradygmatów, oddolne ruchy pacjenckie, kwestionowanie autorytetów medycznych; fenomen „self-diagnosis”: źródła, konsekwencje, konteksty; diagnoza a tożsamość; model kategorialny i wymiarowy na przykładzie autyzmu

PROMOCJA ZDROWIA CZY CHOROBY? STYGMATYZACJA OTYŁOŚCI A EBM I PRAKTYKI OPORU

zagadnienia: stygmatyzacja otyłości jako „promocja zdrowia” a paradoksalne wyniki badań naukowych; dyskursy wokół clean eating a zaburzenia odżywiania się; dyskursy „wojny z otyłością” a ruch Intuitive Eating; konteksty intersekcjonalne a IE; od bodypositivity do bodyneutrality.

Literatura:

Wszystkie teksty będą udostępniane w formie skanów. Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na początku semestru.

Blaxter M. (2008), Zdrowie, przeł. M. Okła, Wydawnictwo Sic!, Warszawa [wybór]

Brown, R.C.H., Maslen, M, Savulescu, J. (2019) Against Moral Responsibilisation of Health: Prudential Responsibility and Health Promotion, Public Health Ethics, (12)2, s. 114–129

Gearin, A. K., & Devenot, N. (2021). Psychedelic medicalization, public discourse, and the morality of ego dissolution. International Journal of Cultural Studies, 24(6), 917-935

Getzen, T. (2000) Ekonomika zdrowia. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN [wybór]

Grue, J. (2016), The social meaning of disability: a reflection on categorisation, stigma and identity. Sociology of Health and Illness (38), s. 957-964.

Jutel, A. (2009), Sociology of diagnosis: a preliminary review. Sociology of Health & Illness 31, s. 278-299

Kilger, M., Pérez Aronsson, F. (2024) “You were born into this world an intuitive eater”: Healthism and self-transformative practices on social media, Food and Foodways, 32(1), s. 1-21

Kleinman, A. (1986) Concepts and a Model for the Comparison of Medical Systems as Cultural Systems [w:] Concepts of Health, Illness and Disease (2020) red. Caroline Currer, Meg Stacey, s. 95 – 137

Lupton, D. (2012) Medicine as Culture. Illness, Disease and the Body in Western Societies, wyd. 3, Thousand Oaks, CA: Sage [wybór]

Lupton, D. (2019) ‘It’s made me a lot more aware’: a new materialist analysis of health self-tracking. Media International Australia, 171(1), s. 66-79

Łuków, P. (2021) Modele relacji lekarz-pacjent. Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej. https://ippez.pl/modele-relacji-lekarz-pacjent-pawel-lukow/ [dostęp: 18.01.2023]

McLellan, F. (2007) Medicalisation: a medical nemesis. Lancet 369(9562), s. 627-628

Moncrieff, J. et al. (2022). The serotonin theory of depression: A systematic umbrella review of the evidence. Molecular Psychiatry, 28(8):1-14

Murawiec, S. (2004) Lek jako obiekt relacji — opis przypadku. Psychiatria Polska 38, s. 707–717

Murawiec, S. (2023) Psychofarmakologia skoncentrowana na leku spotyka psychofarmakoterapię skoncentrowaną na osobie – leki przeciwdepresyjne. Psychiatria i Psychologia Kliniczna 22 (4), s. 204–213 [lektura dodatkowa]

Ne’eman, A. Pellicano, E. (2022) Neurodiversity as Politics. Human Development 66(2), s. 149–157

Pope, C. (2003) Resisting Evidence: The Study of Evidence-Based Medicine as a Contemporary Social Movement. Health 7(3), s. 267-282

Roudinesco, E. (2014) Po co psychoanaliza? Wydawnictwo Krytyki Politycznej [wybór]

Sadler, J. Z., et al. (2009) Can medicalization be good? Situating medicalization within bioethics. Theoretical Medicine and Bioethics 30, s. 411–425

Uwagi:

Z uwagi na zakres listy lektur, do swobodnego udziału w zajęciach niezbędna jest znajomość języka angielskiego na poziomie B2-C1.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3bd6a3a82 (2025-01-27)