Formy doświadczenia kulturowego w literaturze XX wieku, cz. II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-KON2024K27 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Formy doświadczenia kulturowego w literaturze XX wieku, cz. II |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Konwersatoria fakultatywne IKP |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zajęcia przeznaczone są dla osób zainteresowanych lekturą tekstów literackich przy użyciu pojęć i kategorii właściwych dla nauk o kulturze. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć jest analiza wybranych utworów literatury światowej XX wieku prowadzona za pomocą metod antropologicznych i kulturoznawczych, co znaczy, że teksty będące przedmiotem dyskusji nie będą odczytywane wyłącznie jako teksty literackie, lecz również jako świadectwa rozmaitych sytuacji kulturowych, w których powstawały i które wpłynęły na ich jakości literackie. |
Pełny opis: |
Celem tych zajęć jest lektura ubiegłowiecznych tekstów artystycznych według kluczy interpretacyjnych, jakich dostarcza współczesna antropologia kulturowa i kulturoznawstwo. Zajęcia mają też na celu odpowiedź lub próbę odpowiedzi na pytanie, czy taka lektura tekstów artystycznych może posłużyć jako podstawa służąca do skonstruowania jeszcze jednego scenariusza historii kultury Zachodu ubiegłego stulecia. „Tekst literacki” czy „tekst artystyczny” będą tutaj rozpatrywane jako pewien szczególny typ praktyk słownych, którego zadaniem jest projektowanie tożsamości kulturowej. W miarę potrzeby stosować się będzie w trakcie analiz narzędzia wypracowane we współczesnych teoriach badań literackich – od strukturalizmu przez psychoanalizę i hermeneutykę po gender i postkolonializm – jednak naczelnym celem zajęć nie będzie podporządkowywanie dzieł literackich teoriom, lecz czytanie kultury Zachodu poprzez dzieła literackie. |
Literatura: |
1. Tadeusz Różewicz, Białe małżeństwo, wiele wydań 2. Jarosław Iwaszkiewicz, wybór opowiadań 3. Tadeusz Żeleński (Boy), Piekło kobiet; Brązownicy, wiele wydań 4. Ernest Hemingway, Krótkie szczęśliwe życie Franciszka Macombera, Wzgórza jak białe słonie, Rzeka dwóch serc 5. Marguerite Yourcenar, Opowieści wschodnie 6. Saint John-Perse, Anabaza 7. Wallace Stevens, wybór wierszy 8. Julian Tuwim, Pegaz dęba; Stanisław Barańczak, Pegaz zdębiał [wybór] 9. Yukio Mishima, Yukoku lub Kenzaburo Oe, Hojność umarłych 10. Francis Scott Fitzgerald, wybór opowiadań 11. Gertrude Stein, wybór wierszy 12. Valerie Solanas, Scum Manifesto 14. Georg Buchner Woyzeck |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu zajęć student zna i rozumie specyfikę twórczości literackiej XX wieku oraz jej związki z treściami nauk humanistycznymi i społecznymi w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty historii literatury w zaawansowanym stopniu wybrane metodologie nauk o literaturze, strategie poznawcze i stosowane metody badawcze w odniesieniu do tradycji literackiej podstawowe media i środki transmisji kultury (zwłaszcza w obszarze literatury) oraz ich wpływ na kształt procesu kulturowego wybrane aspekty kultury literackiej i twórczości słownej w powiązaniu z innymi zjawiskami kulturowymi XX wieku metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych interpretować zgromadzony materiał literacki, uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych dociekań badawczych; w wypowiedziach pisemnych i ustnych stosuje w sposób poprawny terminologię z zakresu nauk o kulturze zabierać głos w dyskusji stosując poprawne strategie argumentacyjne i operacje logiczne jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów samodzielnego, twórczego i przemyślanego działania w kulturze zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy ze zrozumieniem i empatią uczestnictwa w debacie publicznej na poziomie lokalnym, w środowisku uniwersyteckim angażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością dążenia do upowszechniania i otwartości zasobów wiedzy wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącego zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności (nawet usprawiedliwione) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%. Ocena końcowa jest oceną krótkiego (5-7 tys. znaków) tekstu dotyczącego tematyki zajęć (może to być recenzja utworu literackiego albo wypowiedź zawierająca pogląd autora na wybrane zjawisko literackie XX wieku). Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstu. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Majewski | |
Prowadzący grup: | Paweł Majewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.