Struktury mityczno-inicjacyjne w filmie fabularnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-KON2024K8 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Struktury mityczno-inicjacyjne w filmie fabularnym |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Konwersatoria fakultatywne IKP |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zajęcia są przeznaczone dla osób zainteresowanych sztuką filmową. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć będzie związana z antropologią filmu, obecnością w dziełach filmowych struktur mityczno-inicjacyjnych i postaci osadzonych w tradycji kulturowej |
Pełny opis: |
Na zajęciach zajmiemy się obecnymi w dziełach filmowych strukturami obrzędów przejścia i przestrzeni labiryntowej. Będziemy analizowali strukturę wyprawy bohatera i wpisany w dzieło filmowe schemat bajki magicznej. Przyjrzymy się także postaci Trickstera. Zajęcia poszerzają wiedzę teoretyczną oraz uczą analizy filmu i jego interpretacji ze szczególnym zwróceniem uwagi na wykorzystywanie wiedzy z zakresu antropologii kultury. Osoby uczestniczące w zajęciach są zobowiązane do obejrzenia omawianych filmów. Wybór omawianych filmów zostanie dokonany razem z studentami na podstawie propozycji prowadzącego. |
Literatura: |
Dudziak A., „Antropologia przestrzeni w filmie fabularnym”, Lublin 2000; Ch. Vogler, „Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy”, przeł. K. Kosińska, Warszawa 2010; S. Kuśmierczyk, „Wyprawa bohatera w polskim filmie fabularnym”, Warszawa 2014; W. Propp, „Morfologia bajki magicznej”, Kraków 2011; - wybrane artykuły z „Roczników Humanistycznych”, „Kwartalnika Filmowego”, Lektury będą udostępniane w formie pdf. |
Efekty uczenia się: |
Student potrafi: - wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych z zakresu filmowznawstwa, - interpretować zgromadzony materiał filmowy uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny, - wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych, - zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie, - analizować i interpretować dzieło filmowe w sposób oryginalny i kreatywny. Student zna i rozumie: - wybrane aspekty kultury filmowej związane z samodzielnie obraną drogą badawczą, - metodologie nauk o kulturze filmowej i powiązane z nimi metody badawcze, - założenia pogłębionej i krytycznej oceny wartości artystycznej dzieła filmowego, - wagę i wpływ kontekstu kulturowego na interpretację dzieła filmowego. Student jest gotów do: - samodzielnego czytania tekstów naukowych uwzględniającego poszukiwanie kontekstu. - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści. - przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury filmowej w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów, - wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i ma świadomość jego znaczenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w ramach dyżuru prowadzącej. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%. Ocena na zaliczenie zostanie wystawiona na podstawie aktywności na zajęciach w postaci zabierania głosu w dyskusji (30%) i semestralnej pracy pisemnej (70%). Szacunkowy nakład pracy osoby studiującej: 3 ECTS (90h) - udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 30h (1 ECTS), przygotowanie zaliczenia 30h (1 ECTS); Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów a także generowania tekstu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Seweryn Kuśmierczyk | |
Prowadzący grup: | Seweryn Kuśmierczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.