Warsztat kuratorski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-SPEC23KW2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat kuratorski |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty secjalizacji- Kultura Wizualna, Instytut Kultury Polskiej |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | UWAGA: zajęcia przeznaczone są dla osób realizujących program pierwszego roku specjalizacji "Kultura wizualna" na studiach drugiego stopnia. |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Warsztat zakłada zapoznanie się z podstawowymi elementami konceptualizacji i produkcji wystaw artystycznych. Jak taki ma być wprowadzeniem do podjęcia samodzielnych działań wystawienniczych lub krytyki sztuki. Tematem warsztatu jest przecięcie działalności artystycznej, kuratorskiej i wystawienniczej z pracą badawczą. Interesują nas momenty, w których sztuka wykorzystywana jest jako źródło wiedzy, sposób jej wypracowywania, przekazywania i społecznego upowszechniania. Zagadnienia z różnych porządków – takie jak estetyka śledcza, archiwum, historia nieludzka, historia ludowa czy antropocen – stanowią przedmiot namysłu w kontekście konkretnych, aktualnych i historycznych wystaw. Zajęcia odbywają się częściowo w przestrzeniach galeryjnych i zawierają elementy warsztatu krytyki artystycznej. Dokładny przebieg i program zajęć uzależniony jest każdorazowo od dostępnych wystaw i wydarzeń artystycznych. |
Pełny opis: |
Warsztat przeznaczony dla osób realizujących specjalizację „Kultura Wizualna” uzupełnia zajęcia z „Historii obrazów” w sposób praktyczny. Jego celem jest rozpoznanie języka wystawienniczego, a wystaw jest tu traktowana jako zasadnicze medium sztuki. Nacisk kładziemy tym razem na fizyczne realizacje i konteksty pracy z dziełami. Warsztat zakłada zapoznanie się z podstawowymi elementami konceptualizacji i produkcji wystaw artystycznych. Jak taki ma być wprowadzeniem do podjęcia samodzielnych działań wystawienniczych lub krytyki sztuki przez osoby studiujące specjalizację Kultura Wizualna. Tematem warsztatu jest przecięcie działalności artystycznej, kuratorskiej i wystawienniczej z pracą badawczą. Interesują nas momenty, w których sztuka wykorzystywana jest jako źródło wiedzy, sposób jej wypracowywania, przekazywania i społecznego upowszechniania. Zagadnienia z różnych porządków – takie jak estetyka śledcza, archiwum, historia nieludzka, historia ludowa czy antropocen – stanowią przedmiot namysłu w kontekście konkretnych, aktualnych i historycznych wystaw. Zajęcia odbywają się częściowo w przestrzeniach galeryjnych i zawierają elementy warsztatu krytyki artystycznej. Dokładny przebieg i program zajęć uzależniony jest każdorazowo od dostępnych wystaw i wydarzeń artystycznych. W semestrze letnim 2023/2024 odwiedzimy między innymi wystawy w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Zachęcia, Galerii Studio, BWA, a zatem zarówno w dużych instytucjach publicznych, jak i w galeriach prywatnych. Przyjrzymy się również Weneckiemu Biennale i polskim pawilonom ostatnich edycji tej wystawy. |
Literatura: |
Zajęcia mają charakter warsztatowy, literatura jest każdorazowo dobierana do tematyki i typu wystaw oglądanych i analizowanych w danym semestrze. Lektury obejmują zarówno prace teoretyczne, jak i eseje kuratorskie i krytyczne. Przykładowe lektury w tym semestrze to: - Silvia Federici, Re-Enchanting the World: Feminism and the Politics of the Commons, PM Press 2018. - Romano Kher. O Romskiej sztuce, estetycie i doświadczeniu, Zachęta, red. M. Weychert, Warszawa 2013. - wybrane recenzje i teksty przeglądowe ukazujące się w czasopismach kulturalnych, m.in. „Szum”, „dwutygodnik” itd. |
Efekty uczenia się: |
Osoba zna i rozumie: - swoistość wystawiennictwa, jego języka i relację z innymi formami prezentacji sztuki; - posiada pogłębione rozumienie procesów i praktyk wystawienniczych, a także rozumie gatunki ekspozycyjne; - rozumie badawcze funkcje sztuki i potrafi je zastosować lub wyzyskać we własnej pracy; - potrafi wykorzystać zdobytą podczas zajęć wiedzę na temat wystaw sztuki współczesnej we własnych projektach badawczych; - umie analizować i interpretować wybrane wystawy ze względu na ich swoiste cechy, gatunek i kontekst; - potrafi krytycznie oceniać działania wystawiennicze i ze względu na formułę wystawy; - zyskuje umiejętność wykorzystania zdobytych na zajęciach kompetencji do diagnozowania i rozwiązywania problemów społecznych; |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowym warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularne uczestnictwo w zajęciach. Osoba studiująca ma prawo do dwóch nieobecności w każdym semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach (30%) w semestrze skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia tego semestru, a w konsekwencji niezaliczeniem całych zajęć. Jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50% w każdym semestrze. Warunkiem zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach – w tym: przygotowywanie krótkich zadań własnych i w grupach, uczestniczenie w oprowadzaniach (w ramach godzin zajęć) i zadaniach realizowanych w galeriach oraz przygotowanie i prezentacja na ostatnich zajęciach finalnego projektu wystawy na temat „sztuka wizualna wobec ludowej historii polski” w terminie do końca semestru. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Zaremba | |
Prowadzący grup: | Łukasz Zaremba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.