Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat kuratorski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-SPEC23KW2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat kuratorski
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Przedmioty secjalizacji- Kultura Wizualna, Instytut Kultury Polskiej
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

UWAGA: zajęcia przeznaczone są dla osób realizujących program pierwszego roku specjalizacji

"Kultura wizualna" na studiach drugiego stopnia.

Tryb prowadzenia:

w sali i w terenie

Skrócony opis:

Warsztat zakłada zapoznanie się z podstawowymi elementami konceptualizacji i produkcji wystaw

artystycznych. Jak taki ma być wprowadzeniem do podjęcia samodzielnych działań wystawienniczych

lub krytyki sztuki. Tematem warsztatu jest przecięcie działalności artystycznej, kuratorskiej

i wystawienniczej z pracą badawczą. Interesują nas momenty, w których sztuka wykorzystywana jest

jako źródło wiedzy, sposób jej wypracowywania, przekazywania i społecznego upowszechniania.

Zagadnienia z różnych porządków – takie jak estetyka śledcza, archiwum, historia nieludzka, historia

ludowa czy antropocen – stanowią przedmiot namysłu w kontekście konkretnych, aktualnych

i historycznych wystaw. Zajęcia odbywają się częściowo w przestrzeniach galeryjnych i zawierają

elementy warsztatu krytyki artystycznej. Dokładny przebieg i program zajęć uzależniony jest

każdorazowo od dostępnych wystaw i wydarzeń artystycznych.

Pełny opis:

Warsztat przeznaczony dla osób realizujących specjalizację „Kultura Wizualna” uzupełnia zajęcia z

„Historii obrazów” w sposób praktyczny. Jego celem jest rozpoznanie języka wystawienniczego, a

wystaw jest tu traktowana jako zasadnicze medium sztuki. Nacisk kładziemy tym razem na fizyczne

realizacje i konteksty pracy z dziełami.

Warsztat zakłada zapoznanie się z podstawowymi elementami konceptualizacji i produkcji wystaw

artystycznych. Jak taki ma być wprowadzeniem do podjęcia samodzielnych działań wystawienniczych

lub krytyki sztuki przez osoby studiujące specjalizację Kultura Wizualna. Tematem warsztatu jest

przecięcie działalności artystycznej, kuratorskiej i wystawienniczej z pracą badawczą. Interesują nas

momenty, w których sztuka wykorzystywana jest jako źródło wiedzy, sposób jej wypracowywania,

przekazywania i społecznego upowszechniania. Zagadnienia z różnych porządków – takie jak

estetyka śledcza, archiwum, historia nieludzka, historia ludowa czy antropocen – stanowią przedmiot

namysłu w kontekście konkretnych, aktualnych i historycznych wystaw. Zajęcia odbywają się

częściowo w przestrzeniach galeryjnych i zawierają elementy warsztatu krytyki artystycznej. Dokładny

przebieg i program zajęć uzależniony jest każdorazowo od dostępnych wystaw i wydarzeń

artystycznych. W semestrze letnim 2023/2024 odwiedzimy między innymi wystawy w Muzeum Sztuki

Nowoczesnej, Zachęcia, Galerii Studio, BWA, a zatem zarówno w dużych instytucjach publicznych,

jak i w galeriach prywatnych. Przyjrzymy się również Weneckiemu Biennale i polskim pawilonom

ostatnich edycji tej wystawy.

Literatura:

Zajęcia mają charakter warsztatowy, literatura jest każdorazowo dobierana do tematyki i typu wystaw

oglądanych i analizowanych w danym semestrze. Lektury obejmują zarówno prace teoretyczne, jak i

eseje kuratorskie i krytyczne. Przykładowe lektury w tym semestrze to:

- Silvia Federici, Re-Enchanting the World: Feminism and the Politics of the Commons, PM Press

2018.

- Romano Kher. O Romskiej sztuce, estetycie i doświadczeniu, Zachęta, red. M. Weychert, Warszawa

2013.

- wybrane recenzje i teksty przeglądowe ukazujące się w czasopismach kulturalnych, m.in. „Szum”,

„dwutygodnik” itd.

Efekty uczenia się:

Osoba zna i rozumie:

- swoistość wystawiennictwa, jego języka i relację z innymi formami prezentacji sztuki;

- posiada pogłębione rozumienie procesów i praktyk wystawienniczych, a także rozumie gatunki

ekspozycyjne;

- rozumie badawcze funkcje sztuki i potrafi je zastosować lub wyzyskać we własnej pracy;

- potrafi wykorzystać zdobytą podczas zajęć wiedzę na temat wystaw sztuki współczesnej we

własnych projektach badawczych;

- umie analizować i interpretować wybrane wystawy ze względu na ich swoiste cechy, gatunek i

kontekst;

- potrafi krytycznie oceniać działania wystawiennicze i ze względu na formułę wystawy;

- zyskuje umiejętność wykorzystania zdobytych na zajęciach kompetencji do diagnozowania i

rozwiązywania problemów społecznych;

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowym warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularne uczestnictwo w zajęciach. Osoba

studiująca ma prawo do dwóch nieobecności w każdym semestrze. Osoba mająca od trzech do

pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą.

Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach (30%) w semestrze skutkują

niedopuszczeniem do zaliczenia tego semestru, a w konsekwencji niezaliczeniem całych zajęć.

Jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć

zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50% w każdym semestrze.

Warunkiem zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach – w tym: przygotowywanie krótkich

zadań własnych i w grupach, uczestniczenie w oprowadzaniach (w ramach godzin zajęć) i zadaniach

realizowanych w galeriach oraz przygotowanie i prezentacja na ostatnich zajęciach finalnego projektu

wystawy na temat „sztuka wizualna wobec ludowej historii polski” w terminie do końca semestru.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Zaremba
Prowadzący grup: Łukasz Zaremba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5cfec1137 (2024-12-11)