Poetyka twórczości słownej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-KL3POETYKA |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Poetyka twórczości słownej |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: |
Harmonogram zajęć Slawistyki Przedmioty obowiązkowe na 1L Slawistyka, bohemistyka - 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 1 r. |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie w analizę zjawisk związanych z twórczością słowną kultury kraju specjalności. Kulturoznawczy charakter przedmiotu pozwoli na stworzenie podstaw analizy kulturowej w odniesieniu do praktyk słownych. W trakcie kursu omówione zostaną podstawowe zagadnienia z teorii analizy tekstów, w tym też literackich, oraz komunikacji słownej. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest wprowadzenie w obszar zagadnień związanych z twórczością słowną kraju kierunkowego. W zakres przedmiotu wchodzą różne przejawy komunikacji i twórczości słownej, w tym również teksty literackie ujmowane jako sztuka słowa. Przedmiot stanowiąc przygotowanie do zajęć kulturoznawczych, przewidzianych w programie studiów w kolejnych latach, jak też do badań nad literatura w kontekście kulturowym. Celem kursu jest pogłębienie wiedzy studentów/studentek na temat form i praktyk słownych w kulturach specjalności, co z kolei pozwoli na głębsze zrozumienie samych tych kultur w ich kontekstach lokalnych i ponadlokalnych. W toku zajęć studenci/tki zapoznają się z podstawowymi kategoriami z zakresu poetyki, a także z ważniejszymi koncepcjami tekstologicznymi oraz narzędziami teoretycznymi, które mogą być użyteczne w analizie oraz interpretacji rozmaitych form ekspresji słownej. Na wybranych przykładach uczestnicy/czki kursu doskonalą umiejętność pogłębionej lektury różnego typu tekstów, uczą się ich rozumienia respektującego uwarunkowania kulturowe i specyfikę lokalnej logosfery oraz kontekst przemian środowiska medialnego. |
Literatura: |
Podstawowa literatura przedmiotu: Ilustrowany słownik terminów literackich. Historia, anegdota, etymologia, red. Z. Kadłubek, B. Mytych-Forajter, A. Nawarecki, Gdańsk 2019. M.P. Markowski, Antropologia, humanizm, interpretacja, "Teksty Drugie" 2005, 5, s. 16-25. Od aforyzmu do zinu. Gatunki twórczości słownej, red. G. Godlewski, A. Karpowicz, M. Rakoczy, P. Rodak, Warszawa 2014. Antropologia twórczości słownej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. Katarzyna Hagmajer-Kwiatek, Agnieszka Karpowicz, Justyna Kowalska-Leder. Wstęp i red. Agnieszka Karpowicz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012. G. Lakoff, Nie myśl o słoniu! Jak język kształtuje politykę, Ryszard Koziołek, Dobrze się myśli literaturą, Wołowiec 2016. (fragmenty) Jonatan Culler, Teoria literatury, przeł. M. Bassaj, Warszawa 1998. (fragmenty). Stefania Swarczyńska, Pojęcia genologiczne, w: Wiek teorii. Sto lat nowoczesnego literaturoznawstwa polskiego, red. D. Ulicka, Warszawa 2020. M. Bachtin, Estetyka twórczości słownej, przeł. D. Ulicka, Warszawa 1986. Stefan Sawicki, Uwagi o analizie utworu literackiego, w: Problemy teorii literatury, Wrocław 1987. Lucylla Pszczołowska, Semantyka form wierszowych, „Pamiętnik Literacki” 1981, nr 4. A. Nünning. "Światy - światopoglądy - sposoby tworzenia światów. O wiedzy w literaturze i o zadaniu literaturoznawstwa, przeł. K. Kuczma, "Teksty Drugie" 3:109-125. Szczegółowa literatura podawana jest w sylabusach rocznych, zgodnie ze sprofilowaniem grup językowych. |
Efekty uczenia się: |
Student/ka zna i rozumie: - w zaawansowanym stopniu sposoby analizy tekstów kultury pochodzących z różnych sfer praktyk i ich związek z kulturą słowa - w zaawansowanym stopniu czynniki warunkujące kształtowanie się sfery symbolicznej poprzez słowo w kulturze - powiązania między sferą twórczości słownej a szerszym kontekstem kultury kraju specjalności Student/ka umie i potrafi: - przeprowadzić samodzielną analizę i interpretację wybranego tekstu kultury w sferze twórczości słownej - tropy i figury retoryczne w tekstach nieliterackich i literackich, jak też odpowiednio je zanalizować; - umie rozpoznać i zanalizować sposoby tworzenia znaczeń w nieliterackich wytworach kultury słownej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena aktywności i bieżącego przygotowania do zajęć. Praca pisemna roczna. Możliwe dwie nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób wcześniej uzgodniony z prowadzącym. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. Zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji prac powstających na zajęciach, prac domowych a także testów cząstkowych i egzaminów. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie. Rozkład pracy studenta: uczestniczenie w zajęciach: 60 h – 2 ECTS praca własna studenta: 75 h – 3 ECTS przygotowanie pracy zaliczeniowej: 25 h - 1 ECTS łącznie: 6 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
KON
CZ KON
KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bogusławska, Marta Cmiel-Bażant, Anna Kobylińska, Danuta Sosnowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bogusławska, Marta Cmiel-Bażant, Anna Kobylińska, Danuta Sosnowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bogusławska, Sylwia Siedlecka | |
Prowadzący grup: | Marta Cmiel-Bażant, Joanna Królak, Sylwia Siedlecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.