Kultura i język Słowacji. Warsztat z elementami nauki języka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-SLOVAKKULT-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.101
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura i język Słowacji. Warsztat z elementami nauki języka |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Slawistyki Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Kurs zapoznaje słuchaczy z podstawowymi kompetencjami socjokulturowymi i realiami życia na Słowacji. Nauka prowadzona jest metodą komunikacyjną, szczególny nacisk kładziony jest na kształtowanie komunikacyjnej kompetencji słuchaczy, umiejętność radzenia sobie w podstawowych sytuacjach. |
Pełny opis: |
Studenci poznają podstawowe cechy charakterystyczne kultury słowackiej. Zapoznają się ze specyfiką słowackiej wymowy i słowackiej sytuacji językowej. Poznają słownictwo i podstawowe zwroty z różnych dziedzin życia codziennego (np. przyswajanie podstawowych skonwencjonalizowanych zwrotów i formuł grzecznościowych używanych podczas nawiązywania znajomości, przedstawiania się, witania, składanie zamówienia w kawiarni i restauracji, zakupy w sklepie, rozmowa o podstawowych nawykach żywieniowych; tradycyjna kuchnia słowacka, orientacja w mieście itd.). Zapoznają się ze sposobami zwracania się do różnych osób, typowymi zachowaniami językowymi. Poznają też niezbędne w procesie komunikacji zagadnienia socjokulturowe i realia życia w Republice Słowackiej. |
Literatura: |
Literatura: Kamenárová, R. a kol. Krížom-krážom. Slovenčina A1. 2., doplnené a prepracované vydanie. Bratislava : Univerzita Komenského, 2018. Kamenárová, R. a kol. Krížom-krážom. Slovenčina A1 + A2. Cvičebnica. 2., nezmenené vydanie. Bratislava: Univerzita Komenského, 2015. Pekarovičová, J. a kol. Slovenčina pre cudzincov: Praktická fonetická príručka. Bratislava: STIMUL, 2005. Pekarovičová, J. - Vojtech, M. (eds.). Slovacicum: Súčasné Slovensko. Bratislava: STIMUL, 2006. Sedláková, M. a kol. Slovenčina pre cudzincov: Pracovné listy. Košice: Filozofická fakulta, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, 2013. Zebegneyová, A. - Puzderová, A. - Baková, B. Hovorme spolu po slovensky A. Slovenčina ako cudzí jazyk. Bratislava: Univerzita Komenského, 2007. Žigo, P. a kol. Slovacicum: Kapitoly z dejín slovenskej kultúry. Bratislava: Academic Electronic Press, 2004. Materiały dodatkowe: wybrane ćwiczenia z innch podręczników, fragmenty artykułów z gazet i internetu, nagrania audio i video |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student/ka zna podstawowe informacje o Republice Słowackiej i Słowakach konieczne przy komunikacji z rodzimymi użytkownikami języka. Zna podstawowe informacje o tradycyjnej i współczesnej kulturze słowackiej. Student/ka zna wymowę słowacką, specyfikę słowackich głosek. Zna podstawowe słownictwo przydatne w komunikacji w różnych sytuacjach życia codziennego. Zna sposoby zwracania się do osób w różnym wieku, najczęściej używane zwroty grzecznościowe i ostrzeżenia. Umiejętności: Student/ka potrafi uchwycić główny sens wypowiedzi, zawarty w krótkich, wyraźnych, prostych przekazach, ogłoszeniach. Rozumie wyrażenia i najczęściej używane słownictwo dotyczące najbliższych mu dziedzin życia (np. podstawowe informacje o sobie i swojej rodzinie, o zakupach, geografii swojego regionu, zatrudnieniu). Student/ka rozumie proste teksty mówione i pisane i potrafi wybrać z nich istotne informacje, nawet jeśli nie zna każdego słowa w nich zawartego. Potrafi wyszukać proste informacje źródłowe z wykorzystaniem różnych środków i metod. Kompetencje społeczne: Student/ka rozumie i dostrzega zalety współpracy w grupie, potrafi współpracować w grupie. Rozumie potrzebę stałego zdobywania wiedzy, a w szczególności konieczność uczenia się języków obcych, zarówno tych popularnych, jak i tych uważanych za rzadkie. Student/ka reaguje poprawnie językowo i poza językowo w różnych sytuacjach. Dostrzega różnice kulturowe i jest otwarty/ta na odmienność różnych kultur. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę na zaliczenie zajęć składają się następujące elementy: - obecność i aktywność na zajęciach. Student/ka może mieć trzy nieusprawiedliwione nieobecności. - odrabianie małych prac domowych - wynik testu końcowego zaliczeniowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.