Język nowogrecki - lektorat dla filologów klasycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3006-JN-FAK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Język nowogrecki - lektorat dla filologów klasycznych |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs języka nowogreckiego (Neoelliniki glossa) na poziomie początkującym-podstawowym (A1-A2 według CEFR). Nauka zjawisk językowych, gramatyki nowogreckiej, słownictwa umożliwiająca rozumienie prostych tekstów. Poznawanie wybranych tematów z kultury Grecji (literatury, sztuki, życia codziennego, umysłowości Greków). |
Pełny opis: |
Na początkowym poziomie (A1), kurs umożliwia studentom • Rozumienie i stosowanie potocznych wyrażeń i bardzo prostych wypowiedzi dotyczących konkretnych potrzeb życia codziennego. • Formułowanie pytań z zakresu życia prywatnego, dotyczącego n.p.: miejsca, w którym mieszka, ludzi, których zna i rzeczy, które posiada oraz odpowiadać na tego typu pytania. • Przedstawienie siebie i innych. • Prowadzenie prostych rozmów pod warunkiem, że rozmówca mówi wolno, zrozumiale i jest gotowy do pomocy. Na następnym poziomie (A2) umożliwia: • Rozumienie wypowiedzi i często używanych wyrażeń w zakresie tematów związanych z życiem codziennym (na przykład podstawowe informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny, zakupów, otoczenia, pracy). • Porozumiewanie się w rutynowych, prostych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających jedynie bezpośredniej wymiany zdań na tematy znane i typowe. • W prosty sposób opisywanie swojego pochodzenia i otoczenia, w którym żyją, a także poruszanie spraw związanych z najważniejszymi potrzebami życia codziennego. |
Literatura: |
- TAXIDI STIN ELLADA (ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ) (TOM 1), Wyd. Grigori - ELLINIKA A’ (Ελληνικά Α΄). Μέθοδος εκμάθησης της ελληνικής ως ξένης γλώσσας (poziomy Α1 + Α2), Wyd. Pataki - MIKRES ISTORIES SE APLA ELLINIKA (EASY READERS, Wyd. Deltos. - ASKISEIS ELLINIKON EPIPEDO A1, Ćwiczenia dla poziomu A1, Wyd. Kleidarithmos - COMPENDIUM OF 1850 MODERN GREEK VERBS: SET OUT IN TABULAR FORM WITH A GUIDE TO THE FUNCTION AND FORMATION OF TENSES AND MOODS, Wyd. University Studio Press |
Efekty uczenia się: |
Na poziomie A1: WIEDZA Student ma wiedzę dotyczącą podstaw systemu fonetycznego danego języka, podstawowego słownictwa i podstawowych struktur gramatycznych w zakresie tematów życia codziennego (nazywania osób, miejsc, relacji międzyludzkich, zainteresowań, wyrażania podstawowej charakterystyki, usytuowania czynności i wydarzeń w czasie) oraz podstawową wiedzę na temat zachowań socjokulturowych. UMIEJĘTNOŚCI - Rozumie krótkie wypowiedzi, proste polecenia, prośby, pytania oraz informacje dotyczące osób, numeru telefonu, adresu, ceny, godziny itp. - Czyta ze zrozumieniem proste krótkie teksty z życia codziennego oraz np. tabliczki informacyjne, ogłoszenia, życzenia okolicznościowe, wiadomości SMS lub email, proste formularze. - Porozumiewa się na odpowiednim poziomie w codziennych sytuacjach życiowych, potrafi np. przywitać się, pożegnać się, przedstawić się, wyrazić prośbę i podziękowanie, umówić się na spotkanie, ustalić termin, kupić bilet, nazwać uczelnię, wydział i/lub studiowany kierunek. - Opisuje prostymi zdaniami np. swoją rodzinę, swoje zainteresowania, miejsce nauki (pracy), otoczenie (mieszkanie) podstawowe czynności oraz potrafi wypełnić bardzo prosty formularz (dane osobowe), sporządzić prostą notatkę lub listę potrzeb i zadań (np. listę zakupów, terminarz dnia), napisać krótką wiadomość (SMS lub email). KOMPETENCJE SPOŁECZNE Potrafi współpracować w grupie; rozumie potrzebę pracy własnej i potrzebę uczenia się dla dalszego rozwoju, dostrzega znaczenie wiedzy interkulturowej. Na poziomie A2: WIEDZA Posiada odpowiednią do poziomu wiedzę językową w obszarze tematyki życia codziennego i wiedzę interkulturową, pozwalającą na radzenie sobie z komunikacją w danym języku. UMIEJĘTNOŚCI - Rozumie proste wypowiedzi (monologowe, dialogowe) na temat wydarzeń z życia codziennego oraz rozpoznaje najważniejsze informacje w prostych komunikatach, np. na dworcu, na lotnisku, w domu handlowym. - Czyta ze zrozumieniem dość proste opisy wydarzeń z życia codziennego (np. opisy osób, przedmiotów, miejsc, relacji z podróży) oraz potrafi znaleźć w tekstach potrzebne informacje (np. w katalogach turystycznych, rozkładach jazdy, karcie dań). - W odpowiedni do poziomu sposób opowiada o sobie, o innych osobach i miejscach, które zna (np. akademik, uczelnia, miasto), o minionych wydarzeniach (np. spędzanie weekendu), o swoich planach, (np. planach wakacyjnych) oraz potrafi uczestniczyć w rozmowie (dialogu) na znane tematy. - Potrafi krótko opisać informacje dotyczące typowych spraw z życia codziennego, zachowując kolejność zdarzeń (np. życiorys), zanotować ważne informacje (np. dotyczące swoich zajęć na uczelni) oraz wypełnić niezłożony formularz. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Posiada umiejętność uczenia się , stosując określone techniki (np. skupianie uwagi na podstawowych informacjach, efektywne współdziałanie podczas pracy w parach lub grupach, umiejętność wykorzystywania dostępnych materiałów do samodzielnej nauki, umiejętność korzystania z nowych technologii), dostrzega związki i różnice między kulturą własną a obcą. |
Metody i kryteria oceniania: |
– aktywność na zajęciach – 25% oceny, – wyniki sprawdzianów, testów cząstkowych, prac domowych – 25% oceny, – wynik testu końcowego zaliczeniowego – 50% oceny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.