Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język nowogrecki - lektorat dla filologów klasycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3006-JN-FAK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Język nowogrecki - lektorat dla filologów klasycznych
Jednostka: Instytut Filologii Klasycznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kurs języka nowogreckiego (Neoelliniki glossa) na poziomie początkującym-podstawowym (A1-A2 według CEFR). Nauka zjawisk językowych, gramatyki nowogreckiej, słownictwa umożliwiająca rozumienie prostych tekstów.

Poznawanie wybranych tematów z kultury Grecji (literatury, sztuki, życia codziennego, umysłowości Greków).

Pełny opis:

Na początkowym poziomie (A1), kurs umożliwia studentom

• Rozumienie i stosowanie potocznych wyrażeń i bardzo prostych wypowiedzi dotyczących konkretnych potrzeb życia codziennego.

• Formułowanie pytań z zakresu życia prywatnego, dotyczącego n.p.: miejsca, w którym mieszka, ludzi, których zna i rzeczy, które posiada oraz odpowiadać na tego typu pytania.

• Przedstawienie siebie i innych.

• Prowadzenie prostych rozmów pod warunkiem, że rozmówca mówi wolno, zrozumiale i jest gotowy do pomocy.

Na następnym poziomie (A2) umożliwia:

• Rozumienie wypowiedzi i często używanych wyrażeń w zakresie tematów związanych z życiem codziennym (na przykład podstawowe informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny, zakupów, otoczenia, pracy).

• Porozumiewanie się w rutynowych, prostych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających jedynie bezpośredniej wymiany zdań na tematy znane i typowe.

• W prosty sposób opisywanie swojego pochodzenia i otoczenia, w którym żyją, a także poruszanie spraw związanych z najważniejszymi potrzebami życia codziennego.

Literatura:

- TAXIDI STIN ELLADA (ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ) (TOM 1), Wyd. Grigori

- ELLINIKA A’ (Ελληνικά Α΄). Μέθοδος εκμάθησης της ελληνικής ως ξένης γλώσσας (poziomy Α1 + Α2), Wyd. Pataki

- MIKRES ISTORIES SE APLA ELLINIKA (EASY READERS, Wyd. Deltos.

- ASKISEIS ELLINIKON EPIPEDO A1, Ćwiczenia dla poziomu A1, Wyd. Kleidarithmos

- COMPENDIUM OF 1850 MODERN GREEK VERBS:

SET OUT IN TABULAR FORM WITH A GUIDE TO THE FUNCTION AND FORMATION OF TENSES AND MOODS, Wyd. University Studio Press

Efekty uczenia się:

Na poziomie A1:

WIEDZA

Student ma wiedzę dotyczącą podstaw systemu fonetycznego danego języka, podstawowego słownictwa i podstawowych struktur gramatycznych w zakresie tematów życia codziennego (nazywania osób, miejsc, relacji międzyludzkich, zainteresowań, wyrażania podstawowej charakterystyki, usytuowania czynności i wydarzeń w czasie) oraz podstawową wiedzę na temat zachowań socjokulturowych.

UMIEJĘTNOŚCI

- Rozumie krótkie wypowiedzi, proste polecenia, prośby, pytania oraz informacje dotyczące osób, numeru telefonu, adresu, ceny, godziny itp.

- Czyta ze zrozumieniem proste krótkie teksty z życia codziennego oraz np. tabliczki informacyjne, ogłoszenia, życzenia okolicznościowe, wiadomości SMS lub email, proste formularze.

- Porozumiewa się na odpowiednim poziomie w codziennych sytuacjach życiowych, potrafi np. przywitać się, pożegnać się, przedstawić się, wyrazić prośbę i podziękowanie, umówić się na spotkanie, ustalić termin, kupić bilet, nazwać uczelnię, wydział i/lub studiowany kierunek.

- Opisuje prostymi zdaniami np. swoją rodzinę, swoje zainteresowania, miejsce nauki (pracy), otoczenie (mieszkanie) podstawowe czynności oraz potrafi wypełnić bardzo prosty formularz (dane osobowe), sporządzić prostą notatkę lub listę potrzeb i zadań (np. listę zakupów, terminarz dnia), napisać krótką wiadomość (SMS lub email).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Potrafi współpracować w grupie; rozumie potrzebę pracy własnej i potrzebę uczenia się dla dalszego rozwoju, dostrzega znaczenie wiedzy interkulturowej.

Na poziomie A2:

WIEDZA

Posiada odpowiednią do poziomu wiedzę językową w obszarze tematyki życia codziennego i wiedzę interkulturową, pozwalającą na radzenie sobie z komunikacją w danym języku.

UMIEJĘTNOŚCI

- Rozumie proste wypowiedzi (monologowe, dialogowe) na temat wydarzeń z życia codziennego oraz rozpoznaje najważniejsze informacje w prostych komunikatach, np. na dworcu, na lotnisku, w domu handlowym.

- Czyta ze zrozumieniem dość proste opisy wydarzeń z życia codziennego (np. opisy osób, przedmiotów, miejsc, relacji z podróży) oraz potrafi znaleźć w tekstach potrzebne informacje (np. w katalogach turystycznych, rozkładach jazdy, karcie dań).

- W odpowiedni do poziomu sposób opowiada o sobie, o innych osobach i miejscach, które zna (np. akademik, uczelnia, miasto), o minionych wydarzeniach (np. spędzanie weekendu), o swoich planach, (np. planach wakacyjnych) oraz potrafi uczestniczyć w rozmowie (dialogu) na znane tematy.

- Potrafi krótko opisać informacje dotyczące typowych spraw z życia codziennego, zachowując kolejność zdarzeń (np. życiorys), zanotować ważne informacje (np. dotyczące swoich zajęć na uczelni) oraz wypełnić niezłożony formularz.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Posiada umiejętność uczenia się , stosując określone techniki (np. skupianie uwagi na podstawowych informacjach, efektywne współdziałanie podczas pracy w parach lub grupach, umiejętność wykorzystywania dostępnych materiałów do samodzielnej nauki, umiejętność korzystania z nowych technologii), dostrzega związki i różnice między kulturą własną a obcą.

Metody i kryteria oceniania:

– aktywność na zajęciach – 25% oceny,

– wyniki sprawdzianów, testów cząstkowych, prac domowych – 25% oceny,

– wynik testu końcowego zaliczeniowego – 50% oceny

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)