Literatura i film
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-C353RT1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura i film |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Założenia (opisowo): | Przydatna będzie wiedza w dziedzinie poetyki i elementarna wiedza z historii i teorii filmu oraz mediów. Uwaga: tematy prac licencjackich mogą dotyczyć związku literatury i filmu, a także szerzej: literatury i mediów. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Na seminarium będziemy się zastanawiać nad rolą tradycji literackiej w filmie (ze szczególnym uwzględnieniem filmu polskiego) i mediach, zwłaszcza tzw. „nowych mediach”. Traktując w oczywisty sposób film jako dzieło zbiorowe, będziemy rozważać kategorie wyobraźni, intertekstualności i problemy filmowej adaptacji dzieła literackiego. Refleksji poddany zostanie film rozważany jako spełnienie romantycznego mitu "syntezy sztuk". Jako podstawa analizy posłużą filmy fabularne, dokumentalne i animowane. Możliwe będzie uwzględnianie w pracach innych dzieł audiowizualnych. |
Pełny opis: |
Na seminarium będziemy się zastanawiać nad rolą tradycji literackiej w filmie (ze szczególnym uwzględnieniem filmu polskiego) i mediach, zwłaszcza tzw. „nowych mediach”. Traktując w oczywisty sposób film jako dzieło zbiorowe, będziemy rozważać kategorie wyobraźni, intertekstualności i problemy filmowej adaptacji dzieła literackiego. Refleksji poddany zostanie film rozważany jako spełnienie romantycznego mitu "syntezy sztuk". Podejmiemy następujące zagadnienia: - Narodziny filmu. Film jako spełnienie romantycznego mitu "syntezy sztuk". - Film i media. Media jako zagrożenie dla kultury. Prognozy. - "Intertekstualne istnienie" tradycji literackiej wśród różnych tradycji kultury, wśród różnych gatunków sztuk. - Poszukiwanie nowej epistemologii jako zadanie filmu, przekraczanie granic jako jego temat. - Pojęcie i rola wyobraźni (zwłaszcza romantycznej) w procesie tworzenia. - Epistemologiczne znaczenie wyobraźni. Możliwości zastosowania kategorii wyobraźni do refleksji filmoznawczej. - Literatura i film jako narzędzia dokumentowania rzeczywistości. - Bohater literacki i bohater filmowy. - Adaptacje filmowe dzieł literackich. - Polska Szkoła Filmowa, kino "moralnego niepokoju" i film polski XXI wieku wobec tradycji literackiej. - Tradycja literacka i film w erze nowych mediów, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji postpandemicznej. Poznane narzędzia i kategorie interpretacyjne zastosujemy do analizy filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych. Możliwe będzie uwzględnianie w pracach innych dzieł audiowizualnych. |
Literatura: |
Wybór opracowań: Daniel Arijon, Gramatyka języka filmowego, Warszawa 2008 Arystoteles, Poetyka, Wrocław 1983 David Bordwell, O historii stylu filmowego, Łódź 2019 David Bordwell, Kristin Thompson, Film art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie, Warszawa 2014 Encyklopedia kina. Red. Tadeusz Lubelski, Kraków 2003 Europejskie manifesty kina. Wybór, wstęp i oprac. Andrzej Gwóźdź, Warszawa 2002 Film polski współcześnie: od głównego nurtu do eksperymentu. Red. Marta Giec, Artur Majer, Łódź 2021 Barbara Giza, Między literaturą a filmem. O scenariuszach filmowych Tadeusza Konwickiego, Warszawa 2007 Alicja Helman, Jacek Ostaszewski, Historia myśli filmowej, Gdańsk 2010 Małgorzata Hendrykowska, Kronika kinematografii polskiej 1895-2011, Poznań 2012 Marek Hendrykowski, Semiotyka ruchomych obrazów, Poznań 2014 Marek Hendrykowski, Współczesna adaptacja filmowa, Poznań 2014 Marek Hendrykowski, Scenariusz filmowy. Teoria i praktyka, Poznań 2016 Maria Janion, Odnawianie znaczeń, Kraków 1980 Maria Janion, Projekt krytyki fantazmatycznej. Szkice o egzystencjach ludzi i duchów, Warszawa 1991 Kino polskie w trzynastu sekwencjach. Red. Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Kraków 2005 Andrzej Kołodyński, Konrad J. Zarębski, Słownik adaptacji filmowych, Bielsko Biała 2005 Krzysztof Kopczyński, Paradygmat polskiego romantyzmu w uniwersum filmowym, Kraków 2021 Rafał Koschany, Zamiast interpretacji. Między doświadczeniem kinematograficznym a rozumieniem filmu, Poznań 2017 Tadeusz Lubelski, Historia kina polskiego 1895-2014, Kraków 2015 Alexander Mackendrick, On Film-making. An Introduction to the Craft of the Director, New York 2005 Joseph V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, Warszawa 2007 Bolesław Michałek, Film - sztuka w ewolucji, Warszawa 1975 James Monaco, How to Read a Film. The World of Moovies, Media, and Multimedia, New York-Oxford 2001 Jill Nelmes (ed.), An Introduction to Film Studies, London and New York 2001 (Institutions, Audiences and Technology, Approaches to Studying Film Texts, Genre Forms - Realism and Illusion) Jerzy Płażewski, Język filmu, Warszawa 2008 Mirosław Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk-Słupsk 2004 Michael Rabiger, Developing Story Ideas, Amsterdam 2006 Judith Weston, Reżyserowanie aktorów, Warszawa 2010 Jerzy Wójcik, Sztuka filmowa, Warszawa 2017 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: - wie, co to jest adaptacja i ekranizacja filmowa; - potrafi scharakteryzować język filmu; - potrafi wymienić, odróżnić i scharakteryzować teksty potrzebne do wyprodukowania filmu; - wie, jaką rolę odgrywa tekst w produkcji filmu; - rozumie zasady dramaturgii filmowej; - potrafi zanalizować scenę filmową; - potrafi zanalizować dzieło filmowe (zwłaszcza z perspektywy tekstowej); - potrafi opisać relację literatura – film – media we współczesnej kulturze. |
Metody i kryteria oceniania: |
Seminarzysta proponuje zakres i temat pracy licencjackiej, następnie przygotowuje ją i broni jej - na ogół, jak wskazuje doświadczenie wcześniejszych 80 uczestników seminarium, z wynikiem bardzo dobrym. Metodą zajęć jest w większym stopniu analiza przykładów niż refleksja teoretyczna. Będą zatem wykorzystywane liczne cytaty filmowe (a nawet całe filmy). Warunki zaliczenia: 1. Twórcza obecność na zajęciach. 2. Napisanie i zaliczenie pracy licencjackiej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM-LIC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 60 godzin, 9 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Kopczyński | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kopczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium licencjackie - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.