Wady wymowy w perspektywie interdyscyplinarnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L-S3AK1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wady wymowy w perspektywie interdyscyplinarnej |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - seminaria licencjackie - 3 rok 1. st. |
Punkty ECTS i inne: |
28.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest przygotowanie prac licencjackich, których tematykę charakteryzuje interdyscyplinarne ujęcie wad wymowy. Studenci zapoznają się z wymaganiami formalnymi oraz dotyczącymi struktury pracy. Podczas seminarium studenci będą mieli okazję referować zagadnienia, które zostaną przez nich wykorzystane w części teoretycznej pracy licencjackiej. Omawiana będzie metodologia badań, a także dyskutowane analizy i wyniki badań uczestników seminarium. |
Pełny opis: |
Podczas seminarium realizowane będą tematy dotyczące wad wymowy w ujęciu interdyscyplinarnym. Zakres tematów będzie określany, uwzględniając możliwości i oczekiwania uczestników seminarium. |
Literatura: |
Literatura pomocnicza: Błeszyński J., Baczała D., Wczesna interwencja w logopedii, wyd. Harmonia, Gdańsk 2015. Błeszyński J., Medycyna w logopedii. Terapia, wspomaganie, wsparcie. Trzy drogi - jeden cel, wyd. Harmonia, Gdańsk 2013. Czaplewska E., Diagnoza zburzeń rozwoju artykulacji [w:] Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Czaplewska E. Milewski S. (red), GWP, Sopot 2012. Kaczorowska-Bray K., Diagnoza we wczesnej interwencji logopedycznej [w:] Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Czaplewska E. Milewski S. (red), GWP, Sopot 2012. Kamińska B., Diagnoza w logopedii artystycznej [w:] Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Czaplewska E. Milewski S. (red), GWP, Sopot 2012. Kielar-Turska M., Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych [w:] Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Czaplewska E. Milewski S. (red), GWP, Sopot 2012. Kurowska M., Zawadka J. (red), Język i komunikacja - perspektywa lingwistyczna i logopedyczna, wyd. ELIPSA, Warszawa 2017. Michalik M., Siudak A., Pawłowska-Jaroń H. (red.), Interakcyjne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy, wyd. Collegium Columbinum, Kraków 2013. Milewski S., Kaczorowska-Bray K., Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, wyd. Harmonia, Gdańsk 2019. Ostapiuk B., Zaburzenia dźwiękowej realizacji fonemów języka polskiego [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Grabias S., Kurkowski M., wyd. UMCS, Lublin 2012. Pluta-Wojciechowska D., Sambor B., Współczesne tendencje w diagnozie i terapii logopedycznej, wyd. Harmonia, Gdańsk 2017. Pluta-Wojciechowska D., Typologia dyslalii obwodowej [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Grabias S., Kurkowski M., wyd. UMCS, Lublin 2012. Porayski-Pomsta J., O rozwoju mowy dziecka dwa studia, wyd. Elipsa, Warszawa 2015. Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M., Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka, wyd. ELIPSA, Warszawa 2012. Skibska J., Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy, wyd. Impuls, 2017. Sołtys-Chmielowicz, Klasyfikacje zaburzeń wymowy [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Grabias S., Kurkowski M., wyd. UMCS, Lublin 2012. Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, PWN, Warszawa 2013. |
Efekty uczenia się: |
Student: Wiedza: - kierując się wskazówkami opiekuna naukowego, samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu językoznawstwa i psycholingwistyki oraz rozwoju i zaburzeń mowy; - zna różne podstawowe metody i techniki badań logopedycznych oraz wykorzystuje je w procesie badawczym, Umiejętności: - umie wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu językoznawstwa, psycholingwistyki, psychologii, pedagogiki i logopedii oraz medycyny do formułowania ocen i sądów dotyczących mowy, poziomu jej rozwoju i zaburzeń, programowania postępowania terapeutycznego itp.; umie samodzielnie zdobywać informacje i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i językach obcych) oraz nowoczesnych technologii; - umie samodzielnie pogłębiać wiedzę i rozwijać umiejętności, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; - umie zaprezentować własne wątpliwości, sugestie, pomysły, interpretacje, popierając je merytoryczną argumentacją z wykorzystaniem wybranych ujęć teoretycznych i poglądów różnych autorów; Kompetencje społeczne: - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ich uzupełniania i doskonalenia; - dokonuje samooceny własnych umiejętności i kompetencji; - dostrzega, poprawnie rozpoznaje i rozstrzyga problemy związane z lingwistycznymi aspektami zaburzeń mowy; |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na seminarium (dopuszczalne są 2 nieobecności). Aktywność na zajęciach - wykazywanie postępów w planowaniu, a następnie pisaniu pracy licencjackiej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM-LIC
CZ PT SEM-LIC
|
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 60 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Karsznia-Sobczak, Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Alicja Karsznia-Sobczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium licencjackie - Zaliczenie |
|
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Literatura: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.