Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wady wymowy w perspektywie interdyscyplinarnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-L-S3AK1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wady wymowy w perspektywie interdyscyplinarnej
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Logopedia ogólna i kliniczna (PRK)
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - seminaria licencjackie - 3 rok 1. st.
Punkty ECTS i inne: 28.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria licencjackie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem seminarium jest przygotowanie prac licencjackich, których tematykę charakteryzuje interdyscyplinarne ujęcie wad wymowy. Studenci zapoznają się z wymaganiami formalnymi oraz dotyczącymi struktury pracy. Podczas seminarium studenci będą mieli okazję referować zagadnienia, które zostaną przez nich wykorzystane w części teoretycznej pracy licencjackiej. Omawiana będzie metodologia badań, a także dyskutowane analizy i wyniki badań uczestników seminarium.

Pełny opis:

Podczas seminarium realizowane będą tematy dotyczące wad wymowy w ujęciu interdyscyplinarnym.

Zakres tematów będzie określany, uwzględniając możliwości i oczekiwania uczestników seminarium.

Literatura:

Literatura pomocnicza:

Błeszyński J., Baczała D., Wczesna interwencja w logopedii, wyd. Harmonia, Gdańsk 2015.

Błeszyński J., Medycyna w logopedii. Terapia, wspomaganie, wsparcie. Trzy drogi - jeden cel, wyd. Harmonia, Gdańsk 2013.

Czaplewska E., Diagnoza zburzeń rozwoju artykulacji [w:] Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Czaplewska E. Milewski S. (red), GWP, Sopot 2012.

Kaczorowska-Bray K., Diagnoza we wczesnej interwencji logopedycznej [w:] Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Czaplewska E. Milewski S. (red), GWP, Sopot 2012.

Kamińska B., Diagnoza w logopedii artystycznej [w:] Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Czaplewska E. Milewski S. (red), GWP, Sopot 2012.

Kielar-Turska M., Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych [w:] Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Czaplewska E. Milewski S. (red), GWP, Sopot 2012.

Kurowska M., Zawadka J. (red), Język i komunikacja - perspektywa lingwistyczna i logopedyczna, wyd. ELIPSA, Warszawa 2017.

Michalik M., Siudak A., Pawłowska-Jaroń H. (red.), Interakcyjne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy, wyd. Collegium Columbinum, Kraków 2013.

Milewski S., Kaczorowska-Bray K., Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, wyd. Harmonia, Gdańsk 2019.

Ostapiuk B., Zaburzenia dźwiękowej realizacji fonemów języka polskiego [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Grabias S., Kurkowski M., wyd. UMCS, Lublin 2012.

Pluta-Wojciechowska D., Sambor B., Współczesne tendencje w diagnozie i terapii logopedycznej, wyd. Harmonia, Gdańsk 2017.

Pluta-Wojciechowska D., Typologia dyslalii obwodowej [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Grabias S., Kurkowski M., wyd. UMCS, Lublin 2012.

Porayski-Pomsta J., O rozwoju mowy dziecka dwa studia, wyd. Elipsa, Warszawa 2015.

Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M., Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka, wyd. ELIPSA, Warszawa 2012.

Skibska J., Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy, wyd. Impuls, 2017.

Sołtys-Chmielowicz, Klasyfikacje zaburzeń wymowy [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Grabias S., Kurkowski M., wyd. UMCS, Lublin 2012.

Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, PWN, Warszawa 2013.

Efekty uczenia się:

Student:

Wiedza:

- kierując się wskazówkami opiekuna naukowego, samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu językoznawstwa i psycholingwistyki oraz rozwoju i zaburzeń mowy;

- zna różne podstawowe metody i techniki badań logopedycznych oraz wykorzystuje je w procesie badawczym,

Umiejętności:

- umie wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu językoznawstwa, psycholingwistyki, psychologii, pedagogiki i logopedii oraz medycyny do formułowania ocen i sądów dotyczących mowy, poziomu jej rozwoju i zaburzeń, programowania postępowania terapeutycznego itp.; umie samodzielnie zdobywać informacje i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i językach obcych) oraz nowoczesnych technologii;

- umie samodzielnie pogłębiać wiedzę i rozwijać umiejętności, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego;

- umie zaprezentować własne wątpliwości, sugestie, pomysły, interpretacje, popierając je merytoryczną argumentacją z wykorzystaniem wybranych ujęć teoretycznych i poglądów różnych autorów;

Kompetencje społeczne:

- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ich uzupełniania i doskonalenia;

- dokonuje samooceny własnych umiejętności i kompetencji;

- dostrzega, poprawnie rozpoznaje i rozstrzyga problemy związane z lingwistycznymi aspektami zaburzeń mowy;

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na seminarium (dopuszczalne są 2 nieobecności). Aktywność na zajęciach - wykazywanie postępów w planowaniu, a następnie pisaniu pracy licencjackiej.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 60 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Karsznia-Sobczak, Kamila Potocka-Pirosz
Prowadzący grup: Alicja Karsznia-Sobczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium licencjackie - Zaliczenie
Rodzaj przedmiotu:

seminaria licencjackie

Tryb prowadzenia:

w sali

Literatura:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4015c8fa8 (2025-03-19)