Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacyjna struktura wypowiedzi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-L1A2KS-K1
Kod Erasmus / ISCED: 09.302 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Komunikacyjna struktura wypowiedzi
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Logopedia ogólna i kliniczna (PRK)
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 2 rok 1. st.
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - przedmioty do wyboru - 2 rok 1. st.
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student wykorzystuje wiadomości z przedmiotów językoznawczych pierwszego roku studiów oraz z wprowadzenia do logopedii.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Adresatami zajęć są studenci kierunku logopedia ogólna i kliniczna.

Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi wiadomościami na temat wypowiedzi jako jednostki komunikacji językowej, zorganizowanej znaczeniowo, gramatycznie i prozodycznie.

Pełny opis:

Zajęcia stanowią uzupełnienie warsztatu logopedy. Służą zdobyciu i uporządkowaniu wiedzy i umiejętności koniecznych do rozumienia zjawisk zachodzących na różnych poziomach języka.

Program zajęć został pomyślany tak, aby studenci w jak największym stopniu koncentrowali się na zagadnieniach praktycznych, związanych z codziennym posługiwaniem się polszczyzną.

Dzięki temu po ich zakończeniu słuchacze poszerzą swoje kompetencje językowe. Co ważne, będą też umieli samodzielnie odnaleźć w języku polskim struktury, których istnienie w przyszłości będą musieli uświadomić pacjentowi.

Literatura:

J.L. Austin, Jak działać słowami, [w:] tenże: Mówienie i poznawanie, Warszawa 1993.

M. Bachtin, Problem gatunków mowy, [w:] tenże: Estetyka twórczości słownej, Warszawa 1986.

J. Bartmiński, Jak opisywać́ gatunki mowy? [w:] Język a Kultura, t. 23, Wrocław 2012, s. 13-29.

J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, Tekstologia (rozdz. 3.1 Tekst a warianty języka, s.76-78; 3.2 Tekst w ustnej i pisanej odmianie języka, s. 78-109; 3.3 Tekst a style językowe, s. 110-121), Warszawa 2009.

S. Dubisz, Językoznawcze studia polonistyczne, t. 5 Współczesna polszczyzna ogólna (rozdz. 3.4 Tendencje rozwojowe leksyki polszczyzny ogólnej w XXI wieku, s. 285-298), Warszawa 2017.

H.P. Grice, Logika i konwersacja, [w:] B. Stanosz (red.), Język w świetle nauki, Warszawa 1980.

R. Jakobson, W poszukiwaniu istoty języka (rozdz. Poetyka w świetle językoznawstwa, s. 77-91), Warszawa 1898.

M. Marcjanik, Grzeczność́ w komunikacji językowej (rozdz. I. Wprowadzenie teoretyczno-metodologiczne, s. 11-34), Warszawa 2008.

F. de Saussure, Kurs językoznawstwa ogólnego (rozdz. Miejsce języka wśród faktów mowy, s. 38-43), Warszawa 1991.

J. Stewart (red.), Mosty zamiast murów, Warszawa 2007; rozdziały: Komunikacja werbalna (s.76-120), Słuchanie (s.217-257).

A. Wierzbicka, Genry mowy, [w:] Dobrzyńska, E. Janus (red.), Tekst i zdanie. Zbiór studiów, Wrocław 1983, s. 125-129.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu cyklu zajęć student:

(WIEDZA)

1. zna podstawowe terminy z zakresu wiedzy o języku polskim, rozumie je w stopniu wystarczającym, by po ukończeniu kursu w miarę potrzeb samodzielnie poszukiwać informacji w literaturze przedmiotu,

2. wie, czy (jakie) zaburzenia kryją się za danym problemem komunikacyjnym,

(UMIEJĘTNOŚCI)

3. potrafi podzielić wypowiedź na mniejsze elementy, zna funkcje poszczególnych elementów wypowiedzi,

4. szuka odpowiedników tych elementów w wypowiedzi pacjenta,

5. krytycznie czyta literaturę przedmiotu,

(KOMPETENCJE SPOŁECZNE)

6. jest gotów do samodzielnej oceny skuteczności wypowiedzi w danej sytuacji komunikacyjnej,

7. dostrzega stosowane w wypowiedziach strategie i zabiegi językowe.

Metody i kryteria oceniania:

Ciągła ocena aktywności podczas zajęć (zob. też punkt "Uwagi"). Każdy z uczestników konwersatorium przygotowuje referat na temat uzgodniony z prowadzącym.

Student może skorzystać z narzędzi SI do przygotowania pracy zaliczeniowej pod warunkiem, że uzgodni z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 17 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Dróżdż-Łuszczyk, Dorota Kruk, Kamila Potocka-Pirosz
Prowadzący grup: Katarzyna Dróżdż-Łuszczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszcza się maksymalnie dwie nieobecności). Nie ma możliwości eksternistycznego zaliczenia zajęć. Podstawą zaliczenia jest aktywność na zajęciach oraz przygotowanie referatu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 17 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Ławecka, Kamila Potocka-Pirosz
Prowadzący grup: Izabella Ławecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszcza się maksymalnie dwie nieobecności). Nie ma możliwości eksternistycznego zaliczenia zajęć. Podstawą zaliczenia jest aktywność na zajęciach oraz przygotowanie referatu.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-c345f6b74 (2024-12-18)