Komunikacyjna struktura wypowiedzi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1A2KS-K1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.302
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacyjna struktura wypowiedzi |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 2 rok 1. st. Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - przedmioty do wyboru - 2 rok 1. st. |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student wykorzystuje wiadomości z przedmiotów językoznawczych pierwszego roku studiów oraz z wprowadzenia do logopedii. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Adresatami zajęć są studenci kierunku logopedia ogólna i kliniczna. Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi wiadomościami na temat wypowiedzi jako jednostki komunikacji językowej, zorganizowanej znaczeniowo, gramatycznie i prozodycznie. |
Pełny opis: |
Zajęcia stanowią uzupełnienie warsztatu logopedy. Służą zdobyciu i uporządkowaniu wiedzy i umiejętności koniecznych do rozumienia zjawisk zachodzących na różnych poziomach języka. Program zajęć został pomyślany tak, aby studenci w jak największym stopniu koncentrowali się na zagadnieniach praktycznych, związanych z codziennym posługiwaniem się polszczyzną. Dzięki temu po ich zakończeniu słuchacze poszerzą swoje kompetencje językowe. Co ważne, będą też umieli samodzielnie odnaleźć w języku polskim struktury, których istnienie w przyszłości będą musieli uświadomić pacjentowi. |
Literatura: |
J.L. Austin, Jak działać słowami, [w:] tenże: Mówienie i poznawanie, Warszawa 1993. M. Bachtin, Problem gatunków mowy, [w:] tenże: Estetyka twórczości słownej, Warszawa 1986. J. Bartmiński, Jak opisywać́ gatunki mowy? [w:] Język a Kultura, t. 23, Wrocław 2012, s. 13-29. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, Tekstologia (rozdz. 3.1 Tekst a warianty języka, s.76-78; 3.2 Tekst w ustnej i pisanej odmianie języka, s. 78-109; 3.3 Tekst a style językowe, s. 110-121), Warszawa 2009. S. Dubisz, Językoznawcze studia polonistyczne, t. 5 Współczesna polszczyzna ogólna (rozdz. 3.4 Tendencje rozwojowe leksyki polszczyzny ogólnej w XXI wieku, s. 285-298), Warszawa 2017. H.P. Grice, Logika i konwersacja, [w:] B. Stanosz (red.), Język w świetle nauki, Warszawa 1980. R. Jakobson, W poszukiwaniu istoty języka (rozdz. Poetyka w świetle językoznawstwa, s. 77-91), Warszawa 1898. M. Marcjanik, Grzeczność́ w komunikacji językowej (rozdz. I. Wprowadzenie teoretyczno-metodologiczne, s. 11-34), Warszawa 2008. F. de Saussure, Kurs językoznawstwa ogólnego (rozdz. Miejsce języka wśród faktów mowy, s. 38-43), Warszawa 1991. J. Stewart (red.), Mosty zamiast murów, Warszawa 2007; rozdziały: Komunikacja werbalna (s.76-120), Słuchanie (s.217-257). A. Wierzbicka, Genry mowy, [w:] Dobrzyńska, E. Janus (red.), Tekst i zdanie. Zbiór studiów, Wrocław 1983, s. 125-129. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu cyklu zajęć student: (WIEDZA) 1. zna podstawowe terminy z zakresu wiedzy o języku polskim, rozumie je w stopniu wystarczającym, by po ukończeniu kursu w miarę potrzeb samodzielnie poszukiwać informacji w literaturze przedmiotu, 2. wie, czy (jakie) zaburzenia kryją się za danym problemem komunikacyjnym, (UMIEJĘTNOŚCI) 3. potrafi podzielić wypowiedź na mniejsze elementy, zna funkcje poszczególnych elementów wypowiedzi, 4. szuka odpowiedników tych elementów w wypowiedzi pacjenta, 5. krytycznie czyta literaturę przedmiotu, (KOMPETENCJE SPOŁECZNE) 6. jest gotów do samodzielnej oceny skuteczności wypowiedzi w danej sytuacji komunikacyjnej, 7. dostrzega stosowane w wypowiedziach strategie i zabiegi językowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ciągła ocena aktywności podczas zajęć (zob. też punkt "Uwagi"). Każdy z uczestników konwersatorium przygotowuje referat na temat uzgodniony z prowadzącym. Student może skorzystać z narzędzi SI do przygotowania pracy zaliczeniowej pod warunkiem, że uzgodni z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Dróżdż-Łuszczyk, Dorota Kruk, Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Dróżdż-Łuszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszcza się maksymalnie dwie nieobecności). Nie ma możliwości eksternistycznego zaliczenia zajęć. Podstawą zaliczenia jest aktywność na zajęciach oraz przygotowanie referatu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Ławecka, Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Izabella Ławecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszcza się maksymalnie dwie nieobecności). Nie ma możliwości eksternistycznego zaliczenia zajęć. Podstawą zaliczenia jest aktywność na zajęciach oraz przygotowanie referatu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.