Opóźniony rozwój mowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1A2OM |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.304
|
Nazwa przedmiotu: | Opóźniony rozwój mowy |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 2 rok 1. st. |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student: - zna wczesne uwarunkowania ogólnego rozwoju dziecka, ale przede wszystkim mowy i języka (biologiczne i środowiskowe) |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie rozróżnienia pomiędzy rozwojem mowy - normatywnym, opóźnionym i zaburzonym. Poznanie podstawowych metod diagnozowania i stymulowania rozwoju mowy i języka u dziecka z opóźnionym ich rozwojem. |
Pełny opis: |
Realizowane zagadnienia: 1. Zróżnicowanie opóźnionego i zaburzonego rozwoju mowy. 2. Definicje i klasyfikacje opóźnionego rozwoju mowy. 3. Etiologia i objawy opóźnionego rozwoju mowy. 4. Diagnoza opóźnionego rozwoju mowy. Metody i narzędzia diagnostyczne – kliniczne i standaryzowane: m.in. inwentarze rodzicielskie: IRMiK, KIRMiKO oraz test OTS-R. 5. Diagnostyczne formy ORM, m.in. proste opóźnienie rozwoju mowy, opóźnienie rozwoju mowy, SORM. 6. Zasady i etapy usprawniania logopedycznego. 7. Ilustracje filmowe. |
Literatura: |
Czaplewska E. (2012) „Rozumienie pragmatycznych aspektów wypowiedzi przez dzieci ze specyficznym zaburzeniem językowym SLI”. Harmonia Universalis, Gdańsk. Dilling – Ostrowska E. (1982) „Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego”. [w:] red.J.Szumska „Zaburzenia mowy u dzieci”, Warszawa. Emiluta – Rozya D. (2002) „Projekt „Badania mowy” Ireny Styczek jako pierwowzór logopedycznego postępowania diagnostycznego”, Szkoła Specjalna nr 3. Emiluta-Rozya D. (2007) „Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy”. [w:] Poradnik Językowy z. 8, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa Emiluta-Rozya D. (2008) "Modyfikacja zestawienia form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluty-Rozya, [w:] J. Porajski-Pomsta (red.) Diagnoza i terapia w logopedii, , Elipsa, Warszawa. Emiluta-Rozya D. (2013), "Całościowe badanie logopedyczne z materiałem obrazkowym". Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa. Foniatria kliniczna (1992) (red.) Pruszewicz A., PZWL, Warszawa Gałkowski T. i Jastrzębowska G. (red.) (1999) „Logopedia. Pytania i odpowiedzi.” Podręcznik akademicki, Uniwersytet Opolski, Opole. Grabias S. (1994)„Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy”, Audiofonologia T. VI Warszawa – Lublin. Grabias S. (2001) „Perspektywy opisu zaburzeń mowy”, [w:] „Zaburzenia mowy”. (red.) Grabias S., Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin. Haman E., Fronczyk K, Łuniewska M. (2012), Obrazkowy Test Słownikowy – Rozumienie, Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych, Gdańsk. Herzyk A. (1993) „Mózgowa organizacja języka w ontogenezie. Ujęcie neuropsychologiczne”, Audiofonologia T.V., Warszawa-Lublin. Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O. (1999), Diagnoza i terapia opóźnionego rozwoju mowy [w:] Gałkowski T. i Jastrzębowska G. (red.) (1999) „Logopedia. Pytania i odpowiedzi.” Podręcznik akademicki, Uniwersytet Opolski, Opole. Kaczmarek B. ( 1993) „Mowa a kształtowanie się asymetrii mózgowej”. [w:] Scholasticus 4-5, Linea, Wrocław-Lublin. Knobloch – Gala A. ( 1990) „Asymetria i integracja hemisferyczna a mowa i niektóre jej zaburzenia”, Uniwersytet Jagielloński, Kraków. Krasowicz-Kupis G. (2012) „SLI i inne zaburzenia językowe”, GWP, Sopot Krajewski G., Smoczyńska M. (2012), "Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji", Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa. Kurowska M. (2012) „Rozwijanie aktywności werbalnej jako działanie diagnostyczno-usprawniające”[w:] Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka, red. Porayski-Pomsta J, Przybysz-Piwko M., Elipsa, Warszawa. Kurowska M. (2017) „Rola rodzica w procesie stymulacji mowy dziecka z opóźnionym rozwojem mowy”, [w:] Forum Logopedy, nr 22, Forum Media Polska, s. 23-27. Leonard L. (2005) „SLI- Specyficzne zaburzenia rozwoju językowego”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. Logopedia.(2008) „Standardy postępowania logopedycznego” T.23, Lublin Mierzejewska H., Emiluta – Rozya D. (1998) „Propozycja modyfikacji projektu „Badania Mowy” Ireny Styczek”, Logopedia 25, Lublin. Mierzejewska H., Przybysz - Piwkowa M. (1997) „Rozważania na temat terminologii logopedycznej”. w: „Rozwój poznawczy i rozwój językowy dzieci z trudnościami w komunikacji werbalnej”. Materiały z konferencji . Wydawnictwo DiG, Warszawa. Paluch A., Drewniak-Wołosz E., Mikosza L. (2003) „Afa-Skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?”, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Pruszewicz A. (1992), Foniatria, PZWL Przybysz – Piwkowa M. (1993) „Jak pomóc dziecku z trudnościami w komunikacji werbalnej w poznawaniu morfologii języka”,Uniwersytet Gdański , Gdańsk. Pużyński S., Wciórka J.(red. przekładu) (1997), „Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne”. Kraków-Warszawa. Rodak H., Nawrocka D. (1993), „Od obrazka do słowa. Gry rozwijające mowę dziecka”. WSiP, Warszawa. Smoczyńska M.(2012) Opóźniony rozwój mowy a ryzyko SLI: wyniki badań podłużnych dzieci polskich, [w:] Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka. (red.) Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M., Elipsa, Warszawa. Szeląg E. (1996) „ Różnice indywidualne a mózgowe mechanizmy mowy. Przegląd badań własnych.”, Logopedia nr 23, Lublin. Stecko E. (2009) „Sprawdź jak mówię – karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi.” Smoczyńska M.(2012), " Opóźniony rozwój mowy a ryzyko SLI: wyniki badań podłużnych dzieci polskich", [w:] Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka. (red.) Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M., Elipsa, Warszawa. Weitzman E., Greenberg J. (2014) „Razem uczymy się mówić. Przewodnik dotyczący wspomagania rozwoju językowego dla opiekunów i nauczycieli przedszkolnych”, Harmonia, Gdańsk. Zaleski T.(1992) „Opóźniony rozwój mowy u dzieci”, PZWL, Warszawa. Zalewska M. (1998) „ Dziecko z zespołem prostego opóźnienia rozwoju mowy”. [w:] „Wybrane problemy psychologicznej diagnozy zaburzeń rozwoju mowy” red. J. Rola, Wydawnictwo WSPS. Lublin. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - zna treść i zakres użycia terminów: opóźniony - zaburzony rozwój mowy i języka - zna różne klasyfikacje opóźnionego rozwoju mowy - ma podstawową wiedzę o przyczynach i objawach opóźnień mowy - zna podstawowe metody diagnozowania opóźnionego rozwoju mowy - zna zasady prowadzenia stymulacji rozwoju mowy dzieci UMIEJĘTNOŚCI - potrafi opracować plan diagnozy, a następnie terapii dziecka z opóźnionym rozwojem mowy - potrafi prowadzić terapię z pacjentem i weryfikować skuteczność stosowanych metod KOMPETENCJE SPOŁECZNE - potrafi współpracować z rodzicami dziecka i innymi specjalistami w celu przeprowadzenia logopedycznej diagnozy i skutecznego procesu usprawniania - potrafi w jasny i skuteczny sposób przekazać rodzicom, opiekunom dziecka informacje o przeprowadzonych badaniach diagnostycznych oraz wskazówki dotyczące właściwego postępowania stymulującego prawidłowy rozwój mowy |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu wspólne dla grup WUM i UW: obecność i uczestnictwo w zajęciach, zaliczenie pisemne na ocenę - próg zaliczenia - 60 % pkt. (możliwe w formie zdalnej - regulacje wynikają z odpowiednich przepisów UW). Zaliczenie ćwiczeń - tylko grupy UW: obecność i aktywność na zajęciach, realizacja zadań praktycznych. Dla grup UW zaliczenie przedmiotu to średnia arytmetyczna z ocen - zaliczenia wykładu i ćwiczeń. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 34 miejsc
Wykład, 15 godzin, 34 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Kurowska, Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Marlena Kurowska, Joanna Zawadka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Uwagi: |
Zajęcia w semestrze letnim 2020/21: Możliwe będzie prowadzenie zajęć w formie zdalnej (regulacja odpowiednimi przepisami UW) - poprzez platformę CAMPUS oraz ZOOM. Poprzez CAMPUS będą przesyłane materiały i zadania do realizacji przez studentów. Poprzez ZOOM będą prowadzone wykład i ćwiczenia zgodnie z planem studiów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 34 miejsc
Wykład, 15 godzin, 34 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Kurowska, Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Marlena Kurowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.