Psycholingwistyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1A2PS |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.302
|
Nazwa przedmiotu: | Psycholingwistyka |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 2 rok 1. st. |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Konwersatorium zapoznaje studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami, które stanowią przedmiot zainteresowania psycholingwistyki. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium ukazuje przejawy i rozwój kompetencji językowej i kompetencji komunikacyjnej człowieka. Przedstawia problematykę przyswajania języka w ontogenezie i filogenezie, charakteryzuje hipotezy wyjaśniające percepcję oraz tworzenie mowy. |
Pełny opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z następującymi zagadnieniami z pogranicza psychologii i językoznawstwa: 1. Wstęp do psycholingwistyki: przedmiot, historia i metodologia badań 2. Definicja języka i jego dwóch podstawowych funkcji — komunikacyjnej i reprezentatywnej. Pojęcie kompetencji językowej i komunikacyjnej 3. Elementy neurolingwistyki: budowa i funkcjonowanie mózgu w zakresie czynności odpowiedzialnych za mowę 4. Język jako biologicznie uwarunkowana właściwość gatunku Homo spaiens 5. Ontogeneza języka: biologiczne i społeczne uwarunkowania 6. Filogeneza języka: powstanie i rozwój języka ludzkiego 7. Rodzaje dwujęzyczności 8. Charakterystyka kompetencji językowej – reprezentacje umysłowe 9. Charakterystyka kompetencji komunikacyjnej – teoria umysłu i pojęcia z nią związane 10. Związki języka z poznaniem i kulturą 11. Język mówiony, pismo, internet |
Literatura: |
Aitchison J., 1991, Ssak, który mówi. Wstęp do psycholingwistyki, Warszawa. Aitchison J., 2002, Ziarna mowy: początki i rozwój języka, Warszawa. Berko Gleason J., Berstein Ratner N. (red.), 2005, Psycholingwistyka, Gdańsk. Bokus B., Shugar G. W., (red.), Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy, Gdańsk. Budohoska W., Grabowska A., 1994, Dwie półkule — jeden mózg, Warszawa. Bernstein B., 1980, Socjolingwistyka a społeczne problemy kształcenia [w:] M. Głowiński (red.), Język a społeczeństwo, Warszawa. Grabias S., 1994, Język w zachowaniach społecznych, Lublin. Kurcz I., 2000, Język i komunikacja [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki t. 2 Psychologia ogólna, Gdańsk. Kurcz I., 2005, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa. Maass A., Arcuri L., 2000, Język a stereotypizacja [w:] N. Macrae, H. Stangor, M. Hewstone (red.), Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie, Gdańsk Shugar G. W., 1995, Dyskurs dziecięcy. Rozwój w ramach struktur społecznych, Warszawa. Wierzbicka A., 1990, Podwójne życie człowieka dwujęzycznego [w:] W. Miodunka (red.) Język polski w świecie, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot: WIEDZA – zna założenia teoretyczne wybranych teorii psycholingwistycznych: behawioralnej, natywistycznej, konstruktywistycznej, kognitywnej (H1A(P)_W20, H1A(P)_W21) – zna podstawowe pojęcia: kompetencja językowa, kompetencja komunikacyjna, świadomość językowa, sprawność komunikacyjna, funkcje języka, słownik umysłowy ( H1A(P)_W20, H1A(P)_W21) UMIEJĘTNOŚCI – umie opisywać modele zachowania językowego (H1A(P)_W20, H1A(P)_W21) – umie definiować podstawowe pojęcia psycholingwistyczne: kompetencja językowa, kompetencja komunikacyjna, świadomość językowa, sprawność komunikacyjna, funkcje języka, słownik umysłowy ( H1A(P)_W20, H1A(P)_W21) – umie opisywać wybrane właściwości kompetencji językowej i komunikacyjnej: językowe, społeczne, sytuacyjne, pragmatyczne (H1A(P)_W20, H1A(P)_W21) KOMPETENCJE SPOŁECZNE – rozumie znaczenie psycholingwistyki dla wyjaśniania zależności rozwoju języka w ontogenezie od uwarunkowań psychogenetycznych i społecznych (H1A(P)_W20, H1A(P)_W21) – rozumie związki pomiędzy czynnikami społecznymi, sytuacyjnymi i pragmatycznymi i ich wpływ na rozwój kompetencji językowej i komunikacyjnej (H1A(P)_W20, H1A(P)_W21) – rozumie rolę i znaczenie języka w porozumiewaniu się ludzi między sobą (H1A(P)_W20, H1A(P)_W21) – rozumie rolę i znaczenie języka w rozwoju świadomości człowieka i jego wiedzy o świecie (H1A(P)_W20, H1A(P)_W21) |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 nieobecności w semestrze. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 34 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Potocka-Pirosz, Marzena Stępień | |
Prowadzący grup: | Marzena Stępień | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Konwersatorium zapoznaje studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami, które stanowią przedmiot zainteresowania psycholingwistyki. |
|
Pełny opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z następującymi zagadnieniami z pogranicza psychologii i językoznawstwa: 1. Wstęp do psycholingwistyki: przedmiot, historia i metodologia badań 2. Definicja języka i jego dwóch podstawowych funkcji — komunikacyjnej i reprezentatywnej. Pojęcie kompetencji językowej i komunikacyjnej 3. Elementy neurolingwistyki: budowa i funkcjonowanie mózgu w zakresie czynności odpowiedzialnych za mowę 4. Język jako biologicznie uwarunkowana właściwość gatunku Homo spaiens 5. Ontogeneza języka: biologiczne i społeczne uwarunkowania 6. Filogeneza języka: powstanie i rozwój języka ludzkiego 7. Rodzaje dwujęzyczności 8. Charakterystyka kompetencji językowej – reprezentacje umysłowe 9. Charakterystyka kompetencji komunikacyjnej – teoria umysłu i pojęcia z nią związane 10. Związki języka z poznaniem i kulturą 11. Język mówiony, pismo, internet |
|
Literatura: |
Aitchison J., 1991, Ssak, który mówi. Wstęp do psycholingwistyki, Warszawa. Aitchison J., 2002, Ziarna mowy: początki i rozwój języka, Warszawa. Berko Gleason J., Berstein Ratner N. (red.), 2005, Psycholingwistyka, Gdańsk. Bokus B., Shugar G. W., (red.), Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy, Gdańsk. Budohoska W., Grabowska A., 1994, Dwie półkule — jeden mózg, Warszawa. Bernstein B., 1980, Socjolingwistyka a społeczne problemy kształcenia [w:] M. Głowiński (red.), Język a społeczeństwo, Warszawa. Grabias S., 1994, Język w zachowaniach społecznych, Lublin. Kurcz I., 2000, Język i komunikacja [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki t. 2 Psychologia ogólna, Gdańsk. Kurcz I., 2005, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa. Maass A., Arcuri L., 2000, Język a stereotypizacja [w:] N. Macrae, H. Stangor, M. Hewstone (red.), Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie, Gdańsk Shugar G. W., 1995, Dyskurs dziecięcy. Rozwój w ramach struktur społecznych, Warszawa. Wierzbicka A., 1990, Podwójne życie człowieka dwujęzycznego [w:] W. Miodunka (red.) Język polski w świecie, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 34 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Potocka-Pirosz, Marzena Stępień | |
Prowadzący grup: | Marzena Stępień | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Konwersatorium zapoznaje studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami, które stanowią przedmiot zainteresowania psycholingwistyki. |
|
Pełny opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z następującymi zagadnieniami z pogranicza psychologii i językoznawstwa: 1. Wstęp do psycholingwistyki: przedmiot, historia i metodologia badań 2. Definicja języka i jego dwóch podstawowych funkcji — komunikacyjnej i reprezentatywnej. Pojęcie kompetencji językowej i komunikacyjnej 3. Elementy neurolingwistyki: budowa i funkcjonowanie mózgu w zakresie czynności odpowiedzialnych za mowę 4. Język jako biologicznie uwarunkowana właściwość gatunku Homo spaiens 5. Ontogeneza języka: biologiczne i społeczne uwarunkowania 6. Filogeneza języka: powstanie i rozwój języka ludzkiego 7. Rodzaje dwujęzyczności 8. Charakterystyka kompetencji językowej – reprezentacje umysłowe 9. Charakterystyka kompetencji komunikacyjnej – teoria umysłu i pojęcia z nią związane 10. Związki języka z poznaniem i kulturą 11. Język mówiony, pismo, internet |
|
Literatura: |
Aitchison J., 1991, Ssak, który mówi. Wstęp do psycholingwistyki, Warszawa. Aitchison J., 2002, Ziarna mowy: początki i rozwój języka, Warszawa. Berko Gleason J., Berstein Ratner N. (red.), 2005, Psycholingwistyka, Gdańsk. Bokus B., Shugar G. W., (red.), Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy, Gdańsk. Budohoska W., Grabowska A., 1994, Dwie półkule — jeden mózg, Warszawa. Bernstein B., 1980, Socjolingwistyka a społeczne problemy kształcenia [w:] M. Głowiński (red.), Język a społeczeństwo, Warszawa. Grabias S., 1994, Język w zachowaniach społecznych, Lublin. Kurcz I., 2000, Język i komunikacja [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki t. 2 Psychologia ogólna, Gdańsk. Kurcz I., 2005, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa. Maass A., Arcuri L., 2000, Język a stereotypizacja [w:] N. Macrae, H. Stangor, M. Hewstone (red.), Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie, Gdańsk Shugar G. W., 1995, Dyskurs dziecięcy. Rozwój w ramach struktur społecznych, Warszawa. Wierzbicka A., 1990, Podwójne życie człowieka dwujęzycznego [w:] W. Miodunka (red.) Język polski w świecie, Warszawa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.