Stymulacja rozwoju mowy i języka dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1A2SR-W3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Stymulacja rozwoju mowy i języka dziecka |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 2 rok 1. st. Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - przedmioty do wyboru - 2 rok 1. st. |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi stymulacji rozwoju mowy i języka małego dziecka. |
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone będą w 6 blokach tematycznych. Każdy blok będzie się składać z części teoretycznej oraz praktycznej (zadania przygotowywane przez studentów indywidualnie lub w grupach). 1. Rozwój mowy dziecka – omówienie. Ocena zdolności komunikacyjnych dziecka. Blok ten poświęcony będzie logopedycznym metodom pracy z dzieckiem w pierwszych latach życia, ocenie rozwoju mowy i komunikacji. 2. Współpraca z rodzicami jako element profilaktyki pierwszorzędowej W tej części przedstawione zostaną możliwości zaangażowania rodziców w stymulację i terapię małego dziecka. Omówione zostaną kwestionariusze rodzicielskie do oceny rozwoju mowy (IRMiK). Wspólnie zostanie stworzony "Kodeks dobrych praktyk" w kontaktach logopedy z rodzicami małego pacjenta. 3. Elementy integracji sensorycznej - stymulacja multisensoryczna Przedstawione zostaną najczęstsze zaburzenia integracji sensorycznej, mające wpływ na rozwój mowy i języka. Omówione zostaną proste ćwiczenia sensomotoryczne, które mogą być elementem terapii logopedycznej. 4. Współczesna literatura dziecięca - możliwości wykorzystania w pracy logopedy Przedstawione zostaną pozycję literatury dziecięcej, które można wykorzystać podczas zajęć logopedycznych - indywidualnych i grupowych dla dzieci w różnym wieku (Canizales, Tullet, Galewska-Kustra, Szwajkowscy, Bijsterbosch). 5. Jak wprowadzać ćwiczenia językowe? Omówione zostaną ćwiczenia wspomagające rozwój podsystemów języka: fonologicznego, morfologicznego, leksykalnego i składniowego. 6. Grupowe zajęcia logopedyczne z elementami logorytmiki Ta część poświęcona będzie grupowym zajęciom logopedycznym z elementami logorytmiki. Przedstawione zostaną propozycje zajęć dla dzieci w różnym wieku. |
Literatura: |
• Bieńkowska K., 2012, Jak dzieci uczą się mówić, Warszawa. • Błeszyński J.J. (red.), 2008, Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków. • Cieszyńska J., Korendo M., 2012, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia, Karków. • Cytowska B., Winczura E., 2016, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków. • Czaplewska E., Milewski S., 2011, Diagnoza logopedyczna, Sopot. • Diener K., 1999, Profilaktyka zaburzeń mowy. Przewodnik dla rodziców, opiekunów, nauczycieli i lekarzy, Kielce. • Dołęga Z., 2003. Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa. Prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Katowice. • Dubisz S. (red.), 2004, Nauka o języku dla polonistów, Warszawa. • Emiluta-Rozya D., 1994, Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa. • Emiluta – Rozya D., Mierzejewska H., Atys P., 2004, Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń mowy u dzieci 2, 4, 6-letnich, Warszawa • Franczyk A., Krajewska K., 2002, Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju mowy, Kraków. • Gruszczyk-Kolczyńska E., 2000, Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa. • Jodzis D., 2013, Dysfunkcje integracji sensorycznej a sprawność językowa dzieci w młodszym wieku szkolnym, Gdańsk. • Jutrzyna E., 2005, Wykorzystanie muzyki w terapii logopedycznej, [w:] L. Huryło, M. Zaorska (red.), Wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka z zaburzeniami mowy, Olsztyn. • Michalak-Widera I., Węsierska K., 2012, Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym, Katowice. • Okraska-Ćwiek B., 2016, Przedszkolaki - sensoraki : scenariusze zajęć z terapii integracji sensorycznej do pracy z małymi dziećmi, Warszawa. • Patkiewicz J. (red.), 2016, Znaczenie integracji sensorycznej w zaburzeniach rozwoju człowieka : monografia, Wrocław. • Rocławski B. (red.), 1991, Opieka logopedyczna od poczęcia, Gdańsk. • Szmigielska Narbutt E., 2014, Elementy integracji sensorycznej w przedszkolu – niezbędnik nauczyciela, Warszawa. • Walencik-Topiłko A., 2004, Śpiew w profilaktyce logopedycznej, [w:] Sztuka w edukacji i terapii, M. Knapik i W.A. Sacher (red.), Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot: WIEDZA - pogłębia wiedzę merytoryczną i metodologiczną na temat możliwości stymulacji rozwoju mowy i języka dziecka - posiada wiedzę na temat czynników pre-, peri- i postnatalnych mających wpływ na rozwój mowy - uzasadnia potrzebę stymulowania rozwoju mowy i języka UMIEJĘTNOŚCI - potrafi ocenić możliwości komunikacyjne dziecka - potrafi przygotować ćwiczenia odpowiadające możliwościom poznawczym, społecznym i językowym dziecka - potrafi zaplanować pracę terapeutyczną z dzieckiem i jego rodziną - wykorzystuje w pracy logopedycznej inne metody: multisensoryczne, logorytmiczne KOMPETENCJE SPOŁECZNE - rozumie konieczność stałego poszerzania swojej wiedzy z zakresie możliwości stymulacji rozwoju mowy i języka - propaguje wiedzę na temat potrzeb stymulacji rozwoju dziecka w pierwszych latach życia |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnictwo w zajęciach: 1. Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. 2. Jeśli student ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymuje zaliczenia z zajęć. 3. Jeśli student chce usprawiedliwić nieobecności, musi w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim). 4. Student ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia. Realizacja zadań praktycznych indywidualnych i grupowych. Sposób zaliczenia: - oddanie w terminie zadań praktycznych, - zaliczenie w formie pisemnej. Korzystanie z AI: 1. Jeśli student chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi: a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia, b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji. 2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi. 3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji: a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub b. w sposób z nią nieuzgodniony, osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Król, Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Karolina Król | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Karolina Król | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.