Typy wypowiedzi: akty i gatunki mowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1A2TW-K2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.302
|
Nazwa przedmiotu: | Typy wypowiedzi: akty i gatunki mowy |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 2 rok 1. st. Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - przedmioty do wyboru - 2 rok 1. st. |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student wykorzystuje wiadomości z przedmiotów językoznawczych pierwszego roku studiów oraz z wprowadzenia do logopedii. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium przeznaczone jest dla studentów II roku logopedii ogólnej i klinicznej i pomyślane jako dopełnienie wiedzy ściśle logopedycznej. Będzie poświęcone różnym aspektom komunikacji językowej, przede wszystkim gatunkowemu uporządkowaniu wypowiedzi oraz mechanizmom rządzącym ich rozumieniem i interpretacją w zależności od kontekstu i relacji między uczestnikami. |
Pełny opis: |
Na zajęciach omawiane będą klasyczne ujęcia teorii aktów mowy i Bachtinowskie idee gatunkowego uporządkowania mowy. Refleksji teoretycznej towarzyszyć będą próby przeprowadzenia samodzielnych analiz wybranych typów wypowiedzi i ćwiczenia usprawniające posługiwanie się polszczyzną w różnych sytuacjach komunikacyjnych. Proponowane tematy: 1.Struktura aktu komunikacji. „Obwód mowy” F. de Saussure’a. 2. Mówienie jako działanie: model J.L. Austina. 3. Mówienie jako współdziałanie: Zasada kooperacji i wynikające z niej maksymy. 4. Kulturowe uwarunkowania komunikacji. 5. Analiza wybranych aktów i gatunków mowy. 6. Komunikacja za pośrednictwem mediów – wybrane zagadnienia. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: J.L. Austin, Jak działać słowami, [w:] tenże: Mówienie i poznawanie, Warszawa 1993. M. Bachtin, Problem gatunków mowy, [w:] tenże: Estetyka twórczości słownej, Warszawa 1986. H.P. Grice, Logika i konwersacja, [w:] B. Stanosz (red.), Język w świetle nauki, Warszawa 1980. R. Jakobson, W poszukiwaniu istoty języka (rozdz. Poetyka w świetle językoznawstwa, s. 77-91), Warszawa 1898. F. de Saussure, Kurs językoznawstwa ogólnego (rozdz. Miejsce języka wśród faktów mowy, s. 38-43), Warszawa 1991. A. Wierzbicka, Genry mowy, [w:] Dobrzyńska, E. Janus (red.), Tekst i zdanie. Zbiór studiów, Wrocław 1983, s. 125-129. Literatura uzupełniająca: J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, Tekstologia (rozdz. Tekst a wewnętrzne zróżnicowanie języka, s. 76-176), Warszawa 2009. E. Benveniste, Struktura języka i struktura społeczeństwa, [w:] M. Głowiński (red.), Język i społeczeństwo, Warszawa 1980. J. Chojak, Semantyka i składnia czasowników oznaczających reakcje słowne, Warszawa 2006 (cz. I. Główne problemy opisu czasowników mówienia, s. 7-32). T. Dobrzyńska, Tekst. Próba syntezy, Warszawa 1993. S. Dubisz, Językoznawcze studia polonistyczne, t. 5 Współczesna polszczyzna ogólna (rozdz. 3.4 Tendencje rozwojowe leksyki polszczyzny ogólnej w XXI wieku, s. 285-298), Warszawa 2017. C. Goddard, A. Wierzbicka A., Język, kultura, znaczenie – semantyka międzykulturowa, [w:] E. Tabakowska (red.), Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, s. 175-202, Kraków 2001. S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2003, s. 245-334. S.P. Morreale, B.H. Spitzberg, J.K. Barge, Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności (cz.I, rozdz. 4-6), Warszawa 2007. K. Pisarkowa, Pragmatyczne spojrzenie na akt mowy, [w:] „Polonica” II 1976, s. 265-279. K. Pisarkowa, Pisemny akt mowy jako lekarstwo na konflikt, [w:] Dobrzyńska, E. Janus (red.), Tekst i zdanie. Zbiór studiów, Wrocław 1983, s. 161-169. J. Puzynina, O pojęciu kultury języka i kultury słowa, [w:] Kultura języka - ważny element kultury narodowej, Łask 2011, s. 17-26. J. Stewart (red.), Mosty zamiast murów, Warszawa 2007; rozdziały: Komunikacja werbalna (s.76-120), Słuchanie (s.217-257). J. Wajszczuk, Mówienie - coś więcej niż użycie języka. Model Austina, [w:] O metatekście, Warszawa 2005, s. 185-205. J. Wajszczuk, Porozumiewanie się - więcej niż mówienie. Idee Bachtina, [w:] O metatekście, Warszawa 2005, s. 206-215. A. Wierzbicka, „Akty mowy”, [w:] M.R. Mayenowa (red.), Semantyka i struktura tekstu, Wrocław 1973, s. 201-221. A. Wierzbicka, Różne kultury - różne języki - różne akty mowy, [w:] Język – umysł – kultura, Warszawa 1999, s. 56-73. M. Wojtak, Genologia tekstów uzytkowych, [w:] Polska genologia lingwistyczna, red. D. Ostaszewska, R. Cudak, Warszawa 2008, s. 339-352. |
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył zajęcia: (WIEDZA) – zna i rozumie strukturę aktu mowy i procesu komunikacji językowej – ma rozeznanie w repertuarze gatunków mowy funkcjonujących w różnych sferach komunikacji (UMIEJĘTNOŚCI) – umie rozpoznać i opisać strukturę gatunkową wypowiedzi oraz wskazać jej wyznaczniki – odróżnia jednostki komunikacji językowej (wypowiedź) od zdania – jednostki języka (KOMPETENCJE SPOŁECZNE) – potrafi poddać analizie i ocenie z punktu widzenia skuteczności, etykiety językowej, kultury wypowiedzi i etyki mowy zjawiska obserwowane w zachowaniach językowych współczesnych Polaków – jest świadom zależności między skutecznością działania a wyborem właściwej w danej sytuacji strategii komunikacyjnej i właściwego gatunku wypowiedzi – ma świadomość złożoności problemów związanych z funkcjonowaniem języka jako środka komunikacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Ciągła ocena aktywności podczas zajęć (zob. też punkt "Uwagi"). Każdy z uczestników konwersatorium przygotowuje referat na temat uzgodniony z prowadzącym. Student może skorzystać z narzędzi SI do przygotowania pracy zaliczeniowej pod warunkiem, że uzgodni z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji. |
Praktyki zawodowe: |
Nie są przewidziane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kruk, Marta Piasecka, Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Marta Piasecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszcza się maksymalnie trzy nieobecności). Nie ma możliwości eksternistycznego zaliczenia zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Ławecka, Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Izabella Ławecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszcza się maksymalnie dwie nieobecności). Nie ma możliwości eksternistycznego zaliczenia zajęć. Podstawą zaliczenia jest aktywność na zajęciach oraz przygotowanie referatu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.