Podstawy metodologii badań psychospołecznych dla logopedów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1B1MP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy metodologii badań psychospołecznych dla logopedów |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna Logopedia ogólna i kliniczna - I rok II stopnia - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z metodami badań psychologicznych, sposobami pomiaru, rodzajami zmiennych oraz tokiem postępowania badawczego oraz wnioskowania |
Pełny opis: |
Metody badań psychologicznych Eksperyment Obserwacja Testy psychologiczne Pomiar w psychologii Skale Podstawowe statystyki Wnioskowanie w psychologii Zmienne w psychologii Zmienna niezależna Zmienna zależna Zmienne pośredniczące Tok postępowania badawczego Pytania badawcze Hipotezy badawcze |
Literatura: |
Brzeziński J.: Metodologia badań psychologicznych. PWN, Warszawa 2002 Łobocki, M.: Metody badań pedagogicznych. Warszawa, 1990 Pilch, T.; Bauman, T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa, 2001. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Wykorzystuje wiedzę teoretyczną i metodologiczną w zakresie językowokomunikacyjnym i logopedycznym w planowaniu własnej pracy badawczej ( w związku z planowaniem i opracowywaniem wyników badań do pracy magisterskiej oraz opracowywaniem pracy magisterskiej); samodzielnie stawia hipotezy badawcze i je weryfikuje, stosując właściwe metody i narzędzia badawcze Umiejętności: Prezentuje stan wiedzy na podstawie literatury przedmiotu, opisuje badania własne, formułuje wnioski z badań; zestawia literaturę przedmiotu oraz opracowuje spis treści, odsyłacze, przypisy, aneksy Kompetencje społeczne Rozpoznaje zależności między skutecznością działania a wyborem właściwej metody terapii |
Metody i kryteria oceniania: |
Test wyboru Kontrola obecności |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 35 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Olga Jauer-Niworowska, Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Ewa Haman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza studentów w problematykę planowania i realizowania procesu badawczego w oparciu o metodologię badań empirycznych, stosowaną w psychologii i innych naukach społecznych i w odniesieniu do badań dotyczących użycia i rozwoju języka oraz komunikacji i zaburzeń językowych. |
|
Pełny opis: |
Studenci poznają podstawowe pojęcia z zakresu metodologii badań psychospołecznych, etapy realizacji badań, wybrane metody statystyczne. Zapoznają się z problematyką badań normalizacyjnych; badań skuteczności interwencji. Uzyskują podstawowe informacje dotyczące doboru technik statystycznych i analizy danych, wnioskowania statystycznego, interpretacji wyników i ich ograniczeń. Główne zagadnienia: Podstawowe pojęcia z zakresu metodologii Proces badawczy w psychologii i innych naukach społecznych Metody badawcze (eksperyment, obserwacja, testy) Tworzenie i dobór narzędzi do badań Badania normalizacyjne Badania skuteczności interwencji Dobór technik statystycznych i analiza danych Interpretacja wyników badań Krytyczna analiza metodologiczna badań empirycznych dot. użycia i rozwoju języka i komunikacji oraz zaburzeń językowych. |
|
Literatura: |
Wybrane fragmenty z: Brzeziński, J. M. (2015). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Wydawnictwo Naukowe Scholar Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo Naukowe PWN. Milewski, S., & Kaczorowska-Bray, K. (2015). Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki. Harmonia Universalis. Shaughnessy, J. J., Zechmeister, J. S., & Zechmeister, E. B. (2007). Metody badawcze w psychologii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 35 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Ewa Haman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza studentów w problematykę planowania i realizowania procesu badawczego w oparciu o metodologię badań empirycznych, stosowaną w psychologii i innych naukach społecznych i w odniesieniu do badań dotyczących użycia i rozwoju języka oraz komunikacji i zaburzeń językowych. |
|
Pełny opis: |
Studenci poznają podstawowe pojęcia z zakresu metodologii badań psychospołecznych, etapy realizacji badań, wybrane metody statystyczne. Zapoznają się z problematyką badań normalizacyjnych; badań skuteczności interwencji. Uzyskują podstawowe informacje dotyczące doboru technik statystycznych i analizy danych, wnioskowania statystycznego, interpretacji wyników i ich ograniczeń. Główne zagadnienia: Podstawowe pojęcia z zakresu metodologii Proces badawczy w psychologii i innych naukach społecznych Metody badawcze (eksperyment, obserwacja, testy) Tworzenie i dobór narzędzi do badań Badania normalizacyjne Badania skuteczności interwencji Dobór technik statystycznych i analiza danych Interpretacja wyników badań Krytyczna analiza metodologiczna badań empirycznych dot. użycia i rozwoju języka i komunikacji oraz zaburzeń językowych. |
|
Literatura: |
Wybrane fragmenty z: Brzeziński, J. M. (2015). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Wydawnictwo Naukowe Scholar Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo Naukowe PWN. Milewski, S., & Kaczorowska-Bray, K. (2015). Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki. Harmonia Universalis. Shaughnessy, J. J., Zechmeister, J. S., & Zechmeister, E. B. (2007). Metody badawcze w psychologii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.