Wspomaganie rozwoju psychoruchowego i komunikacji interpersonalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1B2WR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wspomaganie rozwoju psychoruchowego i komunikacji interpersonalnej |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna Logopedia ogólna i kliniczna - II rok II stopnia - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia przybliżają problematykę zaburzeń w rozwoju psychomotorycznym i komunikacji interpersonalnej dzieci oraz metod ich terapii. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są problematyce rozwoju psychoruchowego dzieci, zaburzeń występujących w tym rozwoju, a także ich wpływie rozwój mowy. Podczas zajęć zostaną zaprezentowane różne rodzaje terapii psychomotorycznych i innych metod wspomagających rozwój psychoruchowy dzieci wraz z ich zastosowaniem w terapii logopedy. |
Literatura: |
Obowiązkowa: - Affolter F. (1999), Spostrzeganie, rzeczywistość, język, WSiP, Warszawa. - Bogdanowicz M. (1999), Metoda Dobrego Startu, WSiP, Warszawa. - Bogdanowicz M., Kasica A. (2003), Ruch Rozwijający dla wszystkich. Efektywność metody Weroniki Sherborne, Harmonia, Gdańsk. - Cieszyńska J., Korendo M. (2015), Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków. - Kulisiewicz B. (2007), Witaj piesku. Dogoterapia we wspomaganiu rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Impuls, Kraków. - Kurkowski Z. M. (2001), Stymulacja audio-psycho-lingwistyczna – Metoda Tomatisa, "Audiofonologia", t. 19, s. 197-202. - Przyrowski Z. (2020), Integracja sensoryczna, Empis, Warszawa. - Rogers S., Dawson G., Vismara L. (2014), Metoda Wczesnego Startu dla dziecka z autyzmem (ESDM), Wyd. Uniwersytet Jagielloński, Kraków - Skałbania B., Lewandowska-Kidoń T. (2015), Terapia pedagogiczna. Teoria, praktyka, refleksje, Wyd. WSP im. J. Korczaka w Warszawie, Warszawa. - Wiśniewska M. (2020), Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną, Impuls, Kraków. Uzupełniająca: - Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa DC: 0-3 R, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Fundament s.c., 2022. - Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M. (1997), Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP, Warszawa. - Borkowska M. (2019), Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne, Harmonia, Gdańsk. - Cieszyńska J. (2011), Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda Krakowska, Omega Stage System, Kraków. - Cytowska B., Winczura, B. (2008), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Impuls, Kraków. - Eliot, L. (2003). Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia, Media Rodzina, Poznań. - Knill M, Ch (1997), Dotyk i komunikacja, CMPP, Warszawa. - Knill M, Ch. (1997), Programy aktywności, CMPP, Warszawa. - Maas V. (2005), Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do integracji sensorycznej, WSiP, Warszawa. - Nordoff P., Robbins C. (2008), Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Historia, metoda i praktyka, Impuls, Kraków. - Sadowska L. (red.) (2004), Neurofizjologiczne metody usprawniania dzieci z zaburzeniami rozwoju, Wydawnictwo AWF, Wrocław. - Sherborne W. (2005), Ruch rozwijający dla dzieci, PWN, Warszawa. - Smyczek A., Komunikacja wspomagająca i alternatywna. O prawdziwym włączeniu dzieci niemówiących w zabawę i naukę w przedszkolu, „Bliżej przedszkola” 6.81, 2008, str. 36-40. - Wiśniewska, M. (2020), Znaczenie procesów przetwarzania sensorycznego w rozwoju komunikacji dzieci z ASD, [W:] J. Kwasiborska-Dudek, D. Emiluta-Rozya, Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD), Harmonia, Gdańsk. - Wiśniewska, M. (2017), Metody wspomagania rozwoju, [W:] A. Mikler-Chwastek. Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania występujące u małych dzieci, Difin, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - zna podstawową terminologię w zakresie treści przedmiotu, - zna większość metod wspomagających wykorzystywanych w pracy terapeutycznej oraz logopedycznej, - uzasadnia potrzebę wykorzystywania metod wspomagających w terapii logopedycznej. UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi rozpoznać większość zaburzeń rozwoju psychomotorycznego dzieci, - potrafi prawidłowo włączyć elementy metod wspomagających do terapii logopedycznej, - rozumie potrzebę wykorzystania metod wspomagających w terapii logopedycznej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w zakresie treści przedmiotowych, - rozumie konieczność stałego poszerzania swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności w zakresie treści przedmiotowych, - propaguje wiedzę na temat analizowanych metod i ich wykorzystania w pracy logopedycznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach, przygotowanie referatu/prezentacji wybranego tematu. Niezależnie od powodu możliwe są dwie nieobecności w semestrze. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 33 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Karsznia-Sobczak, Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Alicja Karsznia-Sobczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 33 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Karsznia-Sobczak, Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Teresa Lewandowska-Kidoń, Elżbieta Sadowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.