Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wspomaganie rozwoju psychoruchowego i komunikacji interpersonalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-L1B2WR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wspomaganie rozwoju psychoruchowego i komunikacji interpersonalnej
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Logopedia ogólna i kliniczna
Logopedia ogólna i kliniczna - II rok II stopnia - stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia przybliżają problematykę zaburzeń w rozwoju psychomotorycznym i komunikacji interpersonalnej dzieci oraz metod ich terapii.

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone są problematyce rozwoju psychoruchowego dzieci, zaburzeń występujących w tym rozwoju, a także ich wpływie rozwój mowy.

Podczas zajęć zostaną zaprezentowane różne rodzaje terapii psychomotorycznych i innych metod wspomagających rozwój psychoruchowy dzieci wraz z ich zastosowaniem w terapii logopedy.

Literatura:

Obowiązkowa:

- Affolter F. (1999), Spostrzeganie, rzeczywistość, język, WSiP, Warszawa.

- Bogdanowicz M. (1999), Metoda Dobrego Startu, WSiP, Warszawa.

- Bogdanowicz M., Kasica A. (2003), Ruch Rozwijający dla wszystkich. Efektywność metody Weroniki Sherborne, Harmonia, Gdańsk.

- Cieszyńska J., Korendo M. (2015), Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków.

- Kulisiewicz B. (2007), Witaj piesku. Dogoterapia we wspomaganiu rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Impuls, Kraków.

- Kurkowski Z. M. (2001), Stymulacja audio-psycho-lingwistyczna – Metoda Tomatisa, "Audiofonologia", t. 19, s. 197-202.

- Przyrowski Z. (2020), Integracja sensoryczna, Empis, Warszawa.

- Rogers S., Dawson G., Vismara L. (2014), Metoda Wczesnego Startu dla dziecka z autyzmem (ESDM), Wyd. Uniwersytet Jagielloński, Kraków

- Skałbania B., Lewandowska-Kidoń T. (2015), Terapia pedagogiczna. Teoria, praktyka, refleksje, Wyd. WSP im. J. Korczaka w Warszawie, Warszawa.

- Wiśniewska M. (2020), Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną, Impuls, Kraków.

Uzupełniająca:

- Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa DC: 0-3 R, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Fundament s.c., 2022.

- Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M. (1997), Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP, Warszawa.

- Borkowska M. (2019), Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne, Harmonia, Gdańsk.

- Cieszyńska J. (2011), Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda Krakowska, Omega Stage System, Kraków.

- Cytowska B., Winczura, B. (2008), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Impuls, Kraków.

- Eliot, L. (2003). Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia, Media Rodzina, Poznań.

- Knill M, Ch (1997), Dotyk i komunikacja, CMPP, Warszawa.

- Knill M, Ch. (1997), Programy aktywności, CMPP, Warszawa.

- Maas V. (2005), Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do integracji sensorycznej, WSiP, Warszawa.

- Nordoff P., Robbins C. (2008), Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Historia, metoda i praktyka, Impuls, Kraków.

- Sadowska L. (red.) (2004), Neurofizjologiczne metody usprawniania dzieci z zaburzeniami rozwoju, Wydawnictwo AWF, Wrocław.

- Sherborne W. (2005), Ruch rozwijający dla dzieci, PWN, Warszawa.

- Smyczek A., Komunikacja wspomagająca i alternatywna. O prawdziwym włączeniu dzieci niemówiących w zabawę i naukę w przedszkolu, „Bliżej przedszkola” 6.81, 2008, str. 36-40.

- Wiśniewska, M. (2020), Znaczenie procesów przetwarzania sensorycznego w rozwoju komunikacji dzieci z ASD, [W:] J. Kwasiborska-Dudek, D. Emiluta-Rozya, Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD), Harmonia, Gdańsk.

- Wiśniewska, M. (2017), Metody wspomagania rozwoju, [W:] A. Mikler-Chwastek. Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania występujące u małych dzieci, Difin, Warszawa.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- zna podstawową terminologię w zakresie treści przedmiotu,

- zna większość metod wspomagających wykorzystywanych w pracy terapeutycznej oraz logopedycznej,

- uzasadnia potrzebę wykorzystywania metod wspomagających w terapii logopedycznej.

UMIEJĘTNOŚCI:

- potrafi rozpoznać większość zaburzeń rozwoju psychomotorycznego dzieci,

- potrafi prawidłowo włączyć elementy metod wspomagających do terapii logopedycznej,

- rozumie potrzebę wykorzystania metod wspomagających w terapii logopedycznej.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w zakresie treści przedmiotowych,

- rozumie konieczność stałego poszerzania swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności w zakresie treści przedmiotowych,

- propaguje wiedzę na temat analizowanych metod i ich wykorzystania w pracy logopedycznej.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach, przygotowanie referatu/prezentacji wybranego tematu. Niezależnie od powodu możliwe są dwie nieobecności w semestrze.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 33 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Karsznia-Sobczak, Kamila Potocka-Pirosz
Prowadzący grup: Alicja Karsznia-Sobczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 33 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Karsznia-Sobczak, Kamila Potocka-Pirosz
Prowadzący grup: Teresa Lewandowska-Kidoń, Elżbieta Sadowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-c345f6b74 (2024-12-18)