Psycholingwistyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-N1B2PS |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.3
|
Nazwa przedmiotu: | Psycholingwistyka |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty 2 roku sepcjalizacji nauczycielskiej - stacjonarne 2-go sopnia Przedmioty specjalizacji nauczycielskiej - stacjonarne 2-go stopnia Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zaliczenie zajęć z językoznawstwa ogólnego. Znajomość podstaw neurolingwistyki (np. wyniesiona z zajęć „Mechanizmy uczenia się i strategie nauczania”) oraz orientacja w teoriach lingwistycznych i psychologicznych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z pogranicza psychologii i językoznawstwa. Są to problemy neurolingwistyki w świetle badań kognitywnych, problemy kategoryzacji językowej i organizacji słownika umysłowego, komunikacji zwierzęcej w konfrontacji z cechami języka ludzkiego, a także teorie filogenezy i ontogenezy mowy oraz psycholingwistyczne problemy dwujęzyczności i glottodydaktyki. Przedmiot wchodzi do puli zajęć przygotowujących studentów do pracy nauczyciela na II i III etapie edukacji. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają służyć przedyskutowaniu następujących tematów: 1. Wstęp do psycholingwistyki: przedmiot, historia i metodologia badań psycholingwistycznych. Podstawowe terminy. 2. Elementy neurolingwistyki w kontekście językoznawstwa kognitywnego („o języku ucieleśnionym”). 3. Słownik umysłowy i kategoryzacja językowa na przykładzie badań nad językiem emocji. 4. Język ludzi a język zwierząt. 5. Filogeneza języka: powstanie i rozwój języka ludzkiego. 6. Ontogeneza języka: biologiczne i kulturowe uwarunkowania rozwoju mowy dziecka. 7. Bilingwizm i nauczanie języków obcych w kontekście badań psycholingwistycznych. Na pierwszym spotkaniu możliwe będzie uzupełnienie programu o zagadnienia interesujące grupę oraz wprowadzenie modyfikacji zaproponowanych wyżej tematów. |
Literatura: |
- J. Aitchison, Ssak, który mówi. Wstęp do psycholingwistyki, Warszawa 1991. - J. Aitchison, Ziarna mowy: początki i rozwój języka, Warszawa 2002. - J. Bartmiński, Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin 2009. - B. Bierwiaczonek, O języku ucieleśnionym, [w:] Językoznawstwo kognitywne III. Kognitywizm w świetle innych teorii, red. O. Sokołowska, D. Stanulewicz, Gdańsk 2006. - J. Diamond, Trzeci szympans. Ewolucja i przyszłość zwierzęcia zwanego człowiekiem, Warszawa 1998. - M.D. Hauser, N. Chomsky, W.T. Fitch, The faculty of language: What is it, who has it, and how did it evolve? „SCIENCE” 2002, vol. 298, 22 listopada, s. 1569-1579: www.sciencemag.org - Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka, red. I. Kurcz, H. Okuniewska, Warszawa 2011. - M. Kielar-Turska, Eleonory Rosch koncepcja kategorii semantycznych. Badania własne [w:] Studia z psycholingwistyki ogólnej i rozwojowej, red. I. Kurcz, Wrocław 1983. - I. Kurcz, Język a psychologia, Warszawa 1992. - I. Kurcz, Pochodzenie języka, [w:] tejże Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2000, s. 29-45. - G. Lakoff, M. Johnson, Metafory w naszym życiu, Warszawa 1988 (wstęp T.P. Krzeszowskiego). - T. Maruszewski, Reprezentacje pojęciowe, [w:] tegoż Psychologia poznawcza, Warszawa 1996, s. 184-203. - A. Mikołajczuk, Mówiąc o uczuciach: między naturą i kulturą. O podstawach konceptualizacji uczuć w kontekście semantycznych badań porównawczych, „Etnolingwistyka” 2011, t. 23, s. 67-82. - Mózg a zachowanie, red. T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka, Warszawa 2005 (gł. rozdziały 19. i 20). - J. Porayski-Pomsta, Psycholingwistyka, "Polonistyka" 1989, z. 7. - Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, red. I. Kurcz, Gdańsk 2007 (Wstęp - s. 17-34). - Psycholingwistyka, red. J. B. Gleason, N. B. Ratner, Gdańsk 2005. - Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy, red. B. Bokus, G.W. Shugar, Gdańsk 2007. - R. M. Seyfarth, D. L. Cheney, Czy małpy myślą? „Świat Nauki” 1993, nr 2, s. 52-59. - J.R. Taylor, Kategoryzacja w języku. Prototypy w kategorii językoznawczej, Kraków 2001. - M. Tomasello, Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, Warszawa 2002. - A. Wierzbicka, Język - umysł - kultura. Wybór prac, red. J. Bartmiński, Warszawa 1999 (jeden artykuł do wyboru). - M. Zagrodzki, Słownik umysłowy [w:] Psychologia a semiotyka. Pojęcia i zagadnienia, red. I. Kurcz, Warszawa 1993, s. 178-190. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student umie: - wskazać miejsce psycholingwistyki wśród pokrewnych dziedzin nauki; - wyjaśnić tezę „o ucieleśnieniu języka”, odwołując się do wyników badań neurolingwistycznych; - opisać organizację i funkcjonowanie słownika umysłowego; - porównać cechy języka ludzkiego i systemów porozumiewania się zwierząt; - rozważyć hipotetyczne czynniki warunkujące narodziny i rozwój języka ludzkiego; - porównać główne teorie podstaw nabywania mowy przez dziecko; - określić warunki bilingwizmu, w tym pozytywne i negatywne konsekwencje różnych sytuacji nabywania języka drugiego oraz uczenia się języka obcego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności i końcowe zaliczenie pisemne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 32 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Maciejak, Agnieszka Mikołajczuk | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Mikołajczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.