Emisja głosu i techniki mowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-N3A3EGTM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu i techniki mowy |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty II roku specjlizacji "nauczycielskiej" dla filologii polskiej (III rok studiów) - zaoczne Przedmioty specjalizacji "nauczycielskiej" - niestacjonarne zaoczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Warsztaty służą kształceniu umiejętności prawidłowego posługiwania się głosem w pracy zawodowej. Mają na celu poszerzenie możliwości głosowych, pogłębienie świadomości ciała, poprawienie techniki mowy i wyrazistości wypowiedzi. Dostarczają wiedzy na temat budowy, funkcjonowania oraz higieny narządu głosu. |
Pełny opis: |
W ramach warsztatów realizowane są następujące zagadnienia: 1. Przedstawienie budowy oraz działania aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego z punktu widzenia ich optymalnego wykorzystania w zawodowej pracy głosem. 2. Ćwiczenia odpowiedniej do mówienia postawy ciała. 3. Wypracowanie umiejętności rozluźniania obszarów ciała odpowiedzialnych za tworzenie głosu. 4. Ćwiczenia oddechowe: oddychanie przeponowo - żebrowe, podparcie oddechowe, wydłużanie i wyrównywanie fazy wydechowej. 5. Ćwiczenia fonacyjne: miękki atak dźwięku, wykorzystanie rezonatorów. 6. Ćwiczenia artykulacyjne. 7. Praca nad techniką mowy. 8. Praca z tekstem. 9. Głos jako narzędzie pracy nauczyciela. Elementy autoprezentacji. 10. Higiena pracy głosem |
Literatura: |
1. Bednarek J. D., Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2002 2. Ciecierska-Zajdel B., Trening głosu, Warszawa 2012 3. Emisja głosu nauczyciela, red. M. Przybysz-Piwko. Warszawa 2006 4. Gawęda K., Łazewski J., Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995 5. Linklater K., Uwolnij swój głos, Kraków 2012 6. Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu. Poradnik dla nauczycieli, red. M. Śliwińska-Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, Łódź 2011 7. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2003 8. Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2000. 9. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007 10. Walczak- Deleżyńska M., Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001. 11. Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., Głos i jego zaburzenia: zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student: 1. Zna mechanizmy tworzenia głosu. 2. Potrafi opisać budowę narządu głosu. 3. Zna zasady higieny pracy głosem. 4. Umie rozpoznać nieprawidłowości mogące prowadzić do złych nawyków emisyjnych. Umiejętności Student: 1. Potrafi modyfikować złe nawyki emisyjne i artykulacyjne. 2. Potrafi zaprezentować ćwiczenia oddechowe, fonacyjne oraz poprawiające technikę mowy. Kompetencje społeczne: Student: 1. Akceptuje różnice wynikające z indywidualnych możliwości oraz ograniczeń w tworzeniu głosu i mowy. 2. Rozumie wpływ procesów psychicznych i fizycznych na indywidualną jakość głosu. 3. Docenia estetyczne walory wypowiedzi ustnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena ciągła i kontrola obecności (szczegółowe warunki zaliczenia w drugiej części sylabusa) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.