Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Programy autorskie i podręczniki polonistyczne w liceum

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-N3B1PAiPL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Programy autorskie i podręczniki polonistyczne w liceum
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Przedmioty specjalizacji "nauczycielskiej" - I rok studiów 2-go stopnia - zaoczne
Przedmioty specjalizacji "nauczycielskiej" - studia magisterskie 2-go stopnia - zaoczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zaliczenie specjalizacji metodycznej (nauczycielskiej) na studiach I stopnia

Zaliczone przedmioty wchodzące w skład specjalizacji metodycznej (nauczycielskiej) na studiach I stopnia



Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przedstawienie studentom specjalizacji nauczycielskiej aktualnych programów i podręczników polonistycznych dla liceum. Zajęcia mają charakter warsztatowy, dzięki czemu studenci poznają możliwości wykorzystania podręczników w sytuacjach dydaktycznych.

Pełny opis:

Punktem wyjścia zajęć jest analiza aktualnych podstaw programowych i wynikających z nich założeń merytorycznych. Przedstawiane są najczęściej wykorzystywane programy, analizie podlega ich wartość merytoryczna i dydaktyczna oraz przydatność w przygotowywaniu uczniów do wymagań stawianych przez Nową Maturę. Analizie programów towarzyszy refleksja nad funkcjami podręcznika szkolnego, zwłaszcza zaś podręcznika polonistycznego w liceum: dla kogo przeznaczony jest podręcznik i jakie powinny być kryteria jego wyboru. Szacowana jest także wartość podręcznika; przeglądowi podlegają najczęściej wykorzystywane obecnie podręczniki licealne. Ostatnim zagadnieniem podejmowanym na zajęciach jest relacja pomiędzy podręcznikiem a możliwościami realizacji programu oraz sposoby wykorzystywania podręcznika w samokształceniu.

Literatura:

Najczęściej wykorzystywane w praktyce licealnej programy i podręczniki:

1. Przeszłość to dziś – Stentor

2. Barwy epok – WSiP

3. Między tekstami – GWO

4. Słowa i teksty – WS PWN

5. Pamiętajcie o ogrodach – WSiP

6. Wśród znaków kultury – Mac Edukacja

Literatura przedmiotu:

1. C. Ornstein, F. P. Hunkins: Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka, Warszawa 1998 (wybrane rozdziały);

2. J. Nocoń: Dialogowość podręczników szkolnych [w:] Kształcenie porozumiewania się, red. S. Gajda, J. Nocoń, Opole 1994.

Efekty uczenia się:

Student zna:

- główne (najbardziej popularne w skali kraju) programy nauczania dotyczące kształcenia polonistycznego w liceum

- główne (najbardziej popularne w skali kraju) podręczniki kształcenia polonistycznego w liceum

- kryteria wyboru programów i podręczników

- relacje pomiędzy podręcznikami i możliwościami realizacji programu

- sposoby wykorzystywania podręczników w samokształceniu

Student umie:

- ocenić wartość merytoryczną programów oraz podręczników do kształcenia polonistycznego w liceum

- ocenić wartość w/w w przygotowaniu uczniów do sprostania wymaganiom stawianym przez Nową Maturę.

Student potrafi:

- poddać refleksji funkcjonowanie programów i podręczników do kształcenia literackiego w liceum

Metody i kryteria oceniania:

Bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność w trakcie ćwiczeń, złożenie w terminie pisemnej pracy zaliczeniowej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)