Wykład monograficzny: Geniusz i szaleństwo w sztuce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-S1A1W1-3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny: Geniusz i szaleństwo w sztuce |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - obowiązkowe przedmioty do wyboru - 1 r. Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 1 r. Sztuka pisania - wszystkie przedmioty |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | W trakcie wykładu przedstawiona zostanie problematyka związana z kategoriami geniuszu i szaleństwa (również ich splotu) w sztuce. Z jednej strony uwzględnione zostanie zróżnicowanie różnych dyskursów artystycznych; z drugiej historyczna zmienność związana z rozumieniem szaleństwa i genialności. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest prezentacja kategorii geniuszu i szaleństwa (często w ich wzajemnym splocie) pojawiających się na gruncie sztuki. W grę wchodzą przy tym zarówno koncepcje estetyczne, jak i tematyka oraz konteksty biograficzne. Przedmiotem zainteresowania staną się różne sztuki, a także historycznie zmienny, zróżnicowany w różnych kulturach, konstrukt geniuszu i szaleństwa. Punktem dojścia wywodu staną się współczesne dekonstrukcje obu tych kategorii, mające na celu demokratyzację sztuki. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest prezentacja kategorii geniuszu i szaleństwa (często w ich wzajemnym splocie) pojawiających się na gruncie sztuki. W grę wchodzą przy tym zarówno koncepcje estetyczne, jak i tematyka oraz konteksty biograficzne. Przedmiotem zainteresowania staną się różne sztuki, a także historycznie zmienny, zróżnicowany w różnych kulturach, konstrukt geniuszu i szaleństwa. Punktem dojścia wywodu staną się współczesne dekonstrukcje obu tych kategorii, mające na celu demokratyzację sztuki. Zagadnienia: 1. Koncepcje sztuki w związku z genialnością i szaleństwem; 2. Historyczne ujęcie szaleństwa i geniuszu; 3. Szaleństwo i geniusz w sztuce - nowoczesność: romantyzm i modernizm; 4. Sztuka jako talking/acting cure (szaleństwo i autoterapia); 5. Szaleństwo w filmie; 6. Szaleństwo w dramacie i teatrze; 7. Szaleństwo w malarstwie; 8. Szaleństwo i literatura; 9. Szaleństwo i muzyka; 10. Sztuka i melancholia, depresja; 11. Polskie szaleństwo i sztuka; 12. Szaleństwo i płeć; 13. Figury szaleństwa (Hamlet, Don Kichot, Ofelia); 14. Sztuka współczesna i eksces; 15. Geniusz i szaleństwo - współczesna dekonstrukcja. |
Literatura: |
1. M. Foucault, Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu; 2. M. Foucault, Literatura i szaleństwo; 3. M. Marcinów, Historia polskiego szaleństwa; 4. C. Lombroso, Geniusz i obłąkanie; 5. M. Stasiuk, T. Baran, Schizofrenik jako błazen; 6. Teoretycy, artyści i krytyce o sztuce (1700-1870), red. E. Grabska, M. Poprzęcka. |
Efekty uczenia się: |
- wiedza student(ka) dysponuje wiedzą i rozumieniem zjawisk związanych z przedmiotem wykładu: relacjami geniuszu, szaleństwa i sztuki; - umiejętności student(ka) potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę: interpretuje sztukę w związku z kategoriami i relacjami geniuszu i szaleństwa; - kompetencje społeczne student(ka) potrafi krytycznie odnieść się do posiadanej wiedzy; ma świadomość roli sztuki w rozwiązywaniu problemów społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach; - krótka praca pisemna (esej) na temat wybranego problemu poruszanego na wykładzie. |
Praktyki zawodowe: |
-- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Buryła, Michał Kuziak, Piotr Sadzik | |
Prowadzący grup: | Michał Kuziak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest prezentacja kategorii geniuszu i szaleństwa (często w ich wzajemnym splocie) pojawiających się na gruncie sztuki. W grę wchodzą przy tym zarówno koncepcje estetyczne, jak i tematyka oraz konteksty biograficzne. Przedmiotem zainteresowania staną się różne sztuki, a także historycznie zmienny, zróżnicowany w różnych kulturach, konstrukt geniuszu i szaleństwa. Punktem dojścia wywodu staną się współczesne dekonstrukcje obu tych kategorii, mające na celu demokratyzację sztuki. |
|
Pełny opis: |
Celem wykładu jest prezentacja kategorii geniuszu i szaleństwa (często w ich wzajemnym splocie) pojawiających się na gruncie sztuki. W grę wchodzą przy tym zarówno koncepcje estetyczne, jak i tematyka oraz konteksty biograficzne. Przedmiotem zainteresowania staną się różne sztuki, a także historycznie zmienny, zróżnicowany w różnych kulturach, konstrukt geniuszu i szaleństwa. Punktem dojścia wywodu staną się współczesne dekonstrukcje obu tych kategorii, mające na celu demokratyzację sztuki. Zagadnienia: 1. Koncepcje sztuki w związku z genialnością i szaleństwem; 2. Historyczne ujęcie szaleństwa i geniuszu; 3. Szaleństwo i geniusz w sztuce - nowoczesność: romantyzm i modernizm; 4. Sztuka jako talking/acting cure (szaleństwo i autoterapia); 5. Szaleństwo w filmie; 6. Szaleństwo w dramacie i teatrze; 7. Szaleństwo w malarstwie; 8. Szaleństwo i literatura; 9. Szaleństwo i muzyka; 10. Sztuka i melancholia, depresja; 11. Polskie szaleństwo i sztuka; 12. Szaleństwo i płeć; 13. Figury szaleństwa (Hamlet, Don Kichot, Ofelia); 14. Sztuka współczesna i eksces; 15. Geniusz i szaleństwo - współczesna dekonstrukcja. |
|
Literatura: |
1. M. Foucault, Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu; 2. M. Foucault, Literatura i szaleństwo; 3. M. Marcinów, Historia polskiego szaleństwa; 4. C. Lombroso, Geniusz i obłąkanie; 5. M. Stasiuk, T. Baran, Schizofrenik jako błazen; 6. Teoretycy, artyści i krytyce o sztuce (1700-1870), red. E. Grabska, M. Poprzęcka. |
|
Uwagi: |
--- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.