Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wokół sztuki interpretacji, czyli "sztuka czytania". Proseminarium literaturoznawcze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-S1A2P-JK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wokół sztuki interpretacji, czyli "sztuka czytania". Proseminarium literaturoznawcze
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - proseminaria - 2 r.
Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 2 r.
Sztuka pisania - wszystkie przedmioty
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

proseminaria

Założenia (opisowo):

Zajęcia poświęcone przygotowaniu studentów i studentek do napisania pracy naukowej, łączące namysł nad zagadnieniami merytorycznymi z dziedziny literaturoznawstwa – wraz z niezbędnymi kontekstami przynależącymi do innych dziedzin – z refleksją metodologiczną, konieczną podczas tworzenia tekstu naukowego.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Na zajęcia proseminaryjne składać się będą dwa elementy: charakterystyka i ćwiczenia aparatu naukowego niezbędnego do skonstruowania poprawnej (co najmniej) pracy licencjackiej oraz przedstawienie, charakterystyka i ćwiczenia popularnych metod interpretacyjnych tekstów literackich – na materiale polskiej poezji współczesnej, tj. XX i XXI wiecznej (na przykładach, m.in. wierszy Adama Zagajewskiego, Stanisława Barańczaka, Czesława Miłosza, Marcina Świetlickiego).

Pełny opis:

Na zajęcia proseminaryjne składać się będą dwa elementy: charakterystyka i ćwiczenia aparatu naukowego niezbędnego do skonstruowania poprawnej (co najmniej) pracy licencjackiej oraz przedstawienie, charakterystyka i ćwiczenia popularnych metod interpretacyjnych tekstów literackich – na materiale polskiej poezji współczesnej, tj. XX i XXI wiecznej (na przykładach, m.in. wierszy Adama Zagajewskiego, Stanisława Barańczaka, Czesława Miłosza, Marcina Świetlickiego).

Element I

Zakres materiału może być bardziej frapujący i poręczny dla tych studentów kierunku, którzy zaczęli swoją akademicką przygodę na „Sztuce pisania”. Omówione zostaną podstawowe elementy pracy naukowej na poziomie licencjatu, a zatem: zasady konstruowania wywodu interpretacyjnego oraz metodologia budowania tez oraz wniosków; charakterystyka stylu naukowego (składnia, leksyka, terminy etc.); zasady tworzenia i prezentowania bibliografii (podmiotowej, przedmiotowej, ewentualnie: kontekstualnej); zasady oraz normy tworzenia i zapisywania przypisów; normy segmentacji tekstu (rozdziały, wstępy, wnioski, podsumowania, streszczenia, słowa kluczowe etc.); procedura przygotowawcza oraz kształt obrony licencjatu (egzaminu licencjackiego). Przewidziane są elementy warsztatowe - gdzie będzie można przećwiczyć roboczo tworzenie własnych elementów pracy naukowej na konkretnych materiałach.

Element II

Omówione zostaną najbardziej popularne, w pewnym sensie kanoniczne czy też „klasyczne” metody interpretacji tekstu literackiego, a zatem:

1. Krytyka tematyczna

2. Analiza strukturalno – semiotyczna

3. Eksplikacja tekstu

4. Hermeneutyka

Metody te zostaną przećwiczone w formie warsztatowej na konkretnych tekstach poetyckich przywołanych wyżej autorów. Efektem ma być nabycie (lub też udoskonalenie) własnych umiejętności interpretacyjnych słuchaczy wraz z umiejętnością implementacji tych metod interpretacyjnych w tworzonych tekstach naukowych.

Literatura:

„Polonistyka” 1995/5

https://www.wsbinoz.edu.pl/wgrane-pliki/w._welskop_-_jak_napisac_prace_licencjacka_i_magisterska_-_wersja_elektroniczna.pdf

Efekty uczenia się:

1. Student pozna główne metody interpretacji tekstu literackiego stosowane na ogół w pracach licencjackich

2. Student przećwiczy poznane metody na wybranych tekstach literackich

3. Student zapozna się z tzw. aparatem naukowym (tok wywodu, styl naukowy, tworzenie przypisów, bibliografii etc.)

4. Student przećwiczy tworzenie tekstu naukowego

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywność na zajęciach, przykładowe interpretacje oceniane przez prowadzącego (co najmniej 2), krótki tekst naukowy oceniany przez prowadzącego.

Zaliczenie końcowe: sprawdzian pisemny w formie pytań otwartych.

Praktyki zawodowe:

Brak praktyk zawodowych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)