Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gatunki internetowe i język nowych mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-S1A3GI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Gatunki internetowe i język nowych mediów
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 3 r.
Sztuka pisania - wszystkie przedmioty
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Na zajęciach przyjrzymy się wybranym gatunkom medialnym, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk nowych, nietypowych lub intensywnie ewoluujących. Obserwacja będzie połączona z refleksją nad językiem nowych mediów i jego rolą w kreowaniu rzeczywistości.

Pełny opis:

Na zajęciach przyjrzymy się wybranym gatunkom medialnym, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk nowych, nietypowych lub intensywnie ewoluujących (m.in. wróżba, oświadczenie, commentary, pasta, podcast, reality show).

Ustalenia poprzemy wiedzą z zakresu genologii medialnej (różne koncepcje gatunków, formaty).

Obserwacja będzie połączona z refleksją nad językiem nowych mediów i jego rolą w kreowaniu rzeczywistości. Wykorzystamy narzędzia językoznawcze, socjolingwistyczne i kulturoznawcze.

Literatura:

Balcerzan E., W stronę genologii multimedialnej [w:] Genologia dzisiaj, red. W. Bolecki, I. Opacki, Warszawa 2000.

Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, Warszawa 2009.

Bauer Z., Gatunki dziennikarskie [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2012.

Briggs M., Telewizja i jej odbiorcy w życiu codziennym, przeł. B. Radwan, Kraków 2012.

Burgess J., Green J., YouTube. Wideo online a kultura uczestnictwa, przeł. T. Płudowski, Warszawa 2011.

Burkacka I., Memy a stereotypy, [w:] Internet jako przedmiot badań językoznawczych, red. E. Kołodziejek, R. Sidorowicz, Szczecin 2017.

E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, red. W. Godzic, Z. Bauer, Warszawa 2015.

Gatunki i formaty we współczesnych mediach, red. W. Godzic, A. Kozieł, J. Szylko-Kwas, Warszawa 2015.

Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2001.

Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2006.

Język w mediach elektronicznych, red. J. Podracki, E. Wolańska, Warszawa 2008.

Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2000.

Kamińska M., Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze Internetu, Poznań 2011.

Kaszewski K., Język dyskusji radiowej, Warszawa 2006.

Kaszewski K., Media o sobie. Językowe elementy autopromocyjne w przekazach

informacyjnych prasy, radia i telewizji, Warszawa 2018.

Kępa-Figura D., Gry językowe we współczesnej komunikacji medialnej – semantyczna i pragmatyczna analiza języka mediów, „Prace Językoznawcze UWM” 11, Olsztyn 2009.

Kępa-Figura D., Nowak P., Językowy obraz świata a medialny obraz świata, „Zeszyty Prasoznawcze” 2006, z. 1–2.

Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka, red. M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa 2009.

Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, tłum. A. Kacmajor, M. Kacmajor, Gdańsk 2000.

Lisowska-Magdziarz M., Polacy w nowej semiosferze. O perswazyjnych aspektach kultury popularnej [w:] Sztuka perswazji. Socjologiczne, psychologiczne i lingwistyczne aspekty komunikowania perswazyjnego, red. R. Garpiel, K. Leszczyńska, Kraków 2004.

Lisowska-Magdziarz M., Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Kraków 2008.

Maciejak K., YouTube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków 2018.

Media audiowizualne, red. W. Godzic, Warszawa 2010.

Ogonowska A., Psychologia mediów i komunikowania, Kraków 2018.

Pisarek W., Język mediów czy język w mediach?, „Język Polski” 96(2), 2016.

Skowronek B., Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków 2013.

Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006.

Stachyra G., Podcasting jako technologia audio. Perspektywy rozwoju, "Studia Medioznawcze", Warszawa 2017.

Uszyński J., Telewizyjny pejzaż genologiczny, Warszawa 2004.

Więckiewicz M., Blog w perspektywie genologii multimedialnej, Toruń 2012.

Wilkoń A., Spójność i struktura tekstu, Kraków 2002.

Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin 2004.

Wojtak M., Językoznawca jako badacz mediów (zarys problematyki), „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” 2015, nr 30.

Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2014.

Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza

Student zna:

- metody badawcze umożliwiające lingwistyczną analizę tekstów medialnych;

- podstawowe teorie i pojęcia z dziedziny językoznawstwa;

- gatunki medialne.

2. Umiejętności

Student potrafi:

- wykorzystać narzędzia językoznawcze do analizy przekazów medialnych;

- określić tendencje rozwojowe we współczesnej polszczyźnie w mediach;

- dostrzec i nazwać zabiegi językowe wykorzystywane w mediach.

3. Kompetencje społeczne

Student rozumie:

- rolę mediów w społeczeństwie;

- wpływ mediów na literaturę i sztukę;

- potrzebę refleksji nad językowym kształtem przekazów medialnych.

Metody i kryteria oceniania:

Metody:

1. Dyskusja – zajęcia będą miały charakter konwersatoryjny, najważniejszym elementem będzie twórcza dyskusja.

2. Analiza przekazów medialnych.

3. Samodzielna obserwacja zjawisk z obszaru współczesnych mediów.

Kryteria oceny:

Kolokwium/test

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Maciejak, Piotr Sadzik
Prowadzący grup: Katarzyna Maciejak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Maciejak, Piotr Sadzik
Prowadzący grup: Katarzyna Maciejak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)