Wprowadzenie do edytorstwa leksykograficznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-W1A2EL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do edytorstwa leksykograficznego |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty I roku specjalizacji edytorstwo naukowe i redakcja tekstu (II r. st.) - stacjonarne Przedmioty specjalizacji edytorstwo naukowe i redakcja tekstu dla polonistów - studia stacjonarne Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia przeznaczone wyłącznie dla studentów realizujących specjalizację redaktorsko-wydawniczą. Pobieżna znajomość rodzajów i funkcji publikacji leksykograficznych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadanie wprowadzić studenta w zagadnienia edytorstwa leksykograficznego. Będzie on realizowany poprzez przedstawianie różnych aspektów edycji dzieł leksykograficznych oraz warsztatu leksykografa. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie systematycznie przedstawić wiedzę na temat istoty edytorstwa leksykograficznego, historycznego rozwoju jego technik oraz warsztatu edytora-leksykografa w odniesieniu do różnych typów słowników. Słuchacze zapoznają się także z etapami tworzenia słownika jako dzieła z zakresu edytorstwa naukowego. Prezentacja treści odwołuje się do prac edytorskich nad konkretnymi opracowaniami z zakresu leksykografii i pozwala odpowiedzieć na pytanie, jak powstaje słownik. |
Efekty uczenia się: |
Student: WIEDZA 1. Umie opisać aparat naukowy niezbędny w pracy leksykografa oraz zna podstawową terminologię. 2. Potrafi wskazać główne tendencje w polskiej leksykografii i scharakteryzować najważniejsze czynniki mające wpływ na jej rozwój w poszczególnych okresach. 3. Zna i rozumie rolę leksykografii w kształtowaniu kultury. UMIĘJĘTNOŚCI 1. Umie przedstawić elementy warsztatu edytorskiego leksykografa na podstawie różnych opracowań leksykograficznych historycznych i współczesnych. 2. Umie wykorzystać narzędzia niezbędne w pracy leksykografa. 3. Potrafi krytycznie oceniać dostępne na rynku publikacje leksykograficznie. POSTAWY 1. Postrzega edytorstwo leksykograficzne jako zespół umiejętności z różnych dziedzin, uwzględnia i rozumie zależności między nimi. 2. Rozumie i krytycznie odnosi się do norm edytorskich w zależności od specyfiki wydawanych tekstów. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach. 2. Oddanie pracy zaliczeniowej. 3. Zdanie egzaminu pisemnego w sesji egzaminacyjnej semestru, w którym odbywały się zajęcia. Nakład pracy: 1. Udział w zajęciach - 15 godzin (0,5 ECTS). 2. Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin (0,5 ECTS). 3. Przygotowanie do egzaminu - 15 godzin (0,5 ECTS). Nieobecności: 1. Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. 2. Jeśli student ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymuje zaliczenia z zajęć. 3. Jeśli student chce usprawiedliwić nieobecności, musi w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim). 4. Student ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia. Wykorzystanie narzędzi AI: 1. Jeśli student chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi: a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia, b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji. 2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi. 3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji: a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub b. w sposób z nią nieuzgodniony, osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 45 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Cegieła, Milena Wojtyńska-Nowotka | |
Prowadzący grup: | Anna Cegieła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 45 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Cegieła, Katarzyna Maciejak | |
Prowadzący grup: | Anna Cegieła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.