Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etnografie dźwiękowe: grupa dyskusyjna / warsztat

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3102-LEDZ
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Etnografie dźwiękowe: grupa dyskusyjna / warsztat
Jednostka: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
Grupy: Moduł L3: Antropologia materialności/rzeczy
Przedmioty etnograficzne do wyboru
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Podczas zajęć zajmiemy się teoretycznymi i praktycznymi aspektami dźwięku w społecznych relacjach i badaniach etnograficznych.

Pełny opis:

Kurs stawia sobie cel odpowiedzi na pytania, dlaczego dźwięk jest ważny dla etnografii i w jaki sposób możemy go uwzględnić czy nawet użyć w pracy badawczej. Podczas spotkań zajmiemy się zróżnicowaniem kultur muzycznych i środowisk dźwiękowych, a także nowoczesnymi doświadczeniami dźwięku. Zastanowimy się, dlaczego kluczowe dla zrozumienia dźwięku są zarówno pojęcie środowiska, jak i technologia.

Równolegle osoby uczestniczące w zajęciach zajmą się poznawaniem narzędzi do pracy nad dźwiękiem oraz technik jego realizacji. Posłużymy się przy tym darmowymi, przystępnymi jeśli chodzi o poziom trudności programami.

Celem warsztatu ma być przygotowanie dźwiękowej realizacji, która może przybrać formę słuchowiska, reportażu, audycji radiowej, kompozycji muzycznej czy “audio paper”.

Zajęcia składają się z dwóch części: z warsztatu, polegającego na przygotowaniu w grupach “audio paper” czyli eksperymentalnej formy naukowej oraz z konwersatorium, poświęconego antropologicznej teorii dźwięku.

Literatura:

Bull, Michael. “iPod Culture: The Toxic Pleasures of Audiotopia.” The Oxford Handbook of Sound Studies, 2012, 526–543.

Chion, Michel. I999. The Voice in Cinema. Ed. and trans. Claudia Gorbman. New York:

Columbia University Press.

Cichocki, P. 2019 “INTRODUCTION TO THE SPECIAL ISSUE ETHNOGRAPHIC EAR”, Ethnologia Polona, 39, s. 5-9.

DeNora, Tia. Music in Everyday Life. Cambridge ; New York: Cambridge University Press, 2000.

Feld, Steven. Sound and Sentiment: Birds, Weeping, Poetics, and Song in Kaluli Expression. Durham, N.C.: Duke University Press, 1982.

Guattari, Félix. “Popular Free Radio.” Radiotext(e). New York: Semiotext(e), 1993.

Helmreich, Stefan. 2007. "An Anthropologist Underwater: Immersive Soundscapes,

Submarine Cyborgs, and Transductive Ethnography." American Ethnologist 34(4):621-641.

Ingold, Timothy. “Against Soundscape.” In Autumn Leaves: Sound and the Environment in Artistic Practice. Double Entendre, 2007.

Krogh Groth, Sanne, and Kristine Samson. “Audio Papers - a Manifesto.” Seismograf, 2016.

Meintjes L. 2003. Sound of Africa! Making Music Zulu in a South African Studio. Durham: Duke

University Press.

Pinch, Trevor J., and Frank Trocco. Analog Days: The Invention and Impact of the Moog Synthesizer. 1st Harvard University Press paperback edition. Cambridge, Massachusetts London, England: Harvard University Press, 2004.

Pink, Sarah. Etnografia wizualna: obrazy, media i przedstawienie w badaniach. Kraków: Wydawawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2009.

Rodgers, Tara. Pink Noises: Women on Electronic Music and Sound. Durham [NC]: Duke University Press, 2010.

Rouch, Jean, and Steven Feld. Ciné-Ethnography. Visible Evidence, v. 13. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2003.

Schafer, Raymond Murray. The New Soundscape. BMI Canada Limited Don Mills, 1969.

Schneider, Arnd, and Christopher Wright, eds. Anthropology and Art Practice. New York: Bloomsbury Academic, 2013.

Sterne, Jonathan. The Audible Past: Cultural Origins of Sound Reproduction. Durham: Duke University Press, 2003.

Sterne, Jonathan. “Sounds like the Mall of America: Programmed Music and the Architectonics of Commercial Space.” Ethnomusicology 41, no. 1 (1997): 22–50.

Stoller, Paul. The Taste of Ethnographic Things: The Senses in Anthropology. Contemporary Ethnography Series. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1989.

Thompson, Emily Ann. The Soundscape of Modernity: Architectural Acoustics and the Culture of Listening in America, 1900 - 1933. 1. paperback ed., Cambridge, Mass.: MIT Press, 2008.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność, aktywność, wspólnie lub indywidualnie przygotowana realizacja dźwiękowa, ewentualnie poszerzona o tekstowy opis (2-4 strony)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)