Etnografie dźwiękowe: grupa dyskusyjna / warsztat
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LEDZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Etnografie dźwiękowe: grupa dyskusyjna / warsztat |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Moduł L3: Antropologia materialności/rzeczy Przedmioty etnograficzne do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć zajmiemy się teoretycznymi i praktycznymi aspektami dźwięku w społecznych relacjach i badaniach etnograficznych. |
Pełny opis: |
Kurs stawia sobie cel odpowiedzi na pytania, dlaczego dźwięk jest ważny dla etnografii i w jaki sposób możemy go uwzględnić czy nawet użyć w pracy badawczej. Podczas spotkań zajmiemy się zróżnicowaniem kultur muzycznych i środowisk dźwiękowych, a także nowoczesnymi doświadczeniami dźwięku. Zastanowimy się, dlaczego kluczowe dla zrozumienia dźwięku są zarówno pojęcie środowiska, jak i technologia. Równolegle osoby uczestniczące w zajęciach zajmą się poznawaniem narzędzi do pracy nad dźwiękiem oraz technik jego realizacji. Posłużymy się przy tym darmowymi, przystępnymi jeśli chodzi o poziom trudności programami. Celem warsztatu ma być przygotowanie dźwiękowej realizacji, która może przybrać formę słuchowiska, reportażu, audycji radiowej, kompozycji muzycznej czy “audio paper”. Zajęcia składają się z dwóch części: z warsztatu, polegającego na przygotowaniu w grupach “audio paper” czyli eksperymentalnej formy naukowej oraz z konwersatorium, poświęconego antropologicznej teorii dźwięku. |
Literatura: |
Bull, Michael. “iPod Culture: The Toxic Pleasures of Audiotopia.” The Oxford Handbook of Sound Studies, 2012, 526–543. Chion, Michel. I999. The Voice in Cinema. Ed. and trans. Claudia Gorbman. New York: Columbia University Press. Cichocki, P. 2019 “INTRODUCTION TO THE SPECIAL ISSUE ETHNOGRAPHIC EAR”, Ethnologia Polona, 39, s. 5-9. DeNora, Tia. Music in Everyday Life. Cambridge ; New York: Cambridge University Press, 2000. Feld, Steven. Sound and Sentiment: Birds, Weeping, Poetics, and Song in Kaluli Expression. Durham, N.C.: Duke University Press, 1982. Guattari, Félix. “Popular Free Radio.” Radiotext(e). New York: Semiotext(e), 1993. Helmreich, Stefan. 2007. "An Anthropologist Underwater: Immersive Soundscapes, Submarine Cyborgs, and Transductive Ethnography." American Ethnologist 34(4):621-641. Ingold, Timothy. “Against Soundscape.” In Autumn Leaves: Sound and the Environment in Artistic Practice. Double Entendre, 2007. Krogh Groth, Sanne, and Kristine Samson. “Audio Papers - a Manifesto.” Seismograf, 2016. Meintjes L. 2003. Sound of Africa! Making Music Zulu in a South African Studio. Durham: Duke University Press. Pinch, Trevor J., and Frank Trocco. Analog Days: The Invention and Impact of the Moog Synthesizer. 1st Harvard University Press paperback edition. Cambridge, Massachusetts London, England: Harvard University Press, 2004. Pink, Sarah. Etnografia wizualna: obrazy, media i przedstawienie w badaniach. Kraków: Wydawawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2009. Rodgers, Tara. Pink Noises: Women on Electronic Music and Sound. Durham [NC]: Duke University Press, 2010. Rouch, Jean, and Steven Feld. Ciné-Ethnography. Visible Evidence, v. 13. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2003. Schafer, Raymond Murray. The New Soundscape. BMI Canada Limited Don Mills, 1969. Schneider, Arnd, and Christopher Wright, eds. Anthropology and Art Practice. New York: Bloomsbury Academic, 2013. Sterne, Jonathan. The Audible Past: Cultural Origins of Sound Reproduction. Durham: Duke University Press, 2003. Sterne, Jonathan. “Sounds like the Mall of America: Programmed Music and the Architectonics of Commercial Space.” Ethnomusicology 41, no. 1 (1997): 22–50. Stoller, Paul. The Taste of Ethnographic Things: The Senses in Anthropology. Contemporary Ethnography Series. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1989. Thompson, Emily Ann. The Soundscape of Modernity: Architectural Acoustics and the Culture of Listening in America, 1900 - 1933. 1. paperback ed., Cambridge, Mass.: MIT Press, 2008. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność, aktywność, wspólnie lub indywidualnie przygotowana realizacja dźwiękowa, ewentualnie poszerzona o tekstowy opis (2-4 strony) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.