Antropologia muzyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LMUZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia muzyki |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Moduł L08 (od 2023): Wizualność / sztuka / technologie Moduł L8: Antropologia wizualności i mediów Przedmioty etnograficzne do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć zaprezentuję, w jak różny sposób można mówić o muzyce w kontekście antropologicznym. Wybrane teksty pomogą umiejscowić różne zjawiska muzyczne w dyskursie współczesności, technologii, przemian kultury tradycyjnej, polityki i sztuki. Dotkną także tematu różnic w znaczeniach i kontekstach tworzenia, słuchania, odtwarzania oraz wykorzystywania dźwięków do różnych celów w różnych przestrzeniach kulturowych. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć będziemy rozmawiać o tym, w jak różny sposób można mówić o muzyce w kontekście antropologicznym. Muzyka w społecznościach tradycyjnych od najdawniejszych czasów stanowiła ważny element kultury, życia codziennego, religii. Według M. McLuhana świat „zachodni” zdominowała percepcja wizualna. Przez długie lata panował rozłam pomiędzy "twórczością ludową" a muzyką poważną, zamkniętą w sali koncertowej. Wyjście na koncert stawało się pewnego rodzaju rytuałem, kiedy "sztuka ludowa" stanowiła element codzienności. Wiek XX wraz z rozwojem technologii: wynalazkiem radia, telewizji, możliwością montażu, nagrywania i odtwarzania dźwięków zmienił tę sytuację o 180 stopni. Dziś słuchanie muzyki nie jest niczym wyjątkowym. Niektórzy mówią wręcz o zjawisku zalewania życia codziennego bezustannymi dźwiękami, przed którymi nie ma ucieczki (tzw. muzak). Wraz z środkami masowej komunikacji muzyka zmienia, a czasem traci swój lokalny kontekst – nie funkcjonują już geograficzne podziały, wskazujące gdzie, kto, jaką muzyką ma grać i jakiej słuchać. Ponadto style muzyczne stają się ważnymi składnikami tożsamości słuchaczy i wykonawców. Wybrane teksty pomogą umiejscowić różne zjawiska muzyczne w dyskursie technicyzacji, mechanizacji, polityki i sztuki. Dotkną także tematu muzyki pozaeuropejskiej, różnic w znaczeniach i kontekstach tworzenia, słuchania, odtwarzania oraz wykorzystywania dźwięków do różnych celów.Wielu zajęciom towarzyszyć będą muzyczne i filmowe ilustracje. |
Literatura: |
Dahlig P. 1993 Ludowa praktyka muzyczna w komentarzach i opiniach wykonawców w Polsce, Warszawa. Żerańska-Kominek S. 1995 Muzyka w kulturze, Warszawa. Czekanowska A. 2008 Kultury tradycyjne wobec współczesności. Muzyka, poezja, taniec, Warszawa Storey J. 2003 Muzyka popularna w: Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Kraków Frith Simon 2011 Sceniczne rytuały. O wartości muzyki popularnej, przeł. M. Król, Kraków. Rasmussen S. 2005 A temporary diaspora: contested cultural representation in Tuareg international musical performance, w: Anthropological Quarterly, nr 78, t. 4, str. 793-826. Gwizdalanka D. 1999 Muzyka i polityka, Kraków Kuligowski W 2007 Antropologia współczesności, wiele światów, jedno miejsce, rozdziały: Turbo folk: kogo kochały serbskie kobiety, Arabrap, Muzyka imigrantów, Kraków Turbo-folk, czyli Bregović w rytmie techno – Zakorzenienie Woźniak Z., 1998 Fenomen disco polo i jego miejsce w polskiej kulturze masowej lat dziewięćdziesiątych [w:] „Etnografia Polska", t. XLII: 1998, z. 1-2 Czy zmierzch kultury ludowej, red. A. Dobroński, B. Gołębiowski, S. Zagórski 1997 Gould G 1969 Perspektywy muzyki nagrywanej, „Res Facta”, nr 3. J. Oswald 2010 Ulepszone przez pożyczającego. Etyka muzycznego długu [w:] Kultura dźwięku Adorno T. 1941 On popular music, w: Studies in Philosophy and Social Science, str. 17-48, New York. Chambers I. 2010 Spacer słuchowy [w:]Kultura dźwięku, Warszawa. Urszula Jarecka – Od teledysku do wideoklipu. Ewolucja idiomu klipowego Wiesław Godzic: Wideo, czyli kontrolowanie iluzji wolności Ryszard W. Kluszczyński – Wprowadzenie do problematyki sztuki wideo [wszystkie trzy w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Brent Luvaas 2009 Dislocating Sounds: The Deterriorialization of Indonesian Indie Pop., w: Cultural Anthropology, nr 24, t. 2, pp. 246–279. Ruxandra Ana 2018 A lo Cubano: Utowarowienie tańca i reprezentacje kubańskości w kontekście turystyki kulturowej. "Lud" t. 102, s. Waldemar Kuligowski 2013 Ludzie, sztuka, pieniądze. Festiwalizacja w Polsce. "Czas Kultury" nr 4, s. 5-15. Magdalena Szpunar 2021 Emocje muzyczne jako emocje estetyczne, „Kultura Współczesna” 2(114), s. 134-146 Barbara Jabłońska 2021, THE VIRUS AS A CATALYST FOR CULTURE? SOCIOLOGICAL REFLECTIONS USING AS EXAMPLE, THE MUSICAL PRACTICES DURING THE COVID-19 PANDEMIC, "Kultura i społeczeństwo", nr 1, s.145-161. Jakub Kopaniecki 2021, Trzy ćwierćnuty i pauza. Społeczności akustyczne protestów na przykładzie strajków kobiet we Wrocławiu, W: E. Dziwak, K. Gheorghe (red). Wokół Strajków Kobiet, s. 67 -82. Agata Stanisz 2018, Antropologia dźwięku wobec protestów społecznych i politycznych. Prace Etnograficzne (46), s. 89-115. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: umie ustosunkować się do współczesnych zjawisk w sferze kultury popularnej zna podstawy teorii etnomuzykologicznych orientuje się w wybranych stylistykach muzycznych i zna ich społeczny kontekst |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) - 15% analiza utworu - 10% końcowe zaliczenie - prezentacja wybranego tematu - 60% kontrola obecności - 15% dopuszczalne dwie nieobecności nieusprawiedliwione |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Małanicz-Przybylska | |
Prowadzący grup: | Maria Małanicz-Przybylska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.