Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia sztuki nowoczesnej powszechnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-LNWPW-W13
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia sztuki nowoczesnej powszechnej
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wykład prezentujący wybrane problemy sztuki

europejskiej i amerykańskiej od XVIII do początku XX

wieku.

Pełny opis:

Wykład prezentujący wybrane problemy sztuki

europejskiej i amerykańskiej od XVIII do początku XX

wieku. Monograficznie będą omawiane wybrane

zjawiska o kluczowym znaczeniu dla przełomu

romantycznego ("poetyka ruin", malarstwo portretowe w

Anglii, osjanizm i "odkrycie" Szekspira oraz Miltona dla

sztuk plastycznych, sztuka Goi, narodziny tzw. ogrodu

angielskiego, architektura klasycystyczna, nowe typy

pejzażu po 1800 r.), a ponadto historyzm w architekturze

XIX wieku, różne postacie realizmu i naturalizmu w

malarstwie XIX wieku (ze szczególnym uwzględnieniem

impresjonizmu), symbolizm w sztukach plastycznych,

problem wystaw światowych, architektura "inżynieryjna"

i secesja, a wreszcie narodziny kierunków

awangardowych i ich rozwój do około 1918 roku.

Metody prowadzenia zajęć:

wykład z prezentacją multimedialną

Literatura:

Przykładowe opracowania ogólne:

Barry Bergdoll, European Architecture 1750-1890,

Oxford 2000

David Bianco, Lucia Mannini, Anna Mazzanti,

Akademizm, romantyzm, realizm, tłum. H. Podgórska,

Warszawa 2011

Biedermeier, kat. wyst. MNW, red. nauk. Agnieszka

Rosales Rodriguez, Warszawa 2017

Silvestra Bietoletti, Klasycyzm i romantyzm 1770-1840,

Tłum. T. Łozińska, Warszawa 2006

Jean-Louis Cohen, The Future of Architecture, London

2012

Modris Eksteins, Święto wiosny. Wielka wojna i

narodziny nowego wieku, przeł. K. Rabińska, Warszawa

1996 (i 2014)

Kenneth Frampton, Modern architecture. A Critical

History, London 2003 (i inne wydania)

Hans Hofstätter, Symbolizm, Warszawa 1987 (i inne

wydania)

Wiesław Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa 2005 (i

inne wydania)

Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1973 (i inne

wydania)

On Classic Ground: Picasso, Léger, de Chirico and the

New Classicism, 1910-1930. Elizabeth Gowling, Jennifer

Mundy. Tate Gallery Publ., 1990

Maria Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1977 (i inne

wydania)

John Rewald, Historia impresjonizmu, przeł. J. Guze,

Warszawa 1985

David Watkin, Historia architektury zachodniej,

Warszawa 2001

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student:

Student umie opisać sztukę omawianego okresu

identyfikując i wartościując zjawiska i problemy

szczególnie istotne. Potrafi rozpoznać, określić czas

powstania i autorstwo dzieł szczególnie ważnych. Ma

podstawową wiedzę w zakresie najważniejszych

artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk

od XVIII do początków XX w.

K_W02 – zna podstawową terminologię historyczno-

artystyczną dotyczącą dzieł sztuki nowoczesnej

powszechnej (europejskiej i amerykańskiej) od XVIII do

początku XX w., w szczególności w zakresie technik,

materiałów, funkcji, datowania

K_W03 – ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu

historii sztuki, obejmującą dzieje, teorię i metodologię

dyscypliny

K_W04 – ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z

zakresu historii sztuki nowoczesnej powszechnej

(europejskiej i amerykańskiej) od XVIII do początku XX w.

w ujęciu chronologicznym, tematycznym i

problemowym, w zakresie najważniejszych

artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk

K_W16 – ma podstawową wiedzę o powiązaniach

historii sztuki powszechnej z innymi dziedzinami nauki,

jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze,

religii i literaturze. Zna i rozumie kontekst tych powiązań

oraz jego uwarunkowania i skutki.

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia:

Egzamin pisemny

Kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 55% punktów na

egzaminie pisemnym.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 28 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Czapelski, Iwona Luba
Prowadzący grup: Marek Czapelski, Iwona Luba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-bc9fa12b9 (2025-06-25)