Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Środkowoeuropejskie sieci architektoniczne XX wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-LSSA-K
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Środkowoeuropejskie sieci architektoniczne XX wieku
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest prześledzenie fragmentów ponadnarodowej sieci wymiany wiedzy, idei i doświadczeń, a także wybranych relacji pomiędzy architektami, które kształtowały modernizm w centralnej części Europy. Problematyka zajęć dotyczy nie tyle konkretnych obiektów architektonicznych, ile skomplikowanych mechanizmów materialnej i niematerialnej produkcji, jakie za nimi stoją oraz sposobów ich systematyzowania i opisywania

Pełny opis:

W oparciu o aktualny stan badań nad kulturą architektoniczną Środkowej i Centralnej Europy omówione zostaną przykłady znaczenia dla konstytuowania się międzynarodowych sieci wymiany działalności:

- instytucji (ze szczególnym uwzględnieniem badawczych)

- biur projektowych, nieformalnych grup architektonicznych oraz poszczególnych osób

- organizacji zawodowych

- konkursów architektonicznych

- prasy specjalistycznej i innych sposobów komunikowania

- projektów międzynarodowych, usług konsultingowych w zakresie architektury, urbanistyki i konserwacji zabytków

- programów stypendialnych, seminariów i międzynarodowych kongresów

Literatura:

Iris Meder, Azra Charbonnier, Suzanne Krizenecky, Gabriele Ruff (Red.), Lifting the Curtain. Architekturnetzwerke im Mitteleuropa, Müry Salzmann, Wien, 2015

Andrzej Szczerski, Modernizacje 1918-1939. Czas przyszły dokonany, MS2 Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2010.

Łukasz Stanek (red.), Team 10 East. Revisionist Architecture in Real Existing Modernism, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa 2014

Maroje Mrduljaš, Vladimir Kulić (red.), Unfinished Modernisa -

tions – Between Utopia and Pragmatism. Croatian

Architects’ Association, Zagrzeb 2012

Jacek Purchla, Wolf Tegethoff, Naród, Styl, Modernizm. Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2006

Tadeusz Barucki, Maciej Nowicki, Arkady, Warszawa 1986

L’architecture moderne à l’Expo 58. Pour un monde plus humain, red. Rika Devos, Mil de Koning. Mercator, Brüssel 2006

Bruselský sen. Československá účast na světové výstavě

Expo 58 v Bruselu a životní styl 1. poloviny 60. let, Red. Vít

Havránek, Daniela Kramerová, Vanda Skálová. Arbor

Vitae, Praha 2008

Piotr Bujas, Alicja Gzowska, Aleksandra Kędziorek, Łukasz Stanek, Postmodernism is Almost All Right. Polish Architecture After Socialist Globalisation. Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa 2012

City above the City – The Vision of Karel Prager, Red. CCEA – Lenka Lednická, Yvette Vašourková. CCEA, Praha 2011

Alan Dingsdale, Mapping Modernities – Geographies of Central

and Eastern Europe. Routledge, London 2002

East European Modernism. Architecture in Czechoslovakia,

Hungary and Poland Between the Wars, 1919-1939, Red. Wojciech Leśnikowski. Rizzoli, New York 1996

Liljana Kolešnik (Red.), Socialism and Modernity: Art, Culture

and Politics 1950–1974, Museum of Contemporary Art Zagreb, 2011

Vladimir Kulić, Maroje Mrduljaš, Wolfgang Thaler, Modernism

In-Between: The Mediatory Architectures of Socialist Yugoslavia. jovis, Berlin 2012

Modern and/or Totalitarian in the Architecture of the 20 th Century in Slovakia, Red. Henrieta Moravčíková.

Slovart, Bratislava 2013

Efekty uczenia się:

Student zna definicję oraz kluczowe zjawiska związane definiowaniem architektonicznych sieci współpracy. Potrafi opisać przemiany w architekturze wywołane zinstytucjonalizowanym transferem wiedzy i technologii oraz nieformalnymi powiązaniami twórców. Rozpoznaje ich przyczyny i skutki, które jest w stanie usytuować w szerszym kontekście kulturowym. Ma opanowany słownik opisu architektury nowoczesnej i potrafi zastosować go w samodzielnej wypowiedzi pisemnej. Jest w stanie samodzielnie wyszukać informacje w źródłach, stawiać hipotezy i wyciągać wnioski.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)