Wybrane zagadnienia z nowoczesnej sztuki żydowskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LWZSZZ-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia z nowoczesnej sztuki żydowskiej |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Założeniem konwersatorium jest zapoznanie się z ważniejszymi zjawiskami artystycznymi w szeroko rozumianej nowoczesnej sztuce żydowskiej (plastyce, architekturze) w diasporze w latach 1800-1950 oraz ich analiza. |
Pełny opis: |
1. Narodziny nowoczesnej sztuki żydowskiej w II poł. XIX w. 2. Architektura synagog w XIX i I poł. XX w. 3. Etos syjonistyczny w nowoczesnej sztuce żydowskiej. 4. Żydowskie środowiska artystyczne w Niemczech, Rosji i we Francji w I poł. XX w. 5. Tematyka biblijna i religijna jako źródło inspiracji dla nowoczesnych artystów żydowskich. 6. Udział artystów żydowskich w rozwoju kierunków awangardowych. 7. Artyści żydowscy w obliczu Szoa. Poszczególne tematy mogą ulec niewielkim zmianom. |
Literatura: |
Art in Jewish Society, red. Jerzy Malinowski, Małgorzata Stolarska-Fronia, Renata Piątkowska, Tamara Sztyma, Warszawa-Toruń 2016. Ziva Amishai-Maisels, The Jewish Jesus, „Journal of Jewish Art” 1982, nr 9, s. 984–104. Ziva Amishai-Maisels, Origins of the Jewish Jesus, w: Complex Identities: Jewish Consciousness and Modern Art, ed. by Matthew Baigell, Milly Heyd, New Brunswick 2001, s. 51–86. Ziva Amishai-Maisels, Depiction and Interpretation: Influence of the Holocaust on Visual Arts, Oxford 1993. Ziva Amishai-Maisels, Chagall’s White Crucifixion, „Art Institute of Chicago Museum Studies” 1991, nr 17, 2, s.138–153. Ziva Amishai-Maisels, Art Confronts the Holocaust, w: After Auschwitz. Responses to the Holocaust in Contemporary Art, ed. by Monica Bohm-Duchen, Lund Humphries, London. 1995, s. 49–77. Matthew Baigell, Jewish-American Artists and the Holocaust, New Brunswick, New Jersey, and London 1997. Samantha Baskind, Jewish Artists and the Bible in Twentieth- Century America, Philadelphia 2014. Eleonora Bergman, Nurt mauretański w architekturze synagog Europy Środkowo-Wschodniej w XIX i na początku XX wieku, Warszawa 2004. Michael Berkowitz, Zionist Culture and West European Jewry Before the First World War, Cambridge 1993. Richard I. Cohen, Jewish Icons: Art and Society in Modern Europe, Berkeley 1998. Monika Czekanowska-Gutman, Reclaiming Biblical Heroines. Portrayals of Judith, Esther and the Shulamite in Early Twentieth Century Jewish Art (Brill's Series in Jewish Studies), Leiden, Boston 2022. Harold Hammer-Schenk, Synagogen in Deutschland: Geschichte einer Baugattung im 19. und 20. Jahrhundert 1780- 1933, Hamburg 1981. Benjamin Harshav, Marc Chagall and the Lost Jewish World. The Nature of Chagall’s Art and Iconography, Rizzoli, New York 2006. Milly Heyd, Lilien: Between Herzl and Ahasver, w: Theodor Herzl. Visionary of the Jewish State, ed. by Gideon Shimoni, Robert Wistrich, Jerusalem 1990, s. 265–292. Artur Kamczycki, Syjonizm i sztuka. Ikonografia Teodora Herzla, Poznań 2014. Avram Kampf, From Chagall to Kitaj. Jewish Experience in the Art of the Twentieth Century, Massachusetts 1984. Jerzy Malinowski, Malarstwo i rzeźba Żydów Polskich w XIX i XX w., Warszawa 2000. Jewish Dimensions in Modern Visual Culture, red. Rose-Carol Washington Long, Matthew Baigell, Milly Heyd, Hanover and, London 2010. Jewish Religious Architecture: From Biblical Israel to Modern Judaism, ed. by Steven Fine, Leiden, Boston 2020. Dalia Manor, Art in Zion: the Genesis of Modern National Art in Jewish Palestine, New York 2005. Amitai Mendelsohn, Behold the Man. Jesus in Israeli Art, Jerusalem 2017. Margaret Olin, The Nation Without Art. Examining Modern Discourses on Jewish Art, Lincoln, London 2001. Polski słownik judaistyczny: dzieje, kultura, religia, oprac. Zofia Borzymińska, Rafał Żebrowski, t. 1,2, Warszawa 2003. Gabrielle Sed Rajna, Jewish Art, Tel Aviv 1987. Nurit Shilo-Cohen, Bezalel: 1906–1929, Jerusalem 1983. Catherine M. Soussloff, Jewish Identity in Modern Art History, Berkeley–Los Angeles–London 1999. Lynne M. Swarts, Gender, Orientalism and the Jewish Nation. Women in the Work of Ephraim Moses Lilien at the German Fin de Siècle, New York, London, Oxford, New Delhi, Sidney 2020. The Emergence of Jewish Artists n Nineteenth-Century Europe, ed. by Susan Tumarkin Goodman, New York 2002. Wiener Synagogen. Ein Memory. Viennese Synagogues: A Memory, ed. by Bob Martens, Herbert Peter, Danielle Spera, Werner Hanak-Lettner, Wien 2016. |
Efekty uczenia się: |
K_W02 zna podstawową terminologię historyczno- artystyczną dotyczącą nowoczesnej sztuki żydowskiej, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków przechowywania K_W03 ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu nowoczesnej sztuki żydowskiej, obejmującą teorię i metodologię dyscypliny K_W04 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu nowoczesnej historii sztuki żydowskiej w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk K_W05 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych osiągnięciach aktualnej nowoczesnej sztuki historii sztuki K_W14 posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze żydowskiej oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych K_W16 ma podstawową wiedzę o powiązaniach nowoczesnej historii sztuki żydowskiej z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze K_W17 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów nowoczesnej sztuki żydowskiej, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności oraz na podstawie testu końcowego ze znajomości dzieł sztuki i zagadnień analizowanych w trakcie zajęć. Pisemny test obejmuje rozpoznawanie slajdów, pytania testowe i opisowe. Minimalnym progiem zaliczenia jest 50% uzyskanych punktów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 14 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czekanowska-Gutman | |
Prowadzący grup: | Monika Czekanowska-Gutman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.