Między GS-em a PEWEX-em, czyli konsumpcja w PRL
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-MGSPEWEX-KK |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Między GS-em a PEWEX-em, czyli konsumpcja w PRL |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria z historii kultury |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Tematem konwersatorium będzie szeroko rozumiana konsumpcja (od żywności po czas wolny) w (równie szeroko rozumianej) PRL (1944/45-1989) z elementami porównania z okresem Dwudziestolecia międzywojennego i okupacji oraz po 1989 r. W oparciu o różne rodzaje źródeł – prasa, film fabularny i dokumentalny, karykatury, ego-dokumenty, materiały urzędowe zostaną zaprezentowane/omówione takie problemy jak konsumpcja żywności, motoryzacja, czas wolny etc. |
Pełny opis: |
Tematem konwersatorium będzie szeroko rozumiana konsumpcja (od żywności po czas wolny) w (równie szeroko rozumianej) PRL (1944/45-1989) z elementami porównania z okresem Dwudziestolecia międzywojennego i okupacji oraz po 1989 r. W oparciu o różne rodzaje źródeł – prasa, film fabularny i dokumentalny, karykatury, ego-dokumenty, materiały urzędowe zostaną zaprezentowane/omówione takie problemy jak konsumpcja żywności, motoryzacja, czas wolny etc.). 1.Zajęcia wstępne: ustalenie listy uczestników, prezentacja tematów, źródeł, literatury. 2. Wprowadzenie do tematu I: Konsumpcja w Polsce 1918-1945 3. Wprowadzenie do tematu II: Zrozumieć PRL (George J. Flemming [wł. Jerzy Działak], Polska mało znana, Paryż 1967). 4-5. Problem nr 1: mięso. 6. Problem nr 2: alkohol 7. Problem nr 3: mieszkanie 8. Problem nr 4: samochód. 9. Problem nr 5: dolar i złoto, czyli lek na ciężkie czasy. 10. „Chcemy być nowocześni” – czyli przełom konsumpcyjny „długich lat 60.”. 11-12. Konsumpcyjna codzienność w świetle ogłoszeń drobnych („Życie Warszawy”, 1944-1995). 13-14. Sopot i Zakopane: czyli czas wolny to też konsumpcja. 15. „Co zostało?”, czyli poszukiwanie śladów peerelowskiej konsumpcji we własnych domach. |
Literatura: |
- B. Brzostek, PRL na widelcu, Warszawa 2010; Richard - W. Bulliet (red.), Historia XX wieku, Warszawa 2001; - George J. Flemming [wł. Jerzy Działak], Polska mało znana, Paryż 1967 - A. Czocher, W okupowanym Krakowie. Codzienność polskich mieszkańców miasta 1939-1945, Gdańsk 2011 - W. Fułek, R. Stinzing-Wojnarowski, Kurort w cieniu PRL-u. Sopot 1945-1989, Gdańsk 2007. - D. Jarosz, Mieszkanie się należy. Studium z peerelowskich praktyk społecznych, Warszawa 2010. - J. Kochanowski, Tylnymi drzwiami. „Czarny rynek” w Polsce 1944-1989, Warszawa 2015; - J. Kochanowski, Rewolucja międzypaździernikowa. Polska 1956-1957, Kraków 2017. - J. Kochanowski, „Wolne miasto”. Zakopane 1956-1970, Kraków 2019. - K. Kosiński, Historia pijaństwa w czasach PRL. Polityka-obyczaje-szara strefa-patologie, Warszawa 2008. - W. Mędrzecki, Sz. Rudnicki, J. Żarnowski, Społeczeństwo polskie w XX wieku, Warszawa 2003; - Społeczeństwo PRL. T. 1, red. S. Jankowiak, D. Skotarczak, I. Skórzyńska, Poznań 2011; T. Szarota, Okupowanej Warszawy dzień powszedni. Studium historyczne [wiele wydań] - H. Wilk, Między pragmatyzmem a oczekiwaniami. Społeczeństwo, władza i samochody w Polsce 1945–1970, Wydawnictwo IH PAN, Warszawa 2017. - Wizje nowoczesności . lata 50. i 60. – wzornictwo, estetyka, styl życia, red. A. Kiełczewska, M. Porajska-Hałka, Warszawa 2011 - Wojna. Doświadczenie i zapis, red. S. Buryła, P. Rodak, Kraków 2006; - M. Wojtyński, Telewizja w Polsce do 1972 roku, Warszawa 2011; - K. Wyka, Życie na niby, Kraków 2010 - Janusz Żarnowski, Polska 1918-1939. Praca. Technika. Społeczeństwo, Warszawa 1999. - Życie codzienne w PRL (1956-1989), red. G. Miernik, S Piątkowski, Radom 2006 |
Efekty uczenia się: |
K_W14 - Student uczestniczący w konwersatorium nabywa wiedzę zarówno o podstawowych pojęciach związanych z historią społeczną w ogóle, jak o wybranych problemach i procesach z historii społecznej Polski w XX wieku. Oprócz zapoznania się z metodologią, terminologią, faktografią, czy periodyzacją uczestnik wykładu będzie mógł rozpoznać zależności między historią społeczną a polityczną, gospodarczą, czy dziejami kultury. K_W16 - Zdobędzie wiedzę i instrumentarium zarówno do zrozumienia przeszłości, jak wielu procesów zachodzących obecnie. K_U05 - Prowadzona podczas ćwiczeń praca ze źródłami pozwoli uczestnikom na udoskonalenie umiejętności krytyki źródeł i pomoże w wykorzystaniu ich we własnych badaniach; K_U07 – studenci udoskonalą umiejętność dyskusji i merytorycznego argumentowania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny uczestnika zajęć będą: - obecność; osoby, które opuszczą (bez ważnego i udokumentowanego powodu) więcej niż dwa zajęcia nie mogą zaliczyć zajęć. - aktywność podczas zajęć (udział w dyskusji etc.). - kreatywność (np. samodzielne przygotowanie prezentacji multimedialnej). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.