Seminarium licencjackie (podstawowe) dr K. Mroziewicz, dr M. Herman
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-SEMLICHM |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie (podstawowe) dr K. Mroziewicz, dr M. Herman |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Seminaria |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Skrócony opis: |
Program seminarium poświęcony jest rozmaitym aspektom sztuki i kultury późnego średniowiecza i epoki nowożytnej. Wśród poruszanych zagadnień dużo miejsca będą zajmowały funkcje rycin, ich ikonografia i sposoby odbioru. |
Pełny opis: |
Głównym celem zajęć jest przygotowanie pracy licencjackiej, omówienie jej metodologicznych założeń, opracowanie aparatu naukowego i przedstawienie źródeł. Preferowane są tematy z zakresu historii sztuki Europy Środkowej w XV-XVII w. Na pierwszym etapie formułowany będzie roboczy temat pracy licencjackiej. Następnie konieczne będzie przygotowanie bibliografii i konspektu, a w semestrze letnim przedstawienie fragmentów pracy, które zostaną przedyskutowane w trakcie zajęć. Program zajęć będzie kształtowany na bieżąco w zależności od liczby uczestników i ich zainteresowań. Część zajęć może się odbywać w zbiorach starych druków lub gabinecie rycin BUW. Zajęcia będą poświęcone dyskusji na temat różnych mediów obrazowych, ich specyfiki i możliwych podejść badawczych. Poruszone zostaną kwestie związane z drukowaniem obrazu, odbiorem i funkcją przedstawień graficznych w XV-XVII w. W ramach seminarium zostanie omówiona także struktura pracy naukowej, specyfika języka naukowego i funkcja ilustracji. Ponadto studenci będą ćwiczyli prowadzenie dyskusji, redagowanie tekstu naukowego, pisanie recenzji książki (wymienionej w bibliografii pracy dyplomowej) oraz wystawy, eseju (tzw. response paper) i abstraktu. |
Literatura: |
Literatura, dostosowana do omawianych zagadnień, będzie podawana w trakcie trwania kursu. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy studenci : - K_W01 zdobędą podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii sztuki w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej; - K_W03 uzyskają uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki dawnej, obejmującą dzieje, teorię i metodologię dyscypliny; - K_W04 zyskają wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk; - K_W05 - zdobędą wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii sztuki dawnej; - K_W17 - poznają podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i będą potrafili je dostosować do badania konkretnego dzieła; W zakresie umiejętności studenci: - K_U01 będą potrafili wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła; - K_U02 zdobędą podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacje wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie historii sztuki; - K_U03 będą w stanie posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych; - K_U04 będą potrafili rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki (pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym; będą umieli opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska oraz problemy szczególnie istotne; - K_U06 zyskają umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy i umiejętności badawczych kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; - K_U07 zdobędą umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków. - K_U10 wyćwiczą umiejętność przygotowywania typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz innych źródeł; - K_U13 będą potrafili współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. W zakresie kompetencji społecznych studenci: - K_K01 będą potrafili odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań, określonych przez siebie i innych; K_K02 będą świadomi odpowiedzialności za zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony dzieł sztuki; K_K03 będą podejmować działania o charakterze badawczym i działając na rzecz dobra wspólnego; K_K04 będą w stanie dostrzegać i rozstrzygać dylematy związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika, kuratora, edukatora historii sztuki, animatora kultury, recenzenta wystaw); - K_K05 będą uczestniczyć w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i form. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie złożonej pracy licencjackiej, aktywności na zajęciach, wygłoszonego referatu i krótszych prac pisemnych (response paper, recenzja książki i abstraktu). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.