Sztuka w Paryżu w latach 1130–1270
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-SZP-WE |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Sztuka w Paryżu w latach 1130–1270 |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Wykład z epok |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład będzie próbą monografii Paryża jako średniowiecznej metropolii i sztuki która w niej powstawała od początku XII do końca XIII wieku. Głównym przedmiotem zainteresowania będzie topografia miasta, jego rozwój urbanistyczny, architektura sakralna oraz rezydencjonalna, a także najważniejsze gałęzi twórczości artystycznej, która kwitła w Paryżu – rzeźba, malarstwo miniaturowe i złotnictwo. |
Pełny opis: |
Wykład będzie próbą monografii Paryża jako średniowiecznej metropolii i sztuki która w niej powstawała od początku XII do końca XIII wieku. Głównym przedmiotem zainteresowania będzie topografia miasta, jego rozwój urbanistyczny, architektura sakralna oraz rezydencjonalna, a także najważniejsze gałęzi twórczości artystycznej, która kwitła w Paryżu – rzeźba, malarstwo miniaturowe i złotnictwo. W trakcie kolejnych zajęć, uporządkowanych w układzie chronologicznym, omówiony zostanie przegląd najważniejszych osiągnięć artystycznych miasta, począwszy od dwunastowiecznych kościołów St-Pierre-de-Montmartre i St-Martin-des-Champs, przez katedrę i zabudowania pałacu na Ile-de-la-Cite, Sainte-Chapelle i kościoły stylu rayonnant, po najważniejsze wytwory warsztatów rzeźbiarskich, iluminatorskich i złotniczych, które czyniły z Paryża zwłaszcza od początku XIII wieku jeden z wiodących ośrodków artystycznych Europy. Omawianie tych dzieł da wyobrażenie o stolicy Kapetyngów jako o kipiącym tyglu nowinek artystycznych i ekskluzywnej sztuki dworskiej, która dyktowała trendy i modę w różnych aspektach życia ówczesnego kontynentu. |
Literatura: |
- R. Branner, St Louis and the Court Style in Gothic Architecture, London 1965 - D. Kimpel, R. Suckale, Die gotische Architektur in Frankreich 1140-1270, München 1985. - M. Cohen, The Sainte-Chapelle and the Construction of Sacral Monarchy. Royal Architecture in Thirteenth-Century Paris, New York 2015 - L’art au temps des rois maudits. Philippe le Bel et ses fils, kat. wyst., Paris 1998 - Paris 1400. Les arts sous Charles VI, kat. wyst., Paris 2004 - Paris. Ville rayonnante, kat. wyst., Paris 2010 - Saint Louis, kat. wyst., Paris 2014 - A. Ziemba, Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380–1500, tom I: Sztuka dworu burgundzkiego i miast niderlandzkich, Warszawa 2008 |
Efekty uczenia się: |
K2_W02; K2_W03; K2_W04; K2_W05; K2_W06; K2_W07; K2_U02; K2_U10; K2_K04 Opanowanie prezentowanych w trakcie wykładu zagadnień pozwoli studentowi zdobyć wiedzę na temat sztuki średniowiecznej we Francji, umiejętność analizy najważniejszych dzieł sztuki tego czasu, a także ukształtować wyobrażenie o międzyregionalnych i międzynarodowych powiązaniach artystycznych i kulturalnych średniowiecznej Europy. Student zna i potrafi: zna terminologię z zakresu historii sztuki na poziomie rozszerzonym; ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk historycznych; ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki; ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki; ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych; zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki. Student potrafi: wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia w trybie zdalnym w formie nagrań udostępnianych uczestnikom. Zaliczenie w formie krótkiego eseju na zadany temat. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.