Historia muzyki klasycyzmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-1KL-C |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Historia muzyki klasycyzmu |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student poznaje twórczość instrumentalną muzyki XVIII wieku. Rozpoznaje różnorodne stylu tej epoki (galant, Empindsamerstil, Sturm und Drang, szkół lokalnych, klasycyzm wiedeński) i poznaje twórczość najważniejszych kompozytorów. Zdobywa także umiejętności analityczne w zakresie omawianych form. |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują wybór zagadnień z historii muzyki klasycyzmu, o charakterze uzupełniającym w stosunku do odbywającego się wykładu obowiązkowego i zajęć fakultatywnych. Koncentrować będą się one wokół muzyki instrumentalnej epoki. |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują wybór zagadnień z historii muzyki klasycyzmu, o charakterze uzupełniającym w stosunku do odbywającego się wykładu obowiązkowego i zajęć fakultatywnych. Koncentrować będą się one wokół muzyki instrumentalnej epoki. Ćwiczenia rozpoczną się blokiem zajęć poświęconych problematyce głównych form muzycznych uprawianych w tej epoce (forma sonatowa w ujęciach teoretyków z epoki: Kocha, Galeazziego, Momigny'ego i Reichy, wariacje ornamentalne i charakterystyczne, rondo i rondo sonatowe). Podjęte zostaną takie zagadnienia jak: rozwój symfonii w twórczości kompozytorów włoskich, niemieckich, mannheimskich i austriackich. Dokonany zostanie przegląd dorobku trzech klasyków wiedeńskich w zakresie sonaty na instrument klawiszowy, kameralistyki z udziałem instrumentu klawiszowego oraz symfoniki i koncertu solowego. |
Literatura: |
1.Einstein A., Mozart: człowiek i dzieło, tłum. A. Rieger, PWM, Kraków 1983. 2.Geiringer K., Haydn, tłum. E. Gabryś, PWM, Kraków 1985. 3.Goldoni C., Pamiętniki, PIW, Warszawa 1958. 5.Marek G. R., Beethoven: biografia geniusza, tłum. E. Życieńska, WAB, Warszawa 1997. 6.Mądry A., Carl Philipp Emanuel Bach: estetyka, stylistyka, dzieło, Rhytmos, Poznań 2003. 7.Mozart W. A., Listy, tłum. I. Dembowski, PWN, Warszawa 1991 8.Poniatowska I., Rozwój faktury fortepianowej Beethovena, w: „Muzyka”1970 nr 4 9.Rosen Ch., The Classical style: Haydn, Mozart, Beethoven, W. W. Norton & Company, London 1972 10. The Cambridge Compedium to Haydn 11. The Cambridge Compedium to Mozart |
Efekty uczenia się: |
1. znajomość rozwoju muzyki instrumentalnej epoki klasycznej 2. umiejętność analizy form charakterystycznych dla muzyki instrumentalnej XVIII wieku jak, np. symfonia, kwartet, koncert fortepianowy 3. znajomość twórców stylu galant, Empindsamerstil, Sturm und Drang 4. znajomość twórczość trzech klasyków wiedeńskich |
Metody i kryteria oceniania: |
1. aktywne uczestniczenie w zajęciach przy trzech możliwych nieobecnościach nieusprawiedliwionych 2. lektura zalecanych tekstów 3. test słuchowy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.