Historia muzyki średniowiecza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-1SW-W |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Historia muzyki średniowiecza |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
1. Chronologia i ogólna charakterystyka muzyki średniowiecza. 2.Teoria muzyki w średniowieczu. 3-4. Chorał gregoriański - kształtowanie się gatunków. 5. Jednogłosowa twórczość świecka średniowiecza (trubadurzy, truwerzy, minnesingerzy). 6-7 Od początków wielogłosowości do twórczości szkoły Notre-Dame. 8. Twórczość motetowa XIII w. 9. Wielogłosowa twórczość świecka okresu ars nova. 10. Włoska twórczość epoki trecenta. 11. Twórczość schyłku XIV i początku XV wieku. 12. Muzyka angielska w XIII-XV w. 13. Podstawowe systemu notacyjne średniowiecza 14. Muzyka instrumentalna w okresie średniowiecza. |
Pełny opis: |
1. Chronologia i ogólna charakterystyka muzyki średniowiecza. 2.Teoria muzyki w średniowieczu. 3-4. Chorał gregoriański - kształtowanie się gatunków. 5. Jednogłosowa twórczość świecka średniowiecza (trubadurzy, truwerzy, minnesingerzy). 6-7 Od początków wielogłosowości do twórczości szkoły Notre-Dame. 8. Twórczość motetowa XIII w. 9. Wielogłosowa twórczość świecka okresu ars nova. 10. Włoska twórczość epoki trecenta. 11. Twórczość schyłku XIV i początku XV wieku. 12. Muzyka angielska w XIII-XV w. 13. Podstawowe systemu notacyjne średniowiecza 14. Muzyka instrumentalna w okresie średniowiecza. |
Literatura: |
Dobrzańska - Fabiańska, Zofia (opr.) Polifonia średniowiecza, Kraków 2000; Hoppin, Richard H. Medieval Music, New York, 1978; Harper, John Formy i układ liturgii zachodniej od X do XVIII wieku, Kraków 1997; Jevdokimova, Julia Istorija polifonii, Mnogogolosije srednevekovja X-XIV veka, Moskwa 1983; |
Efekty uczenia się: |
Student po zaliczeniu przedmiotu: 1. zna podstawową terminologię muzykologii 2. ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu wybranych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych metodologii 3. ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w muzykologii 4. zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury muzycznej właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych muzykologii 5. ma świadomość kompleksowej natury języka muzycznego oraz złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń 6. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów 7. posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów badawczych w muzykologii 8. umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego 9. potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla muzykologii w typowych sytuacjach profesjonalnych 10. potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury muzycznej oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie społeczno-kulturowym 11. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków 12. posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł 13. posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł 14. potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.