Tradycyjne europejskie i pozaeuropejskie formy teatralne i parateatralne (moduł II)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-1TREU-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tradycyjne europejskie i pozaeuropejskie formy teatralne i parateatralne (moduł II) |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
II rok I st. Muzykologia Przedmioty modułowe dla II r. I st. (moduł II) |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką roli muzyki w zachowaniach teatralnych i parateatralnych w kulturach tradycyjnych europejskich i pozaeuropejskich. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką roli muzyki w zachowaniach teatralnych i parateatralnych w kulturach tradycyjnych europejskich i pozaeuropejskich. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką roli muzyki w zachowaniach teatralnych i parateatralnych w kulturach tradycyjnych europejskich i pozaeuropejskich. W szczególności omówione zostaną takie zagadnienia jak: 1. Rola muzyki jako „maski dźwiękowej” w dramatyzowanych rytuałach w krajach andyjskich i w Europie; 2. Teatralizacja i umuzycznienie działań rytualnych i obrzędowych; 3. Tańce wojenne z różnych stron świata; 4. Parateatralne zwyczaje społeczności agrarnych dawniej i dziś; 5. Wybrane formy teatru muzycznego w tradycyjnych kulturach azjatyckich (Japonia, Chiny, Indie, Jawa, Bali). |
Literatura: |
The Garland Encyclopedia of World Music, Routledge: New York, London 1998-2002; S. Żerańska-Kominek, Muzyka w kulturze. Wprowadzenie do etnomuzykologii, Warszawa 1995; A. Czekanowska, Kultury tradycyjne wobec współczesności. Muzyka, poezja, taniec, Warszawa 2008; |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu zajęć Student 1. zna podstawową terminologię muzykologii 2. ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu wybranych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych metodologii 3. ma podstawową wiedzę o powiązaniach muzykologii z innymi naukami 4. ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w muzykologii 5. zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury muzycznej właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych muzykologii 6. ma świadomość kompleksowej natury języka muzycznego oraz złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń 7. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów 8. posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów badawczych w muzykologii 9. umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego 10. potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla muzykologii w typowych sytuacjach profesjonalnych 11. potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury muzycznej oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie społeczno-kulturowym 12. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków 13. posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł 14. posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł 15. potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role 16. ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego ludzkości |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach, - zaliczone kolokwium pisemne. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Gruszczyńska-Ziółkowska, Tomasz Nowak | |
Prowadzący grup: | Ewa Gruszczyńska-Ziółkowska, Tomasz Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Gruszczyńska-Ziółkowska, Tomasz Nowak | |
Prowadzący grup: | Ewa Gruszczyńska-Ziółkowska, Tomasz Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.