Barwa i brzmienie ( moduł IV )
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-BAiBR | Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Barwa i brzmienie ( moduł IV ) | ||
Jednostka: | Instytut Muzykologii | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla III r. studiów stacjonarnych I stopnia |
||
Punkty ECTS i inne: |
1.50 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Tematyka zajęć obejmuje problemy związane z emancypacją barwy i brzmienia w muzyce XX i XXI wieku. |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią usamodzielnienia barwy i brzmienia w muzyce XX stulecia oraz najbardziej charakterystycznymi i różnorodnymi zarazem przykładami tego zjawiska. |
||
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią emancypacji barwy i brzmienia w muzyce XX stulecia oraz najbardziej charakterystycznymi i różnorodnymi zarazem przykładami tego zjawiska. Przedmiotem uwagi będą zarówno próby rozszerzania świata brzmieniowego w muzyce początku XX wieku, jak i późniejsze (w tym współczesne) przejawy szczególnego zainteresowania twórców barwą, fakturą i brzmieniem muzyki, uwzględniające rozmaite techniki i środki wykonawcze. |
||
Literatura: |
Wybór: Attali J., Noise: The Political Economy of Music, Minneapolis 1985. Brown B., The Noise Instruments of Luigi Russolo, "Perspectives of New Music", 1981, Vol. 20, No. 1/2. Holmes T., Electronic and Experimental Music: Technology, Music, and Culture, wyd. IV, New York 2012. Kahn D., Noise, Water, Meat: A History of Sound in the Arts, Cambridge (MA) and London 1999. Lindstedt I., Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Warszawa 2010. Szwajgier K., Sonoryzm i sonorystyka, "Ruch Muzyczny" 2009 nr 10, http://www.ruchmuzyczny.pl/PelnyArtykul.php?Id=1127. Wybrane teksty z: Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, C. Cox, D. Warner (red.), Gdańsk 2010. |
||
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student posiada wiedzę na temat cech estetycznych i stylistyczno-warsztatowych omawianej twórczości oraz umiejętność krytycznej analizy i interpretacji związanych z nią źródeł muzycznych i tekstów naukowych. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach oraz test słuchowy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 20 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Gruszczyńska-Ziółkowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Gruszczyńska-Ziółkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią usamodzielnienia barwy i brzmienia w muzyce XX stulecia oraz najbardziej charakterystycznymi i różnorodnymi zarazem przykładami tego zjawiska. | |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią emancypacji barwy i brzmienia w muzyce XX stulecia oraz najbardziej charakterystycznymi i różnorodnymi zarazem przykładami tego zjawiska. Omówione zostaną kwestie fizycznych cech dźwięku składających się na wrażenie barwy, prawo Webera-Fechnera, a następnie przykłady sposobów operowania zmiennością brzmienia i podnoszenia jego rangi w muzyce XX w. | |
Literatura: |
literatura szczegółowa zostanie podana na początku zajęć, pozycje podstawowe (wybór fragmentów zostanie podany na początku zajęć): Lindstedt Iwona: Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Warszawa 2010. Miśkiewicz Andrzej: Wysokość, głośność i barwa — badanie wymiarów wrażeniowych dźwięków muzycznych, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, Warszawa, 2002 | |
Uwagi: |
Podstawą oceny będzie aktywność na zajęciach oraz wyniki testu zaliczeniowego w tym - testu słuchowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 20 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Iwona Lindstedt | |
Prowadzący grup: | Iwona Lindstedt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią usamodzielnienia barwy i brzmienia w muzyce XX stulecia oraz najbardziej charakterystycznymi i różnorodnymi zarazem przykładami tego zjawiska. | |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią emancypacji barwy i brzmienia w muzyce XX stulecia oraz najbardziej charakterystycznymi i różnorodnymi zarazem przykładami tego zjawiska. Omówione zostaną kwestie fizycznych cech dźwięku składających się na wrażenie barwy, prawo Webera-Fechnera, a następnie przykłady sposobów operowania zmiennością brzmienia i podnoszenia jego rangi w muzyce XX w. | |
Literatura: |
literatura szczegółowa zostanie podana na początku zajęć, pozycje podstawowe (wybór fragmentów zostanie podany na początku zajęć): Lindstedt Iwona: Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Warszawa 2010. Miśkiewicz Andrzej: Wysokość, głośność i barwa — badanie wymiarów wrażeniowych dźwięków muzycznych, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, Warszawa, 2002 | |
Uwagi: |
Podstawą oceny będzie aktywność na zajęciach oraz wyniki testu zaliczeniowego w tym - testu słuchowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.