Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dzieje tańca w polskim kanonie kultury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3106-DTPOLK-OG
Kod Erasmus / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dzieje tańca w polskim kanonie kultury
Jednostka: Instytut Muzykologii
Grupy: Fakultety, Pracownie, OG
Przedmioty fakultatywne (i do wyboru) dla studentów studiów stacjonarnych
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie IM
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Celem zajęć będzie zapoznanie uczestników z problematyką kanonów kultury, różnymi formami kanonu polskich tańców narodowych, a także genezą, dziejami i formami poszczególnych gatunków tanecznych wchodzących w ich skład. Zajęcia staną się również pretekstem do wprowadzenie studentów w podstawową problematykę historii tańca w Polsce, zróżnicowania tańców tradycyjnych w Polsce, podstawowe zagadnienia tańców historycznych, tradycyjnych, tańca teatralnego i edukacyjnego.

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone będą dziejom polskich tańców narodowych - zarówno obecnie uznawanych za takowe (polonez, mazur, krakowiak, oberek, kujawiak), jak i tych, które z kanonu zostały usunięte (kozak) lub też jedynie do niego pretendowały (trojak, koseder, taniec góralski) - od ich początków, poprzez wszystkie fazy przemian, aż do chwili obecnej. Specjalnie podkreślone będą okresy formowania się kanonu tańców narodowych, zmian znaczenia tego kanonu w polskiej kulturze (okres preromantyzmu, okres modernizmu, okres socrealizmu). Zajęcia staną się też pretekstem do spojrzenia na przemiany dworskich, chłopskich i mieszczańskich kultur tanecznych w Polsce, jak też na różne fazy historyczne tańca teatralnego i edukacyjnego.

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone będą dziejom polskich tańców narodowych - zarówno obecnie uznawanych za takowe (polonez, mazur, krakowiak, oberek, kujawiak), jak i tych, które z kanonu zostały usunięte (kozak) lub też jedynie do niego pretendowały (trojak, koseder, taniec góralski) - od ich początków, poprzez wszystkie fazy przemian, aż do chwili obecnej. Specjalnie podkreślone będą okresy formowania się kanonu tańców narodowych, zmian znaczenia tego kanonu w polskiej kulturze (okres preromantyzmu, okres modernizmu, okres socrealizmu). Zajęcia staną się też pretekstem do spojrzenia na przemiany kultury tańców dworskich, chłopskich, mieszczańskich, jak też na różne fazy historyczne tańca teatralnego i edukacyjnego.

Literatura:

Tomasz Nowak, Taniec narodowy w polskim kanonie kultury. Źródła, geneza, przemiany, BEL Studio, Warszawa 2016

Tomasz Nowak, Polskie tańce narodowe pomiędzy powstaniem kościuszkowskim a styczniowym, w: "Studia Choreologica" 2010, vol. XI, s. 165-189.

Tomasz Nowak, Mazur w XIX-wiecznej polskiej kulturze tanecznej, w: „Studia Choreologia” 2011, vol. XII, s. 129-145.

Tomasz Nowak, Mazur w XX-wiecznej polskiej kulturze tanecznej, w: „Studia Choreologia” 2012, vol. XIII, s. 191-217

Tomasz Nowak, Formy kujawiaka jako tańca narodowego, w: „Studia Choreologica” 2013, vol. XIV, s. 179-207

Tomasz Nowak, Między izbą, salonem i estradą – oberek w polskiej kulturze tanecznej, w: „Studia Choreologica”, vol. XV 2014, ss. 169-188

Tomasz Nowak, Tańce w typie chodzonego w Polsce w XVI-XIX wieku, w: „Studia Choreologica” 2015, vol. XVI, s. 9-26

Tomasz Nowak, O aktualizacji kanonu, czyli o polskich tańcach narodowych, które dziś narodowymi już nie są, w: „Studia Choreologica” 2016, vol. XVII, s. 79-92

Tomasz Nowak, Polskie tańce narodowe – emblemat polskości czy zjawisko pogranicza europejskiego, w: „Polski Rocznik Muzykologiczny” 2016, tom XIV, s. 215-235

Tomasz Nowak, National Dances in the Canon of Polish Culture, w: “Musicology Today” 2016, vol. 13, s. 72-81.

Tomasz Nowak, Polskie tańce narodowe jako kanon kulturowy – wyznaczniki, geneza, przemiany, w: „Studia Chopinowskie” 2018, t. 2, on-line, wersja drukowana s. 63-75

Tomasz Nowak, The Myth of Polishness in Polish Dances, “Musicology Today” 2018, vol. 16, s. 63-76

Efekty uczenia się:

Uczestnicy zapoznają się z kanonem polskich tańców narodowych, dziejami poszczególnych gatunków wchodzących w jego skład oraz ich przemianami. Zapoznają się również z szerszym kontekstem kultur tanecznych, w obrębie których tańce te kształtowały się i funkcjonowały.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach, kolokwium pisemne.

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)