Z historii gatunków muzyki scenicznej XVII-XXI w. (moduł II)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-HGMSXVII/XXI-2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Z historii gatunków muzyki scenicznej XVII-XXI w. (moduł II) |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
II rok I st. Muzykologia Przedmioty modułowe dla II r. I st. (moduł II) |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Wykład skoncentrowany na muzyce scenicznej XVIII w., choć znajdą się w nim także tematy dotyczące wieku XVII. Celem wykładu będzie pokazanie różnych gatunków muzyki scenicznej – semi-opera, dramma per musica/opera seria, parodia opery seria, intermezzo,azioneteatrale, opera buffa,tragédielyrique, comédie-ballet, opéra-ballet, opéracomniqe, singspiel, balet, opera polska. |
Pełny opis: |
Omówieniu poszczególnych gatunków towarzyszyć będzie prezentacja należących do nich dzieł, jak np.: Henry Purcell – Dydo and Aeneas, King Arthur Jean Baptiste Lully – Atys, Le bourgeoisgentilhomme MarcAntoineCharpentier – Le maladeimaginaire Giovanni Alberto Ristori – Calandro Giovanni Battista Pergolesi – La servapaerona Jean Philippe Rameau – Lesindesgalantes Antonio Vivaldi – L’Olimpiade Georg Friedrich Händel – Ariodante, Ottone, re di Germania, Serse Johann Adolf Hasse – Cleofide Christoph Willibald Gluck – OrfeoedEuridice, Don Juan, Armide NiccolòPiccinni – La buonafigliuola Antonio Salieri – Axur, re d’Ormus Wolfgang Amadeus Mozart – DieEntfügrungaus em Serail, Don Giovanni, La clemenza di Tito, DieZauberflöte Maciej Kamieński – Nędza uszczęśliwiona, Tradycja dowcipem załatwiona |
Literatura: |
The New Grove Dictionary of Opera, ed. Stanley Sadie, vol. 1-4, London 1992 Handbuch der musikalischenGattungen, hrsg. Siegrfried Mauser Bd. 11 Silke Leopold, Die Oper im 17.Jahrhundert, Laaber 2004 Bd. 12 Herbert Schneider, Reinhard Wiesend, Die Oper im 18. Jahrhundert, Laaber 2001 The Cambridge Mozart Encyclopedia, ed. Cliff Eisen, Simon P. Keefe, Cambridge 2006 The Cambridge Handel Encyclopedia, ed. AnnetteLanegraf, davidVickers, Cambridge 2009 The Oxford Handbuch of Opera, ed. Helen M. Greemssald, Oxford 2014 |
Efekty uczenia się: |
Uzyskanie w oparciu o najnowszą literaturę przedmiotu pogłębionej wiedzyo różnorodnych rodzajach tego najważniejszego w odbiorze niegdysiejszego społeczeństwa rodzaju muzyki oraz zrozumienie odmienności jej rodzajów |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny weryfikujący wiedzę i umiejętność wyciągania wniosków z wiedzy przedstawionej podczas wykładów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Markuszewska | |
Prowadzący grup: | Aneta Markuszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Markuszewska | |
Prowadzący grup: | Aneta Markuszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.