Historically informed performance: muzyka dawna dzisiaj
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-HIP-KM |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Historically informed performance: muzyka dawna dzisiaj |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
Fakultety, Pracownie, OG Przedmioty fakultatywne (i do wyboru) dla studentów studiów stacjonarnych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Pełny opis: |
Zajęcia zostaną poświęcone światowej i polskiej tradycji historycznie poinformowanego wykonawstwa (historically informed performance, w skrócie HIP). Omówione zostaną m.in. następujące zjawiska i postacie: 1. Wanda Landowska jako pionierka ruchu muzyki dawnej (early music movement). 2. Holenderska szkoła wykonawcza (Gustav Leonhardt, Ton Koopman, Nederlandse Bachvereniging i projekt „All of Bach”). 3. Nikolaus Harnoncourt i rozumienie muzyki jako „mowy dźwięków” (niem. Klangrede). 4. Wykorzystanie adekwatnych instrumentów i historycznie poinformowanych technik wykonawczych. 5. Problem urtextu oraz „intencji autora”. 6. Richard Taruskin i krytyka HIP. |
Literatura: |
1. Landowska on Music, red. Denise Restout, Robert Hawkins, New York 1964. 2. Nikolaus Harnoncourt, Muzyka mową dźwięków, przeł. Magdalena Czajka, Warszawa 1995. 3. Richard Taruskin, Text & Act: Essays on Music and Performance, New York–Oxford 1995. 4. Bruce Haynes, The End of Early Music: A Period Performer’s History of Music for the Twenty-First Century, Oxford 2007. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna polską i światową tradycję ruchu HIP (historically informed performance). 2. Student rozróżnia dawne instrumenty klawiszowe (przede wszystkim klawikord, klawesyn, szpinet, wirginał, organy) i potrafi opisać zasady ich działania, właściwości akustyczne i typowe przeznaczenie. 3. Student posiada podstawowe wiadomości na temat XVIII-wiecznych praktyk wykonawczych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.