Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historically informed performance: muzyka dawna dzisiaj

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3106-HIP-KM
Kod Erasmus / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historically informed performance: muzyka dawna dzisiaj
Jednostka: Instytut Muzykologii
Grupy: Fakultety, Pracownie, OG
Przedmioty fakultatywne (i do wyboru) dla studentów studiów stacjonarnych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Pełny opis:

Zajęcia zostaną poświęcone światowej i polskiej tradycji historycznie poinformowanego

wykonawstwa (historically informed performance, w skrócie HIP). Omówione zostaną m.in.

następujące zjawiska i postacie:

1. Wanda Landowska jako pionierka ruchu muzyki dawnej (early music movement).

2. Holenderska szkoła wykonawcza (Gustav Leonhardt, Ton Koopman, Nederlandse

Bachvereniging i projekt „All of Bach”).

3. Nikolaus Harnoncourt i rozumienie muzyki jako „mowy dźwięków” (niem. Klangrede).

4. Wykorzystanie adekwatnych instrumentów i historycznie poinformowanych technik

wykonawczych.

5. Problem urtextu oraz „intencji autora”.

6. Richard Taruskin i krytyka HIP.

Literatura:

1. Landowska on Music, red. Denise Restout, Robert Hawkins, New York 1964.

2. Nikolaus Harnoncourt, Muzyka mową dźwięków, przeł. Magdalena Czajka, Warszawa

1995.

3. Richard Taruskin, Text & Act: Essays on Music and Performance, New York–Oxford

1995.

4. Bruce Haynes, The End of Early Music: A Period Performer’s History of Music for the

Twenty-First Century, Oxford 2007.

Efekty uczenia się:

1. Student zna polską i światową tradycję ruchu HIP (historically informed performance).

2. Student rozróżnia dawne instrumenty klawiszowe (przede wszystkim klawikord, klawesyn,

szpinet, wirginał, organy) i potrafi opisać zasady ich działania, właściwości akustyczne i

typowe przeznaczenie.

3. Student posiada podstawowe wiadomości na temat XVIII-wiecznych praktyk

wykonawczych.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-bc9fa12b9 (2025-06-25)