University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of 19th century music

General data

Course ID: 3106-HMXIX
Erasmus code / ISCED: 03.2 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (0215) Music and performing arts The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History of 19th century music
Name in Polish: Historia muzyki XIX wieku
Organizational unit: Institute of Musicology
Course groups: (in Polish) III rok I st. Muzykologia
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla III r. studiów stacjonarnych I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Na zajęciach poruszone zostaną wybrane aspekty historii opery w okresie romantyzmu. Omówione będą trzy zasadnicze nurty rozwoju opery w Europie XIX wieku: włoski melodramma – od Rossiniego po Verdiego, francuska grand opéra i opéra historique oraz niemiecka opera romantyczna i dramat muzyczny Ryszarda Wagnera.

Classes in period "Winter semester 2024/25" (past)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 20 places more information
Lecture, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Agnieszka Chwiłek, Aneta Markuszewska
Group instructors: Agnieszka Chwiłek, Aneta Markuszewska
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Examination
Classes - Grading

Classes in period "Winter semester 2025/26" (future)

Time span: 2025-10-01 - 2026-01-25
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 20 places more information
Lecture, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Agnieszka Chwiłek, Aneta Markuszewska
Group instructors: Agnieszka Chwiłek, Szymon Paczkowski
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Examination
Classes - Grading
Short description: (in Polish)

Przedmiot "Historia muzyki XIX wieku" obejmuje 1/ zagadnienia omawiane w ramach wykładu, skoncentrowane głównie na operze i dramacie muzycznym w epoce romantyzmu oraz 2/ zagadnienia poruszane w trakcie ćwiczeń,, które będą skoncentrowane na omówieniu i analizie najważniejszych gatunków instrumentalnych, pieśni i kameralistyki.

Full description: (in Polish)

W ramach wszystkich zajęć kursowych z "Historii muzyki XIX wieku" studenci zapoznają się kompleksowo z najważniejszymi nurtami romantyzmu muzycznego. Podczas wykładu i ćwiczeń omówione zostaną najbardziej reprezentatywne gatunki muzyczne w wieku XIX. Studenci zostaną też wprowadzeni w podstawowe kwestie estetyczne i teoretyczne muzyki tego okresu.

Wykłady zostaną poświęcone szczegółowo następującym zagadnieniom:

- opera romantyczna w Niemczech (Undine E.T.A. Hoffmanna, Wolny strzelec i Oberon C.M. Webera, Der Vampyr H. Marschenra, Holender tułacz, Tannhäuser, Lohengrin R. Wagnera)

- melodramma we Włoszech (wybrane opery Rossiniego: Tancred, Semiramida, Cyrulik sewilski, Belliniego – Norma, Lunatyczka, Purytanie; Donizettiego – Łucja z Lamermooru, Anna Bolena, Roberto Devereux, Maria Stuarda)

- grand opéra i opéra historique (Auber – Niema z Portici, Halevy – Żydówka, Meyerbeer – Robert Diabeł, Hugenoci, Prorok, wskazany zostanie również wkład kompozytorów włoskich w rozwój gatunku)

- założenia reformy teatru muzycznego i podstawy teorii dramatu muzycznego: Ryszard Wagner – tetralogia Pierścień Nibelunga, dramat muzyczny Tristan i Izolda.

Ćwiczenia skoncentrowane będą na omówieniu i analizie form instrumentalnych, jak:

- symfonia i inne gatunki orkiestrowe,

- koncert solowy

- kameralistyka

- sonata fortepianowa i cykle fortepianowe

- pieśń

Twórczość Chopina będzie traktowana, omawiana i analizowana jako integralny temat z całą historią muzyki XIX wieku.

Materiał omawiany na wszystkich zajęciach z historii muzyki XIX wieku ma się wzajemnie dopełniać, tak by w efekcie wszystkich zajęć kursowych z tego zakresu oferowanych w bieżącym roku akademickim student otrzymał możliwie kompleksową wiedzę na temat historii muzyki XIX wieku.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

- A. Einstein, Muzyka w okresie romantyzmu, Kraków: PWM 1970,

- J.M. Chomiński, Historia form muzycznych, t. I-V, Kraków: PWM,

- Alfred Einstein, "Muzyka w epoce romantyzmu", PWM

- hasła osobowe w "Encyklopedii Muzycznej PWM", The New Grove Dictionary I i II, MGG i MGG (II)

Literatura uzupełniająca:

- New Oxford History of Music (vol. 9, ed. G. Abraham),

- The Cambridge history of 19th-c. music (ed. J. Samson),

- L. Plantinga, Romantic Music. A History of Musical Style in XIXth-century Europe,

- R. Taruskin, The Oxford History of Western Music, vol. 3,

- Handbuch der musikalischen Gattungen,

- Neues Handbuch der Musikwissenschaft (hrsg. C. Dahlhaus),

- F. Blume, Classic & Romantic Music (+ wersja oryg.),

- C. Dahlhaus, Idea muzyki absolutnej i inne studia (Biblioteka RF 5),

- wybrane monografie kompozytorów.

W trakcie zajęć będą podawane kolejne lektury uzupełniające.

Notes: (in Polish)

Przedmiot „Historia muzyki XIX wieku” kończy się egzaminem i obejmuje materiał z wszystkich zajęć kursowych i fakultatywnych z tego zakresu. Materiał erudycyjny wymagany i egzekwowany podczas egzaminu z „Historii muzyki XIX wieku” obejmować będzie zatem tematy wszystkich zajęć obowiązkowych i nieobowiązkowych związanych z epoką romantyzmu, odbywanych w semestrze zimowym 2025/26 oraz z zadanych lektur.

Oprócz tego materiał erudycyjny wymagany na egzaminie obejmować też będzie tematy uniwersalne związane z muzyką w epoce romantyzmu, jak twórczość symfoniczna, solowa instrumentalna, kameralna, wokalno-instrumentalna (pieśń, oratorium itp.), zagadnienia muzyki programowej, szkół narodowych etc.

Ocenie na egzaminie podlega:

1/ stan opanowania materiału omówionego podczas wszystkich zajęć oraz zapoznanego na podstawie zadanych lektur obowiązkowych związanych z historią muzyki romantyzmu,

2/ umiejętność kojarzenia faktów, wyciągania wniosków, problemowe rozpatrywanie zagadnień.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-a1f734a9b (2025-06-25)