Instrumentologia pozaeuropejska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-INSPOEU-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Instrumentologia pozaeuropejska |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
Fakultety, Pracownie, OG Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie IM Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | "Instrumentologia pozaeuropejska" jest rozwinięciem/uzupełnieniem przedmiotu "Instrumentologia". Uwzględnia instrumentarium pozaeuropejskie, w świetle dostępnych badań, dokumentacji i opracowań. W odróżnieniu od dotychczasowego wykładu, kładzie nacisk na konteksty kulturowe instrumentarium lokalnego (regionalnego, narodowego, plemiennego itd.), swoiste klasyfikacje instrumentów, zastosowania muzyczne, interpretacje miejscowe oraz symbolikę instrumentów Azji, Afryki i Ameryki Południowej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Instrumentologia pozaeuropejska będzie przeglądem systematycznym instrumentów muzycznych Azji, Afryki i Ameryki Południowej, w oparciu o dostępną bazę źródłową, opracowania bądź cząstkowe (grupy instrumentów), syntetyczne (całość instrumentarium danego terytorium) lub etnomuzykologiczne, zawierające także rozdziały o instrumentach muzycznych. |
Pełny opis: |
Osnowa teoretyczna instrumentologii pozaeuropejskiej będzie podobna do dotychczasowego przedmiotu instrumentologii, ale mniej uwzględni z konieczności perspektywę historyczną, a więcej uwagi poświęcone będzie lokalnym klasyfikacjom i rozumieniu instrumentów, ogromnemu zróżnicowaniu instrumentarium muzycznego świata oraz przemianom kulturowym związanym z instrumentami muzycznymi. |
Literatura: |
New Grove Dictionary of Musical Instruments. Teoretyczne prace Curta Sachsa i innych klasyków muzykologii oraz najnowsza literatura dotycząca instrumentów muzycznych świata, np. Saiteninstrumente Afrikas Ulricha Wegnera, prace Stevena Felda i in. |
Efekty uczenia się: |
Rezultatem zajęć powinna być orientacja w instrumentarium muzycznym świata tak pod względem nazewnictwa, przynależności do obszaru świata jak i lokalnego znaczenia kulturowo-symbolicznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena będzie dokonana na podstawie frekwencji oraz końcowego opracowania pisemnego związanego z problematyką poruszaną w toku zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
Zwiedzanie Muzeum Azji i Pacyfiku i jego stałej ekspozycji poświęconej instrumentom muzycznym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.