Liryka muzyczna XIX wieku (moduł V)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-LIRMU-W |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Liryka muzyczna XIX wieku (moduł V) |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
III rok I st. Muzykologia Przedmioty modułowe dla III r. (moduł V) |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie się ze specyfiką gatunkową XIX-wiecznej pieśni i liryki instrumentalnej. Konwersatorium o profilu zasadniczo historycznym będzie wzbogacone analizami przykładów pieśni i miniatury instrumentalnej wybranych ze spuścizny najwybitniejszych twórców tego repertuaru, m. in. Schuberta, kompozytorów generacji 1810, Brahmsa, Moniuszki, Musorgskiego i Griega. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie się ze specyfiką gatunkową XIX-wiecznej pieśni i liryki instrumentalnej. Konwersatorium o profilu zasadniczo historycznym będzie wzbogacone analizami przykładów pieśni i miniatury instrumentalnej wybranych ze spuścizny najwybitniejszych twórców tego repertuaru: Schuberta, kompozytorów generacji 1810, Brahmsa, Wolfa, Mahlera, Musorgskiego i Griega. |
Literatura: |
S. Youens, [hasło] Song cycle, w: Grove Music Online. N. Temperley, [hasło] Character piece, w: Grove Music Online. M.J.E. Brown, [hasło] Charakteristic [character-]piece, w: Grove Music Online. M.J.E. Brown, [hasło] Fantasiestueck, w: Grove Music Online. P. Foster, [hasło] Piece, w: Grove Music Online. P. Foster, [hasło] Multi-piece, w: Grove Music Online. Pozostałe pozycje literatury przedmiotu będzie podawane w trakcie zajęć. |
Efekty uczenia się: |
student po zaliczeniu przedmiotu: - ma świadomość kompleksowej natury muzyki i jej języka oraz złożoności i historycznej zmienności jego budowy i znaczeń, - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje związane bezpośrednio bądź pośrednio z przedmiotem badań muzykologicznych, z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, - potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury muzycznej oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich charakteru, znaczeń, oddziaływania społecznego, - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania własnych przemyśleń i wniosków, - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywność na zajęciach oraz napisanie i wygłoszenie 1 referatu, dotyczącego jednego z podanych przez prowadzącego zagadnień (oceniana jest formalna i merytoryczna strona przygotowanego referatu, sposób przedstawienia prezentacji, przemyślany dobór przykładów muzycznych, umiejętność prowadzenia dyskusji). |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Chwiłek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Chwiłek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.