Pre-historia opery. Muzyka sceniczna we włoskim renesansie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-PreHi-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Pre-historia opery. Muzyka sceniczna we włoskim renesansie |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
Fakultety, Pracownie, OG Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie IM Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Przedmiot konwersatoryjny o spektaklach i widowiskach muzyczno-teatralnych w renesansowych Włoszech. Osoby uczestniczące w zajęciach poznają i przedyskutują problematykę związaną z wydarzeniami z XV i XVI wieku, które doprowadziły do powstania formy nowożytnego teatru muzycznego (nazwanego później operą). |
Pełny opis: |
Przedmiot o charakterze konwersatoryjnym poświęcony uroczystościom i widowiskom muzyczno-teatralnym w renesansowych Włoszech. Osoby uczestniczące w zajęciach poznają i przedyskutują konteksty wydarzeń z XV i XVI stulecia, które doprowadziły do powstania formy nowożytnego teatru muzycznego. Na podstawie materiałów źródłowych, opracowań i nagrań rozważane będą następujące tematy: recepcja antyku w kulturze muzycznej i wydarzeniach scenicznych włoskiego renesansu; tendencje, które poprzedziły ukształtowanie formy „dramma per musica”, czyli wczesnej opery; związki między muzyką, teatrem i poezją a władzą i polityką we włoskich przedstawieniach z XV i XVI wieku; styl i instrumentacja ówczesnej muzyki scenicznej; relacje twórców i odbiorców dzieła, czyli powiązania między patronami (zamawiającymi), kręgami intelektualnymi (akademiami), poetami (librecistami), scenografami i kompozytorami. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu osoba uczestnicząca w zajęciach: – zna podstawową terminologię wykorzystywaną w badaniach nad renesansową muzyką sceniczną we Włoszech [K_W02]; – ma uporządkowaną wiedzę na temat włoskich uroczystości oraz widowisk muzyczno-teatralnych z XV i XVI wieku [K_W04]; – zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnorodnych wytworów kultury muzycznej stosowane w następujących tradycjach badawczych: historycznej, librettologicznej, filozoficznej i teatrologicznej [K_W06]; – potrafi rozpoznać elementy kultury muzycznej związane z muzyką sceniczną we włoskim renesansie oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem odpowiednich metod, które umożliwiają określenie ich znaczeń, oddziaływania społecznego, a także miejsca w procesie społeczno-kulturowym [K_U04]. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia zajęć to: – obecność na zajęciach; – aktywny udział w zajęciach potwierdzający przeczytanie lektur podanych przez prowadzącego; – zaliczenie testu. Ocena z zajęć zależeć będzie od: – oceny aktywności na zajęciach w oparciu o lekturę tekstów podanych przez prowadzącego (50% oceny końcowej); – oceny z testu pisemnego (50% oceny końcowej). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Sołtysik | |
Prowadzący grup: | Michał Sołtysik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: – ROLLAND Romain, Z pierwszych wieków opery, tłum. J. Kozłowski, Kraków 1971, s. 23–54. – SURMA-GAWŁOWSKA Monika, MISZALSKA Jadwiga, Historia teatru i dramatu włoskiego, od XIII do XVIII wieku, s. 31–52, 65–76. – LOCKWOOD Lewis, Music in Renaissance Ferrara, 1400–1505. The Creation of a Musical Center in the Fifteenth Century, New York 2009, s. 308–318. – WIECZOREK Ryszard J., Florenckie „canti carnascialeschi”: między rytuałem a muzyką, „Res Facta Nova” 21 (2011/12), s. 111–123. – CUMMINGS Anthony M., The Politicized Muse. Music for Medici Festivals, 1512–1537, Princeton–Oxford 1992, s. 163–172. – BROWN Howard M., Sixteenth-Century Instrumentation. The Music for the Florentine Intermedii, [Dallas] 1973, s. 11–19, 77–82. – LISIECKA Katarzyna, Fuzja sztuk i horyzontów. Arystotelesowski paradygmat opery, Poznań 2019, s. 165–201. – BARDI Giovanni de’, Wywód przesłany przez Giovanniego de’ Bardi Giulio Cacciniemu, zwanemu Rzymianinem, o muzyce dawnej i dobrym śpiewaniu, w: Z.M. Szweykowski, A. Szweykowska, Między kunsztem a ekspresją: I. Florencja, Kraków 1992, s. 165–190. – RESTANI Donatella, Theory and Musical Performance of the Chorus in Sixteenth-Century Italy. A Case Study: Vicenza 1585, „Skenè. Journal of Theatre and Drama Studies” 1 (2015), s. 75–100. – WARBURG Aby, Kostiumy teatralne do intermediów z 1589 roku, tłum. J. Dygul, w: A. Warburg, Od Florencji do Nowego Meksyku. Pisma z historii sztuki i kultury, Gdańsk 2019, s. 19–58. – SZWEYKOWSCY Anna i Zygmunt M., Muzyka we Włoszech. Dramma per musica, cz. I, Kraków 2008, s. 17–24, 509–522. – KIRKENDALE Warren, The Myth of the „Birth of Opera” in the Florentine Camerata Debunked by Emilio de’ Cavalieri, „The Opera Quarterly” 19 (2004/4), s. 631–643. – GUIDOTTI Alessandro, Emilio de’ Cavalieri, Przedstawienie o duszy i o ciele, w: Jak skomponować „dramma per musica”, tłum. A. Szweykowska, s. 69–87. – DONI Giovanni Battista, Traktat o muzyce scenicznej, w: Giovanni Battista Doni o muzyce jemu współczesnej, opr. i tłum. A. Szweykowska, Kraków 2000, s. 101–127. Skany obowiązkowych lektur zostaną zapewnione przez prowadzącego zajęcia. Dodatkowa literatura dla chętnych będzie podana podczas zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.