Rosyjski muzyczny romantyzm
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-ROMURO-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Rosyjski muzyczny romantyzm |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
Fakultety, Pracownie, OG Przedmioty fakultatywne (i do wyboru) dla studentów studiów stacjonarnych Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie IM Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia skierowane są do studentów zainteresowanych kulturą rosyjską. Celem wykładu jest poszerzenie wiedzy z zakresu rosyjskiej kultury romantycznej, syntetyczne przedstawienie muzyki rosyjskiego romantyzmu w układzie chronologicznym a także problemowym, z uwzględnieniem specyfiki rozwoju petersburskiej i moskiewskiej szkół kompozytorskich i wpływu na kulturę polską. W wykładzie przedstawione zostaną uwarunkowania historyczno-kulturowe narodzin muzyki romantycznej w Rosji, omówiona będzie działalność wybitnych kompozytorów i wykonawców oraz scharakteryzowany zostanie ich dorobek. Podczas wykładu prezentowane będą zwłaszcza te dzieła, które pozwalają uchwycić różnorodność rosyjskiego romantyzmu muzycznego z uwzględnieniem kontekstu zjawisk artystycznych w Europie w XIX wieku i ważnego kontekstu wydarzeń historyczno-społecznych. |
Pełny opis: |
Zajęcia skierowane są do studentów zainteresowanych kulturą rosyjską.Celem wykładu jest poszerzenie wiedzy z zakresu rosyjskiej kultury romantycznej, syntetyczne przedstawienie muzyki rosyjskiego romantyzmu w układzie chronologicznym a także problemowym, z uwzględnieniem specyfiki rozwoju petersburskiej i moskiewskiej szkół kompozytorskich i wpływu na kulturę polską. W wykładzie przedstawione zostaną uwarunkowania historyczno-kulturowe narodzin muzyki romantycznej w Rosji, omówiona będzie działalność wybitnych kompozytorów i wykonawców oraz scharakteryzowany zostanie ich dorobek. Podczas wykładu prezentowane będą zwłaszcza te dzieła, które pozwalają uchwycić różnorodność rosyjskiego romantyzmu muzycznego z uwzględnieniem kontekstu zjawisk artystycznych w Europie w XIX wieku i ważnego kontekstu wydarzeń historyczno-społecznych. Poszczególne wykłady poświęcone zostaną twórczości Michała Glinki i Aleksandra Dargomyżskiego, dokonaniom przedstawicieli Nowej Rosyjskiej Szkoły Muzycznej, działalności braci Antoniego i Mikołaja Rubinsteinów, specyfice infrastruktury muzycznej w kraju, charakterystyce petersburskiej i moskiewskiej szkół kompozytorskich, w tym muzyce genialnego klasyka romantyzmu Piotra Czajkowskiego, oraz działalności wirtuozów emigrantów w Rosji, w tym polskim artystom. |
Literatura: |
Z. Lissa, Historia muzyki rosyjskiej, Kraków 1955. T. Malecka, Słowo, obraz i dźwięk w twórczości Modesta Musorgskiego, Kraków 1996. Okno na Europę: zagadnienia kulturowej tożsamości Petersburga i jego rola w historii powszechnej, Gdańsk 2006. Polsko-rosyjskie miscellanea muzyczne, red. Z. Lissa, Kraków 1967. I. Turska, Balety Piotra Czajkowskiego, Kraków 1981. |
Efekty uczenia się: |
– dysponuje pogłębioną, uporządkowaną wiedzą o rosyjskiej kulturze muzycznej XIX wieku; – rozpoznaje cechy charakterystyczne dla stylu najważniejszych rosyjskich kompozytorów dziewiętnastego wieku; – potrafi powiązać dzieła muzyczne rosyjskiego romantyzmu z sytuacją historyczną. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach (dopuszczalna jest dwukrotna nieusprawiedliwiona absencja w semestrze) oraz zaliczeniu końcowego testu pisemnego na platformie Kampus z całości zagadnień omówionych podczas wykładów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.